Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det "rasjonelle" valget - familieelbil

Startet av Sjalabais, tirsdag 14. september 2021, klokken 22:09

« forrige - neste »

Sjalabais

Prøver meg med et generelt kjøpshjelpinnlegg her også...vi har hatt en 2012 Leaf i tre år og den har vært formidabel. Litt feil har det vært, men bilen er rimelig, stille, trygg - alt det man ber om i en hverdagsbil. Det er særlig økonomien som har vært helt rå. Nå er vi interessert i å ta neste steget med å skaffe en "skikkelig" elbil til langturer og familiehverdagen. Per nå har vi også en liten bensinbil som da vil bli solgt, og jeg skal beholde en 2+t tung V6er, et kubistisk mesterverk som unngår all logisk håndtering, som ekstrabil på si.

Vi har ennå ikke montert noe hjemmelader, bl.a. fordi vi har en helt vill oppkjørsel som er lang og bratt, og som ikke kan brukes vinterstid. I toppen er det en stikkontakt, men for å få på plass en skikkelig lader, må det graves en del - både til garasjen og til toppen av oppkjørselen. Det er en stor investering som vi har utsatt til denne eventuelle nye elbilen.

Så hvilke krav stiller vi? Bilen skal duge til en familie på fire med middels store barn. SUVer liker vi ikke, kjørefølelsen er så guffen. Markedet er dog veldig smalt for konservative kjøpere som helst vil ha en elektrifisert stasjonsvogn. Jeg kjører mye på grusvei/anleggsvei i fjellet, og det går bra med en lav bil bare man kjører litt pent - med høy bil kjører jeg meg bare fast der ingen kan redde meg istdf.

Bagasjerom, rekkevidde, pålitelighet og pris er viktig. Det hender vi kjører en distanse på 420 km i et jafs, WLTP som klarer det er en stor fordel. Vi har ikke noe definitiv grense på pris, men ser jo at de fleste elbiler med god rekkevidde ligger mellom 400-500000 kr. Tesla overrasker veldig med 3eren her, synes jeg - batteriet er mindre enn WLTPen skulle tilsi. Jeg liker biler som er pålitelige og velbygde, har for det meste hatt Volvo, Honda, Hyundai og Toyota i den gamle verdenen med flammer i motorrommet.

Her er min såvidt påbegynte oversikt:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Vi tenkte kanskje å begynne med prøvekjøring snart, og så kjøpe i desember med et håp om gode tilbud da? Utvalget er litt tilfeldig og jeg tar gjerne imot innspill. Er det en idé å satse på bruktkjøp lel? Vi er veldig åpne for alt av innspill, har aldri kjøpt en helt ny bil før. Jeg har faktisk aldri brukt mer enn 90000 kr på en bil før, og er egentlig en skikkelig "sistehåndseier". Bruker opp de bilene jeg har. Det er kona lei av, derav ideen om helt ny bil. :D
2012 Leaf Tekna

VoltWay

#1
Har du allerede utelukket Model Y, Enyaq og ID.4? Ser du ikke liker SUV, men de er mer en mellomting mellom SUV og stasjonsvogn etter min mening. Mer nedpå bakken om det er det du vil ha. Med mye vekt og lavt tyngdepunkt kan det være en helt annen kjøreoppleevelse enn en typisk, stor drivstoff-SUV. Jeg vil i alle fall anbefale å prøvekjøre siden de tre bilene kanskje er de mest populære i familiebil-segmentet. To av bilene har bakkeklaring på rundt 16 cm, som er helt typisk for stasjonsvogn, sedan osv. Bilene som faktisk minner om SUV har gjerne 19-23 cm.

Model Y: 16,4 cm
Enyaq: 18,6 cm (litt lavere med Sportline)
ID.4: 16,3 cm (17 cm for GTX)

Produsenter og media kan gjerne kalle en bil for «SUV», selv om det ikke er så mye med den som minner om en SUV. Det blir brukt Crossover, SUV-Crossover og diverse begrep, men harde fakta og tall er det beste en kan bruke, samt prøvesitting og kjøring.

Prøvekjør så mye du orker og klarer. En kan komme et stykke med regneark, men det å ta på, sitte i og kjøre bilene er absolutt det beste.

Så ville jeg også tenkt på feilstatistikk, pålitelighet, servicetilbudet og alt det der. Komfort, støy, bakseter osv.

Barfot

Det slår meg at du ikke nevner 4x4, men nevner både bratte bakker og tur på fjellet.

JEG ville anbefalt deg å ta en kikk på en 1 år gammel Jaguar I-pace, eventuelt en ny EV320.

Hen9ng

Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok. Mach-e har ingen mulighet til taklast/skiboks om det er viktig. Av de du nevner holder jeg kanskje en knapp på EV6 og Ioniq 5, men de også har mindre bagasjeplass enn ID4 / Enyaq. Så de bør på listen. Modell Y bør også nevnes men da snakker vi fort en strekk av budsjett. Jaguar'en vil jeg vurdere som liten, og alt for treg lading sammenlignet med de nye bilene som kommer nå, spesiel EV6 og Ioniq 5 som begge kommer med 800v systemet.

espenri

Nå skal ikke jeg være slik at jeg forsvarer eget bilkjøp, men vil nyansere litt ift I-pace. Den er ikke så liten som man skal ha det til. Vi er en aktiv familie på fire, og har den som hyttebil / helgebil. Vi gikk fra Outlander. Vi måtte ha skiboks og sykkelstativ på Outlander, og vi må ha skiboks og sykkelstativ på Jaguaren når vi skal ha med "alt".

Angående lading så er vår lengste tur med bilen 35-40 mil hvorav mer enn halvparten i 120kmt. Lading blir unnagjort under do / kaffe / pølse / handlepausen(e). Har ikke ventet på bilen enda. Det handler alltid om hvilket behov du har. WLTP på 420km klarer jaguaren kanskje på sommeren.

Og den har hvertfall ikke guffen kjørefølelse  8)
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Sjalabais

Takk for mange gode svar!

@Voltway, jeg dro innom Tesla i dag og prøvesatt i en Y. Det er en svær bil og muligens litt i dyreste laget, men jeg skal få den med i oversikten (de to selgerne var opptatt med lang kø av kunder). Škoda kan jeg også få med. Men jeg må innrømme at jeg har store fordommer mot Volkswagen fra fossilbilverdenen. Det er ikke et merke som skårer høyt på pålitelighet, men det kan jo være annerledes med eldrift? Jeg var også innom Kia i dag og EV6 er forsinket til i alle fall månedsskiftet okt/nov. Kan hende vi får prøvekjøre en e-Niro snart.

@Barfot, jeg pleier å si at om jeg kjøper firehjulsdrift, kan ingen redde meg ned fra fjellet lenger... :D Men, ja, det kan være en fordel. Vi er mye i fjellet, bor slik også, men at man da skal ha firehjulsdrift er et ganske nytt krav egentlig. Om jeg ser det rett er I Pace en Jaguar med luftfjæring...det er to ord i én setning som skremmer meg. Dessuten ligger 1-2 år gamle modeller med 40k km på rundt 550-600k? Skal jeg opp i den prisen, blir det nok heller en ny Tesla eller fænsi Koreaner, jeg ser ikke hvordan Jaguaren overhodet kan konkurrere da. Men jeg er lytter øre for argumenter!

@espenri, jeg leste at Jaguaren var den eneste elbilen med store NDA-låst tilbakekjøp pga. feil. Har dere opplevd noen feil, tilbakekallinger eller annet?

@Hen9ng, i sommer dro vi på familietur i en Hyundai i20, da stasbilen min hadde trøbbel. Jeg er veldig opptatt av å pakke kompakt og å ikke drasse med meg halve husstanden. I mitt hode er det derfor en fordel med den litt mer klassiske størrelsen på familiebil som 3 og e-Niro enn de svære supersized bilene som blir normale nå. Kona mi kan finne på å pakke bilen til taket for en helgetur, og å kjøpe svær bil da kan fort bli en "slippery slope" der hun bare slår seg løs og pakker for gullmedaljen. Dessuten har jeg til gode å kjøre en så stor bil som oppfører seg greit på veien. Men Y-en, EV6, Ioniq 5 og nå Enyaq er definitivt alle aktuelle for prøvekjøring.

Jeg kan også nevne at vi prøvekjørte en MG ZS i fjor. Den var helt grei, men SUV-kjørefølelsen var katastrofal i denne. I den simpleste, simulerte unnamanøveren oppførte den seg tung og stiv og på grensen til uberegnelig. Dette var lenge før vi burde ha nærmet oss en utfordrende fart eller bevegelse. Nå er jo denne kanskje bunnen i markedet, men en helg med MG-en gjorde at vi kjøpte den lille Hyundaien jeg nevnte overfor som en slags interimløsning.
2012 Leaf Tekna

Ingeniøren

Vedr. I-pace så er det relativt lite feil som du og ser om du leser Jaguar seksjonen.

Et og annet er det jo der og og nå driver de å bytter ledningsnett foran i bilen på en serie 2019-2020 modeller da de har lagt inn litt lite slakk i en kable som går til park lock enheten. Fikses kostnadsfritt for de det gjelder. Det har og vært litt kluss med 12 V på et fåtall biler, slik mange elbiler sliter med. Ikke av de beste på software men de kan bygge bil og den kjører fantastisk  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 17. september 2021, klokken 07:06
Vedr. I-pace så er det relativt lite feil som du og ser om du leser Jaguar seksjonen.

Et og annet er det jo der og og nå driver de å bytter ledningsnett foran i bilen på en serie 2019-2020 modeller da de har lagt inn litt lite slakk i en kable som går til park lock enheten. Fikses kostnadsfritt for de det gjelder. Det har og vært litt kluss med 12 V på et fåtall biler, slik mange elbiler sliter med. Ikke av de beste på software men de kan bygge bil og den kjører fantastisk  :+1:

Jaguar konkurrerer ikke på pris. Luftfjæring var et must for meg når jeg skulle velge elbil, gir god bakke klaring når du trenger det og den kjører helt fantastisk. Offroad egenskapene er på linje (dvs. grep på 4 hjul) med Landcruiseren jeg hadde, men Landcruiseren er naturlig nok mere robust og har lengre fjæringsvei.

Har ikke hatt problemer med min bil, nå kjørt 30000km.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

vinterdekk

#8
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.
...
Det kommer veldig an på alderssammensetning på ungene og helgevaner, og vi er for eksempel fem i husholdningen med en bil i den klassen. Bilferielogistikk er løst med en sportshenger og i hverdagen er vi gjerne bare 1-2 i bilen. Vi har ett greit kollektivtilbud så den eldste kommer seg rundt på egenhånd. Men det fungerer ikke for alle nei.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Maxwell_400

Sitat fra: vinterdekk på fredag 17. september 2021, klokken 08:41
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.
...
Det kommer veldig an på alderssammensetning på ungene og helgevaner, og vi er for eksempel fem i husholdningen med en bil i den klassen. Bilferielogistikk er løst med en sportshenger og i hverdagen er vi gjerne bare 1-2 i bilen. Vi har ett greit kollektivtilbud så den eldste kommer seg rundt på egenhånd. Men det fungerer ikke for alle nei.
I det daglige så er 500 liter god plass, på ferieturer blir det en bagasjeboks på 480 liter på kroken i tillegg hvis vi er 4+ i bilen. Sportshenger er også en fin løsning og gir mindre rekkevidde tap enn en boks på taket.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Syklist

Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.

Både i år og i fjor var vi på sommerferie med Model 3 og full feriebagasje for en familie på 4 med 2 tenåringer. Helt uproblematisk, men frunk og vanlig bagasjerom ble fylt opp på vei mellom overnattingsteder hvor vi måtte ha med alt mulig pikk-pakk.

Husk at før i tiden dro folk på langferie i Europa med VW Boble. :-)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

turfsurf

Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.
Dette er jeg helt uenig i. Er man over barnevogn / pulk stadiet er det god plass til 4 i disse bilene. Man skal ha med mye før plassen blir en utfordring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

VoltWay

Det er så store individuelle forskjeller at den enkelte må finne ut av hva som er stort nok.

Har du to barn i småbarnsalder og skal på en lengre ferietur så blir det fort mye greier som skal med. Ikke minst barnevogn. I tillegg handler det om hvor praktisk en vil ha bilen i det daglige. Kjører du mye rundt på en litt stor barnevogn så er det en fordel med stor nok bil til at en slipper å demontere den hver gang.

Tenåringer kan fort ha behov for mindre volum på tur enn småbarn.

Poenget er at det betyr ingenting for trådstarter hva alle andre har bruk for av plass.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. september 2021, klokken 10:46
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.
Dette er jeg helt uenig i. Er man over barnevogn / pulk stadiet er det god plass til 4 i disse bilene. Man skal ha med mye før plassen blir en utfordring.

Har nylig solgt Tesla Model 3 og kjøpt Y. Fikk plass til overraskende mye i Model 3, men Model Y er på et annet nivå...der er det STOR plass. Kan virke som at fjørene er litt mer "stumpe" enn på Model 3, sikkert for å kompensere mot høyere tyngdekraft. Kjøremessig så føles de ganske like egentlig. Ser at mange av elbilene i dag scorer ganske jevnt og høyt på Motors test (ID4: 82, TMY: 82, TM3:83 poeng osv), så det er jo fort hvilke egenskaper en selv foretrekker som sier hva du bør kjøpe. Jeg landet på Tesla igjen, og Y. Veldig mye bra for meg med superladestasjoner, kjapp bil, god bagasjeplass, veldig god benplass til de bak, bra skjerm/software osv.
Model Y kjører ikke som en SUV (på godt og vondt), og det vises igjen i elg-unnamanøver-testen referert til av Geear:

Fra Geear-brukeren:
https://www.youtube.com/watch?v=gczso5OoM88

Den klarer altså elgtesten med inngangsfart på 83 km/t.

Må nesten lage en liste over andre eksempler så man forstår hvor heftig det er:

Tesla Model Y            -  83 km/t
BMW M4 competition -  76 km/t
Audi e-tron sportback - 75 km/t
VW ID.4                    - 73 km/t
Toyota RAV4              - 72 km/t
Ford Mustang Mach-E - 71 km/t
KIA e-Soul                 - 68 km/t
Tesla Model Y                         2021-

Sjalabais

Jeg setter stor pris på diskusjonen, selv om min personlige ambisjon er å heller ha en bil som er anstendig å kjøre enn å ha nok plass til å ta med sykkel/steinsamlingen/14 ballkjoler hver gang man drar et sted. Vi hadde en minivan i 7 år og det var jammen sutalaust. Men slike biler lages knapt i dag, den rette for meg her hadde vært en Honda Jade. Fantastiske biler, som det er null sjanse å få lansert i Europa.

Én ting som plager meg litt med Tesla er dette med reparasjoner. Det ligger litt i kortene at dette er vanskeligere enn med andre merker; mer ventetid, høyere priser, høy sannsynlighet for at bilen blir kondemnert i tilfelle ulykke. Om vi kjøper en helt ny bil nå, skal vi nok ha den i 10 år. Og da bør det være noe pålitelig.

Jeg har oppdatert listen etter innspill her, men prisene er ikke helt ajour ennå - det kommer til ganske mye for vinterdekk på de siste bilene, for eksempel.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Foreløpig heller jeg mot Tesla 3 eller en av de to Kiaene.

2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA