Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har jeg lov å lade langs hovedvei?

Startet av Fleur, tirsdag 14. september 2021, klokken 22:15

« forrige - neste »

Fleur

Sitat fra: Jambo på onsdag 15. september 2021, klokken 08:13
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 07:59
Sitat fra: arthur på onsdag 15. september 2021, klokken 07:55
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 07:49
Med ti års parkering på denne måten vil en lett kunne hevde sedvanerett og i praksis blir det veldig rigid å hevde at det er ulovlig når det ikke håndheves over mange år.

Ville du ha brukt penger til advokat for å ta en eventuell bot til retten? Å hevde sedvane her tror jeg ganske sikkert ville ha vært en "lost case", og trolig med saksomkostninger.
Tror ikke det blir noen advokat, siden han har parkert der i ti år

Forøvrig er jo folk ofte medlem i NAF eller har forsikring med dekning av slikt. Men tror hele diskusjonen er irrellevant
Ja, det er irrelevant fordi trådstarter har sagt at fartsgrensa er 50, og lovverket angir at man da kan parkere på kjørebanen om man vil.

Ja jeg tolker også lovverket slik at vi har lov til å parkere utenfor veibanen der.

arthur

Mitt spørsmål gikk direkte på argumentet å hevde "sedvane" i et forhold til det offentlige, ikke veien standard eller parkeringsbestemmelser generelt, eller spesielt. Man er heller ikke garantert at et medlemskap i NAF eller annen tilknytning automatisk vil utløse rett til advokat i en slik sak og muligens (?) er det også en egenandel å betale samt mulighet for tapt arbeidstid osv

I den aktuelle saken tror jeg forøvrig at TS vil ha en vanskelig sak overfor styret mht løsningen som skisseres med mindre det foreligger momenter i saken som ikke har kommet frem enda.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

#17
Er vel ikke parkeringen som er problemet her men at styret i velforeningen eller årsmøtet har bestemt at lading skal forgå i garasjen. Blir fort dårlig stemning når noen finner på egne løsninger, selv om naboen sier det er ok så er det ikke sikkert at han egentlig mener det, og hva med neste man...

Bodde et slik sted, lenge før elbilen tid. Der var det bare lov til å kjøre inn til huset ved behov. Resultatet var at unga begynte å kaste stein på de som kjørte inn, ikke store men dog.. Da flytta jeg  :)

Ville snakket med styre først og ikke bare tatt meg til rette.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Fleur

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 15. september 2021, klokken 08:55
Er vel ikke parkeringen som er problemet her men at styret i velforeningen eller årsmøtet har bestemt at lading skal forgå i garasjen. Blir fort dårlig stemning når noen finner på egne løsninger, selv om naboen sier det er ok så er det ikke sikkert at han egentlig mener det, og hva med neste man...

Bodde et slik sted, lenge før elbilen tid. Der var det bare lov til å kjøre inn til huset ved behov. Resultatet var at unga begynte å kaste stein på de som kjørte inn.. Da flytta jeg  :)

Ville snakket med styre først og ikke bare tatt meg til rette.

Hei. Er i dialog med styret allerede, og huseiernes landsforbund.
Men om vi ikke får lov så er det ingen annen mulighet enn å flytte for å kunne ha elbil, m.a.o en veldig dårlig løsning.

Ellers må jeg installere lader hos mamma og dra dit hver gang jeg skal lade, noe som også er en dårlig løsning, for er der max et par timer i uka

Ingeniøren

Har du prøvd å bytte parkeringsplass med noen om din plass er spesielt knotete ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Fleur

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 15. september 2021, klokken 09:17
Har du prøvd å bytte parkeringsplass med noen om din plass er spesielt knotete ?

Har spurt styret om å bytte garasje ja men de sier at det er faste garasjer til hvert hus. Uansett om vi får en annen så er den like trang inni da, mulig litt lettere å styre bilen inn bare

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Jambo på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:34
Hvis fylkesveien er forkjørsvei med fartsgrense over 50 km/t er det forbudt å parkere langs veien.
Er vel uansett lov hvis du står utenfor hvit kantlinje ?

Ikke sikkert. Her var det mange som parkerte helt i grøfta utenfor riksvei (50 km/h). De fikk bot for å ha parkert på veiens tomt, om enn utenfor all asfalt. Poenget var at en ønsket ingen parkering der.

Jambo

Sitat fra: KjellG på onsdag 15. september 2021, klokken 19:56
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Jambo på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:34
Hvis fylkesveien er forkjørsvei med fartsgrense over 50 km/t er det forbudt å parkere langs veien.
Er vel uansett lov hvis du står utenfor hvit kantlinje ?

Ikke sikkert. Her var det mange som parkerte helt i grøfta utenfor riksvei (50 km/h). De fikk bot for å ha parkert på veiens tomt, om enn utenfor all asfalt. Poenget var at en ønsket ingen parkering der.
Kan ikke få bot om det ikke er skiltet med parkering forbudt. I 50-sonen kan man parkere på selve kjørebanen om man vil. Med mindre man parkerer for nært et kryss eller bryter andre regler for parkering.

Counterpointer

Sitat fra: KjellG på onsdag 15. september 2021, klokken 19:56
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Jambo på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:34
Hvis fylkesveien er forkjørsvei med fartsgrense over 50 km/t er det forbudt å parkere langs veien.
Er vel uansett lov hvis du står utenfor hvit kantlinje ?

Ikke sikkert. Her var det mange som parkerte helt i grøfta utenfor riksvei (50 km/h). De fikk bot for å ha parkert på veiens tomt, om enn utenfor all asfalt. Poenget var at en ønsket ingen parkering der.
Skjønner, men da blir det betimelige spørsmålet hjemmel. Så ikke definisjonen «veiens tomt» i sitatet Jambo hadde.

KjellG

«Veiens tomt» er mitt utsagn. Her var der parkering langs rv22 gjennom store deler av Lillestrøm by i Lillestrøm kommune under fotballkamp. De ønsket ikke noen parkering og bøtla folk som bokstavelig talt sto i grøfta. Det ble avisskriving om at en måtte konsultere kartverket og ta ut målebrevet på veigrunnen, langt utenfor asfalten, for å finne ut om det var lov å parkere utenfor veien. Det hele kanskje satt litt på spissen, men ubehagelig for de involverte uansett. Husker ikke om det er skiltet ingen parkering.
Lenger opp er også nevnt «bruksrett». For å oppsrbeide vanlig hevdsrett trengs 20 år og en må ha vært i aktiv god tro. Dvs ha gjort alt fornuftig for å finne ut om en har en slik rett. En opparbeider ingen hevd om det finnes den minste tvil eller pasus.

Counterpointer

Sitat fra: KjellG på onsdag 15. september 2021, klokken 22:50
«Veiens tomt» er mitt utsagn. Her var der parkering langs rv22 gjennom store deler av Lillestrøm by i Lillestrøm kommune under fotballkamp. De ønsket ikke noen parkering og bøtla folk som bokstavelig talt sto i grøfta. Det ble avisskriving om at en måtte konsultere kartverket og ta ut målebrevet på veigrunnen, langt utenfor asfalten, for å finne ut om det var lov å parkere utenfor veien. Det hele kanskje satt litt på spissen, men ubehagelig for de involverte uansett. Husker ikke om det er skiltet ingen parkering.
Lenger opp er også nevnt «bruksrett». For å oppsrbeide vanlig hevdsrett trengs 20 år og en må ha vært i aktiv god tro. Dvs ha gjort alt fornuftig for å finne ut om en har en slik rett. En opparbeider ingen hevd om det finnes den minste tvil eller pasus.
Parkeringsetaten i Lillestrøm har vært kjent for å være en av de mest infame i Norge. De har også tapt mange saker.

Sedvanerett krever «lang tid» ikke et spesifikt antall år.

https://jusleksikon.no/wiki/Sedvanerett

Og det holder å være i god tro, men vi trenger ikke bli for juridisk spissfindige. Har de parkert der i ti år uten tilsnakk er det ikke sannsynlig at det blir et problem fordi om det går en kabel inn til nærmeste hus.

Jambo

Sitat fra: KjellG på onsdag 15. september 2021, klokken 22:50
«Veiens tomt» er mitt utsagn. Her var der parkering langs rv22 gjennom store deler av Lillestrøm by i Lillestrøm kommune under fotballkamp. De ønsket ikke noen parkering og bøtla folk som bokstavelig talt sto i grøfta. Det ble avisskriving om at en måtte konsultere kartverket og ta ut målebrevet på veigrunnen, langt utenfor asfalten, for å finne ut om det var lov å parkere utenfor veien. Det hele kanskje satt litt på spissen, men ubehagelig for de involverte uansett. Husker ikke om det er skiltet ingen parkering.
Lenger opp er også nevnt «bruksrett». For å oppsrbeide vanlig hevdsrett trengs 20 år og en må ha vært i aktiv god tro. Dvs ha gjort alt fornuftig for å finne ut om en har en slik rett. En opparbeider ingen hevd om det finnes den minste tvil eller pasus.
Gikk inn på Google maps. Rv 22 ved stadion er 60 km/t grense, altså ikke lov å parkere på kjørebanen. I tillegg er det flere steder jeg så, skiltet med "all stans forbudt", så det er forklaringen. Forbudsskilt gjelder hele veien, ikke bare kjørebanen.

jlan

Sitat fra: Fleur på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:15
I mitt hode kunne vi montert ladeboks på husveggen med lang kabel og bare strukket kabelen bort. Kabelen må da ligge foran naboens inngangsparti (1 hus imellom oss og veien. Hele rekka består av 4 enheter) men det er null stress for dem. De har elbil selv og vi har et godt naboforhold.
Vær obs på at type 2 kabler over 10m kan gi litt ustabil signalering. Men det kan gå bra opptil 20m sies det. Kanskje du får montere ladeboks med måler hos naboen?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA