Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har jeg lov å lade langs hovedvei?

Startet av Fleur, tirsdag 14. september 2021, klokken 22:15

« forrige - neste »

Fleur

Som flere kanskje har fått med seg i andre tråder har jeg problemer med å få bilen inn i garasjen pga den er trang med elendig plass foran til å svinge inn. Ser etter alternativer men skjønner at man et nødt til å ha en hjemmelader

Styret her har bestemt at garasjene skal brukes til lading og svaret er at jeg må få meg mindre bil. Er ikke fornøyd med det svaret da vi et en familie på 4 og jeg trenger en ganske stor bil.

Men så kom jeg på en løsning men er usikker på om det lar seg gjøre.
Vi bor rett ved en fylkesvei, ca 8 meter bort. Og vi parkerer langs veien hele sommerhalvåret, dvs max 10 m fra huset. Kan sikkert parkere der om vinteren også om vi gidder å måke, men har da parkert på parkeringsplassen.

I mitt hode kunne vi montert ladeboks på husveggen med lang kabel og bare strukket kabelen bort. Kabelen må da ligge foran naboens inngangsparti (1 hus imellom oss og veien. Hele rekka består av 4 enheter) men det er null stress for dem. De har elbil selv og vi har et godt naboforhold.

Er snakk om et par ganger i uka på nattestid så er jo ikke i veien for noen.

Og muligens lade foran huset noen timer i uka på vinteren om måking blir et problem. Vil da kun lade på dagtid under oppsyn slik at vi lett kan flytte bilen ved behov. (noe som uansett er sjelden her vi bor. Vi bor på en bakketopp og er lite gjennomkjøring her mot resten av feltet, vi ligger litt isolert).

Men kan styret nekte oss denne løsningen? Det er et selveier rekkehus men er medlem av en huseierforening. Hadde bare vært så innmari praktisk og løser hele ladeproblemet.

Counterpointer

Det tror jeg er helt lovlig. En telefon til elbilforeningen vil gi deg et definitivt svar på dette.

Jambo

#2
Hvis fylkesveien er forkjørsvei med fartsgrense over 50 km/t er det forbudt å parkere langs veien. Ref. Trafikkregler paragraf 17, tredje ledd: 3. På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen.

Counterpointer

Sitat fra: Jambo på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:34
Hvis fylkesveien er forkjørsvei med fartsgrense over 50 km/t er det forbudt å parkere langs veien.
Er vel uansett lov hvis du står utenfor hvit kantlinje ?

Jambo

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Jambo på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:34
Hvis fylkesveien er forkjørsvei med fartsgrense over 50 km/t er det forbudt å parkere langs veien.
Er vel uansett lov hvis du står utenfor hvit kantlinje ?
Ja, hvis hele bilen er utenfor.

Fleur

Sitat fra: Jambo på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:34
Hvis fylkesveien er forkjørsvei med fartsgrense over 50 km/t er det forbudt å parkere langs veien. Ref. Trafikkregler paragraf 17, tredje ledd: 3. På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen.

Er 50 km/t der og parkerer utenfor kantlinjene i tillegg. Er god plass til mange biler på rekke og rad utenfor kantlinjene så er ikke i nærheten av veibanen med hjulene.

Spørsmålet er mer hva styret sier siden det er vedtatt at garasjene skal brukes til lading. Man har heller ikke lov å parkere foran husene (for de som har plass til det da noe vi ikke har). Men samtidig er det en selveier så kan de bestemme om jeg har lov å montere en lader på veggen min og dra den bort til veien, som vi forhåpentligvis parkerer lovlig på.? (har parkert der i 10 år)

Jambo

Hvis det er lovlig å parkere der, og det er offentlig veigrunn, ser jeg ikke hva sameiet skal kunne regulere. Med mindre de har noe i vedtektene sine som angir hva du har lov til å feste på utsiden av bygningene.

Orbit

Hvor kommer strømmen fra? Jeg regner med du tenker å ta dette fra egen sikringsskap, men har dette tilkobling direkte til nettselskapets lavspenningsnett?

I et sameie er ofte flere enheters sikringsskap kombinert på felles overbelastningsvern, og så koblet samlet mot strømnettet. I så fall er det ikke fritt frem å øke hvor mye strøm du bruker, selv om det er innenfor din egen hovedsikring. Det felles overbelastningvernet er dimensjonert ut fra såkalt samtidighetsfaktor, som antar at ikke alle bruker mye strøm samtidig. Installering av elbillader krever at elektriker beregner ny samtidighetsfaktor for din del av anlegget, og den kan bli for høy.

Dersom det ikke er noe felles el-anlegg i sameiet, er du bare begrenset av egen hovedsikring.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jejl

Er ganske sikker på at dersom det er en forkjørsvei med 50 sone så har du ikke lov å parkere der, selv om du parkerer utenfor den hvite stripa. Forbudet gjelder på alt som er nødvendig for veiens konstruksjon. Dvs dersom du parkerer på f.eks grus utenfor asfalten, så blir dette vanligvis regnet som en del av veikonstruksjonen.
Om noen vi håndheve et slikt forbud er en annen sak, men jeg har lest noen dommer tidligere der bilister har fått forelegg for å parkere langt ute i grøfta.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jejl på onsdag 15. september 2021, klokken 00:19
Er ganske sikker på at dersom det er en forkjørsvei med 50 sone så har du ikke lov å parkere der, selv om du parkerer utenfor den hvite stripa.


Ja, det er slik jeg også husker de trafikkreglene. Ikke lov!

Counterpointer

Med ti års parkering på denne måten vil en lett kunne hevde sedvanerett og i praksis blir det veldig rigid å hevde at det er ulovlig når det ikke håndheves over mange år.

Rundt min arbeidsplass på Ahus Lørenskog er det ekstremt vanskelig med parkering uten å betale. Derfor finner folk alle muligheter utenfor den hvite stripa. Det får de ikke bot for før det kommer opp skilt, og som regel sperres det fysisk av med steiner/betongblokker ol. etterhvert.

Jambo

#11
Hvis dere leser paragrafen jeg siterte lenger oppe, så er det altså _på_ kjørebanen det er forbudt å parkere. Dessuten så er det når fartsgrensa er _over_ 50 at det er forbudt å parkere på kjørebanen. I 50-sonen kan man dermed parkere på kjørebanen om man vil. I paragraf 1 i samme forskrift defineres kjørebane: "Kjørebane: Den del av vegen som er bestemt for vanlig kjøring." Det må dermed være OK så lenge man står helt utenfor de hvite stripene, hvis fartsgrensa skulle være over 50. Det er jo ikke vanlig kjøring å kjøre utenfor stripene. Så er det selvfølgelig andre steder man uansett ikke kan parkere, som møteplass på smal vei, busslommer, på fortau, gangvei eller sykkelvei, kollektivfelt eller sykkelfelt osv. men det var ikke det det dreide seg om her. Det har heller ikke blitt sagt at det er skiltet med "Parkering forbudt", som også kunne stilt saken i et annet lys.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 07:49
Med ti års parkering på denne måten vil en lett kunne hevde sedvanerett og i praksis blir det veldig rigid å hevde at det er ulovlig når det ikke håndheves over mange år.

Ville du ha brukt penger til advokat for å ta en eventuell bot til retten? Å hevde sedvane her tror jeg ganske sikkert ville ha vært en "lost case", og trolig med saksomkostninger.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på onsdag 15. september 2021, klokken 07:55
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 07:49
Med ti års parkering på denne måten vil en lett kunne hevde sedvanerett og i praksis blir det veldig rigid å hevde at det er ulovlig når det ikke håndheves over mange år.

Ville du ha brukt penger til advokat for å ta en eventuell bot til retten? Å hevde sedvane her tror jeg ganske sikkert ville ha vært en "lost case", og trolig med saksomkostninger.
Tror ikke det blir noen advokat, siden han har parkert der i ti år

Forøvrig er jo folk ofte medlem i NAF eller har forsikring med dekning av slikt. Men tror hele diskusjonen er irrellevant

Jambo

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 07:59
Sitat fra: arthur på onsdag 15. september 2021, klokken 07:55
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 07:49
Med ti års parkering på denne måten vil en lett kunne hevde sedvanerett og i praksis blir det veldig rigid å hevde at det er ulovlig når det ikke håndheves over mange år.

Ville du ha brukt penger til advokat for å ta en eventuell bot til retten? Å hevde sedvane her tror jeg ganske sikkert ville ha vært en "lost case", og trolig med saksomkostninger.
Tror ikke det blir noen advokat, siden han har parkert der i ti år

Forøvrig er jo folk ofte medlem i NAF eller har forsikring med dekning av slikt. Men tror hele diskusjonen er irrellevant
Ja, det er irrelevant fordi trådstarter har sagt at fartsgrensa er 50, og lovverket angir at man da kan parkere på kjørebanen om man vil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA