Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det "rasjonelle" valget - familieelbil

Startet av Sjalabais, tirsdag 14. september 2021, klokken 22:09

« forrige - neste »

Bensinkanna

Har du vurdert og teste mg marvel? Hadde vært artig da du virker til og være den fødte testpilot :)

Sjalabais

MG Marvel har jeg ikke fått med meg at fins en gang. :D Vi prøvde en ZS for 2 år siden, men syntes at den SUV-aktige kjørefølelsen var veldig utrygg (til og med kona mi var redd for å velte den), i tillegg til noen kvalitetsutfordringer.

Men, ja, jeg elsker å prøvekjøre.  8) Har ikke rukket Mustang Mach E ennå da det bare har vært for travelt de siste ukene. Marvelen har bare 400 km rekkevidde også, det er litegrann i korteste laget (vi hadde en idé om å klare 420 km i et jafs; en typisk sommertur hjemmefra til svigermor). Men jeg skal rapportere om det blir tur. Har du testa denne?
2012 Leaf Tekna

Ingeniøren

Ikke stol for mye på de rekkeviddene som er angitt. Været og kjørestilen har veldig mye å si på hvordan du ender og hva er feil med en pause i ny og ne....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sjalabais

Ja, jeg er klar over det, men vi har brukt det som rettesnor i valg av bil. Og du vil ikke tro hvor mange ganger vi har kjørt hjem i et jafs, med barna sovende i baksetet, uten én pause. Så det er ikke et helt tilfeldig valgt mål, om enn ikke et absolutt et.
2012 Leaf Tekna

geear

Skal du klare det bør du ha en bil med nærmere 500 km WLTP. Iallfall om det innebærer motorvei. Er forøvrig helt enig. Man kan godt argumentere med at barnefamilier uansett må stoppe, men ladebehov er et usikkerhetsmoment, det er ikke alltid det er ladere der man må stoppe, og når ungene først sover er det fristende å kjøre non-stop. Stopper man for å lade vil de fleste unger våkne.

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 21. november 2021, klokken 12:56
Skal du klare det bør du ha en bil med nærmere 500 km WLTP. Iallfall om det innebærer motorvei.
Kommer ikke 42 mil på motorvei vinterstid med 50 mil WLTP. I hvertfall ikke SUV type bil. Kanskje BMW i4 greier det. Vår Model 3 tviler jeg på greier det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sjalabais

Vi bor på Vestlandet, ordet "motorvei" kan du ligge godt erstatte med "trehodet enhjørning på sykkel". ;D Svigermor bor på Hønefoss. Klarer vi å unngå fristelsen å delta i over-fjellet-racet, bør det kunne gå med WLTP. Lillebilen vår som vanligvis ligger på 0,55 mila, kommer ned på 4-tallet på den turen, stasbilen under literen (normforbruk 1,3 l/mil).

Men, uansett, dette er mer en behovsindikator enn absolutt. MGen virker jo grei den, men om den kan slå de to Kia'ene? Nå når Kona har fått en liten overhaling, kommer kanskje e-Niro med en oppfræsjing også?
2012 Leaf Tekna

hELgenen

Jeg har ikke prøvekjørt MG Marvel R,men har sittet i den - og jeg sitter sabla godt i den.
Det jeg er skeptisk til med den er plastikk følelse i dørhendler...tror det faktisk er plastikk.
Det andre er noen svært enkle blekkplater under - kan vel knapt kalles beskyttelse av batteriet?
Det tredje er at motoren faktisk ligger helt åpen under - skit,grus,sand osv må jo skape problemer her over tid?
Se spesielt under bak om du skal sjekke den ut så ser du hva jeg sikter til. 

Jeg oppfattet akkurat denne bilen som en teknikk bombe, men løsningene virket sårbare for norske kjøreforhold.
Det er vel 7 års garanti på denne så sånn sett burde en være sikret i disse årene - men om problemene faktisk skulle dukke opp så er jeg redd det kan ende med mange verksted besøk

vinterdekk

Sitat fra: Sjalabais på søndag 21. november 2021, klokken 18:30
Men, uansett, dette er mer en behovsindikator enn absolutt. MGen virker jo grei den, men om den kan slå de to Kia'ene? Nå når Kona har fått en liten overhaling, kommer kanskje e-Niro med en oppfræsjing også?

En lokal forhandler mente en ansiktsløft kunne forventes til e-Niro til neste år. Det er ganske sikkert at Niro hybriden kan vente seg en oppdatering, men tiden vil vise om Kia viderefører e-Niro dersom Kia EV4 lanseres i løpet av 2022. Vil gi mening å videreføre e-Niro ett par år til da den har kort leveringstid og kanskje kan lanseres til lavere pris.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Sjalabais

@hELgenen, 7 års garanti er lovende, men det jeg har sett av tidlige erfaringer med ZS og den helgen vi hadde en slik bil til låns tyder på at det kan være noen svakheter som kanskje ikke er fatale, men i alle fall irriterende. Mange biler er dog rimelig "åpne" under, og har mange eksponerte installasjoner under. Skit og salt og alt det der er én ting, men jeg blir ofte slått av hvor lettvint det hadde vært å forbedre luftmotstanden når man bare lukker litt pent under bilen - til en rimelig kostnad. Samtidig er ikke beskyttelsesplater enden på visa heller. Leafen vår ser ganske ille ut under, og det fins jo noen veldig respekterte brukere her som bl.a. sier at håndbrekkeinstallasjonen til Leafen nærmest fungerer som en offeranode. Den ligger under plast, men ser ut som noe som er ment å gi mareritt til enhver.

@vinterdekk, dette var interessant! Da vi var innom og prøvekjørte bilen, mente forhandleren at tilbudet som gjelder nå (fra 389k "naken") var begrenset og vil nok etter hvert strammes inn til biler som står på lager, at vi måtte regne med noe høyere pris ved senere levering. Prinsipielt likte jeg nesten e-Niroen best, da den avviker litt fra de idiotiske designprinsippene som dominerer markedet i dag (alt for svære interiørspisende hjul, bittesmå vinduer - e-Niroen ignorer det hele pent og er en praktisk kasse på hjul). Selv om EV6-en hadde et meget flottere og nesten like funksjonelt brukergrensesnitt, liker jeg knappeveldet fortsatt bedre enn skjerm. Der stiller gamlingen nokså sterkt.
2012 Leaf Tekna

Bensinkanna

Ja, vi kjøpte en zs juli 2020. Etter og ha satt på 255x19 hjul ble den ganske så god faktisk. De små manglene venner man seg fort til, men kan være enig at det er en kjedelig bil uten sjel. Skal sies vi solgte den for et par dager siden til samme pris som vi betalte for snart 1,5 år siden med snart 20.000km på telleren. Den lå 1 dag på finn. Alt i alt et problemfritt bilhold. Er redd vi hadde slitt med salg i senere tid da det kommer en ny facelift på banen med 440wltp nå de nærmeste mnd med en marginal økning i pris. Må si marvelen var ganske så god med alt man måtte ønske av utstyr, men dog noe lavere rekkevidde med sine 400wltp. Men holder for våres del, og til under 400.000 så er den høyt på listen.

Sjalabais

Så spennende - bruktmarkedet er jo direkte urimelig nå. Har utsalgsprisen på ZS steget fra den gangen dere kjøpte til i dag også? Om du gidder, kan du si noen ord om hvordan ZS og Marvel er forskjellige?
2012 Leaf Tekna

Bensinkanna

Har ikke steget, er nok at det ikke er produksjon av den gamle modellen og den nye får du ikke før februar ish. Så det lå en del på finn med frisk pris, og la meg på samme nivå da vår hadde litt hårete felger, mørke ruter rundt hele, skiboks osv. marvelen føltes på mange måter mye bedre, selv om vi var ganske fornøyd med zs'n. Marvelen har automatisk aircon med varmepumpe, app styring, seter med minne som kan programeres til nøkkelene, komfort åpning/lukking, ventilerte seter, stor skjerm med rask respons, og ikke minst større plass innvendig. Litt lite bagasjerom, men med 150L frunk så er man totalt over 500L. Den lille turen jeg kjørte med den opplevdes den veldg stabil og presis, med god respons. Zs'n føles nok litt vagglete til sammenligning. Fikk dog ikke testet den på ujevn veg, så mulig jeg må ta den på en lengere prøvetur for og få testet den skikkelig. Har også vært veldig fornøyd med forhandler og service apparatet rundt. Hva er stasbilen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA