Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som vet forskjellen på en Hyundai ioniq 5 og en Hyundai Ioniq 5 Project45

Startet av Joey Pedersen, onsdag 15. september 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

nordmannisverige

Sitat fra: moby666 på mandag 20. september 2021, klokken 07:21
Solcelletaket virker også når du kjører, kanskje bedre enn når bilen står parkert. Jeg har hatt bilen siden slutten og juni, og har fått totalt 80kwh. Ikke så mye. Synes bilen kler sort solcelletak(har hvit bil), og sånn sett mye kulere enn sort folie,.som hadde vært alternativ til solcelletak. Koster litt å foliere et tak også. Panoramatak er helt uaktuelt for min del, pga dårligere innvendig høyde og mer støy.
Jeg kan sammenligne med mitt soltak på huset her i Malmö, så kan man få en liten oppfatting av hva man kan forvente, selvsagt forskjell på soltimer, solvinkel, størrelse etc på det to takene, men det kan gi en liten forsmak.
80kWh siden slutten av juli er ca 3,4% av det jeg får på mitt hustak på ca 7kWp.
Jeg får ut ca 7,5MWh per år, og 3,4% av det blir rundt 250kWh. Man får tenkte på at solproduksjonen her i Skandinavia er tilnærmet 0 i månedene september-mars. I desember produserte mitt tak 130kWh, motsvarende 4,5kWh på din bil.
Her i Sverige koster solcellene på Ioniq 5 20kkr, så med en avskrivningstid på 20 år, så har solcellene på Ioniq 5 kostet rundt regnet 4kr per kWh.

Blir kanskje feil å regne 20 års avskrivningstid, direkte sammenligning mot hustak, Malmø mot der du bor, ingen slitasje på biltaket etc, men jeg synes 4kr kWh gir deg et lite hint om hva kalaset koster.

edit:Mine solceller kostet meg i underkant av 100kkr, så for 5 ganger prisen får jeg 30 ganger effekten.
Noe å tenkte på om man sikler på solceller på sin nye Ioniq 5.


Ragged_Glory

Vi har P45. Fikk bilen 15. juni og har kjørt 4000 kilometer. Parkerer stort sett i garasje, og har derfor liten nytte av solcelletaket. Vi har vel akkumulert 8kWh til nå...

Jeg hadde ikke tatt dette som tilvalg, men det ser kult ut, og det fulgte jo med bilen, så jeg er fornøyd. Jeg tror også at det demper litt lyd fra taket. Bilen er i alle fall veldig rolig (sammenlignet med Kia Niro EV som vi hadde - den var veldig bråkete, men mer strømgjerrig).

At 12-voltsbatteriet blir vedlikeholdt av solcelletaket, er i utgangspunktet glimrende, men jeg vil gjerne se bevis for dette. Jeg har måttet lade 12-voltsbatteriet to ganger etter varsler i appen om lavt spenningsnivå.

Ellers må jeg si at jeg blir mer og mer glad i denne bilen. Den er veldig behagelig å kjøre, mer enn nok krefter, veldig praktisk interiør, og ikke minst  - den ser utrolig kul ut. Som jeg så i en video: "A DeLorean for your mum!"

Om to års Ionity: Dette følger ikke bilen hvis du kjøper den brukt og tilbudet allerede er aktivert.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Skeptikeren

Opprinnelig skal P45 komme med automatiske flush dørhåndtak og normale biler som IKKE har vision roof pakke skal komme med manuelle flush dørhåndtak. Dette er en stor forskjell men sålangt har det vært 50/50 om man har fått manuelle eller automatiske dørhåndtak, så ingen logikk å spore i det.

atkhobby

Det var nytt for meg. Har antatt at vi i Norge fikk full pakke av funksjoner, men  ser at det med automatiske håndtak er listet sammen med vision roof.
Hvis en velger vision roof så blir jo 20" og dertil kortere range med på kjøpet OG glasstaket spiser av nyttelasten 😡

Dette bør Hyundai få ordnet opp i.

Skeptikeren

Jepp. Jeg hentet min AWD forrige uke, fikk til min store overraskelse automatiske håndtak.

Tesla88

Sitat fra: Ragged_Glory på mandag 20. september 2021, klokken 09:59sbatteriet blir vedlikeholdt av solcelletaket, er i utgangspunktet glimrende, men jeg vil gjerne se bevis for dette. Jeg har måttet lade 12-voltsbatteriet to ganger etter varsler i appen om lavt spenningsnivå.
Kjører du mange korte turer? Hva sier forhandler til at du har måtte lade 2 ganger over bare 90 dager?

haraldk

Varselet i appen om lavt spenningsnivå er visstnok en kjent "bug". Be/insister om å få oppgradert programvaren på bilen.

Jorn01

Sitat fra: nordmannisverige på mandag 20. september 2021, klokken 08:15
Sitat fra: moby666 på mandag 20. september 2021, klokken 07:21
Solcelletaket virker også når du kjører, kanskje bedre enn når bilen står parkert. Jeg har hatt bilen siden slutten og juni, og har fått totalt 80kwh. Ikke så mye. Synes bilen kler sort solcelletak(har hvit bil), og sånn sett mye kulere enn sort folie,.som hadde vært alternativ til solcelletak. Koster litt å foliere et tak også. Panoramatak er helt uaktuelt for min del, pga dårligere innvendig høyde og mer støy.
Jeg kan sammenligne med mitt soltak på huset her i Malmö, så kan man få en liten oppfatting av hva man kan forvente, selvsagt forskjell på soltimer, solvinkel, størrelse etc på det to takene, men det kan gi en liten forsmak.
80kWh siden slutten av juli er ca 3,4% av det jeg får på mitt hustak på ca 7kWp.
Jeg får ut ca 7,5MWh per år, og 3,4% av det blir rundt 250kWh. Man får tenkte på at solproduksjonen her i Skandinavia er tilnærmet 0 i månedene september-mars. I desember produserte mitt tak 130kWh, motsvarende 4,5kWh på din bil.
Her i Sverige koster solcellene på Ioniq 5 20kkr, så med en avskrivningstid på 20 år, så har solcellene på Ioniq 5 kostet rundt regnet 4kr per kWh.

Blir kanskje feil å regne 20 års avskrivningstid, direkte sammenligning mot hustak, Malmø mot der du bor, ingen slitasje på biltaket etc, men jeg synes 4kr kWh gir deg et lite hint om hva kalaset koster.

edit:Mine solceller kostet meg i underkant av 100kkr, så for 5 ganger prisen får jeg 30 ganger effekten.
Noe å tenkte på om man sikler på solceller på sin nye Ioniq 5.
Interessant. Jeg er ikke uenig, men velger likevel å startet i en annen ende;
Hyundai sier i reklamen at solcellene kan gi 100 mil rekkevidde i året. (En kan vel anta at det er best-case). I så fall vil solcellene grovt regnet ha en verdi på 300 kr per år(?) med nåværende strømpriser.
Da blir verdien av solcellene over 20 år ca 6000 kr, hvilket trolig ikke burde avvike så mye fra ditt resonnement.
(Men personlig tror jeg at prisen på energi må vesentlig opp hvis co2 utslippene skal reduseres).

Jorn01

(For de som ikke har mulighet til å lade hjemme når strømprisene er som lavest kan dette regnestykket se helt annerledes ut) 😬

Vaduz

Om du ikke kan lade på annet enn hurtigladere så ville jeg ikke kjøpt elbil. Et solcellepanel på taket endrer ikke det. Det har en eneste funksjon, og det er å utligne vampire drain ved parkering på feks flyplass om du er borte en måned, ellers er det så lite drain på nye biler at det er helt bortkastet, og dyrere strøm skal du nok lete lenge etter. Ikke er det miljøvennlig heller med et så dårlig utnyttet solcellepanel.

RJK

Tror at @Jorn01 var en smule ironisk der. ;)

Men han har likevel et poeng med at vi ikke lengre kan regne 1 kr per kWh, så da går ihvertfall "nedbetalingstiden" noe raskere selv om den aldri vil gå i pluss om ikke strøm blir katastrofalt dyrt.

Og selv om dette ikke er måten å spare penger på ved lading, så er det utrolig kjekt at batteriet faktisk lader seg noe mens man står, f.eks. på en campingplass der man ikke får ladet på annen måte. Alle bekker små altså. Man betaler dyrt for litt bekvemmelighet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA