Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel ramler ned og skader bilen

Startet av christen, tirsdag 14. september 2021, klokken 16:04

« forrige - neste »

christen

Har akkurat hatt en ganske kjedelig opplevelse: Etter å ha startet lading av bilen med CCS, så gikk det noen minutter før det kom et ganske hardt smell :o Det viste seg at CHAdeMO-kabelen hadde ramlet ned fra hurtigladeren og truffet bilen bak. Resultatet var flere riper og knust baklykt :'( Lykta vil det koste ca. 4000 å bytte (riktignok er det ikke sikkert det er nødvendig, siden glasset virker tett). Bilen er fra april, så det var ikke noe morsomt i det hele tatt! Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke var borti CHAdeMO-kabelen, og at kablene heller ikke var borti hverandre, så her er det kun snakk om en dårlig konstruksjon når det gjelder laderen, og/eller at forrige bilist har vært uforsiktig når kabelen ble hengt på plass.

hanche

#1
Veldig spesielt, og veldig leit. Men ja, jeg har lagt merke til at opphenget for chademo-pluggen på laderne ofte er dårlig konstruert, så det hender iblant at man finner pluggen liggende på bakken – særlig på eldre ladere. CCS ser ut til å ha et mer standardisert og robust system for å henge fra seg kabelen. Eller rettere sagt, man plugger den i en sokkel som passer pluggen akkurat, i stedet for å henge den opp. Det at kabelen er så tykk og stiv, gjør jo også sitt til at det fungerer best.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goggo

Det var en veldig lei historie, jeg har faktisk opplevd det samme men da uten at bilen ble skadet.
Du tok vel ikke noen bilder av den laderen og hullet der Chademopluggen settes inn?
Jeg har observert at på velbrukte Tritium ladere så oppstår det skader i plasten rundt dette hullet og da er det veldig vanskelig å få Chademo pluggen til å henge. En av Circle K sine Tritiumladere på Grelland Nordgående ved Holmestrand har vært slik i mange måneder nå og den Chademopluggen blir ofte liggende på bakken.
Jeg skal faktisk kjøre den faste "lang"turen min fra Høvåg til Nittedal i ettermiddag, hvis jeg husker på det så skal jeg stikke innom der og ta et bilde av den skaden.

Hvis din skade skyldes manglende  vedlikehold fra lade-operatøren  så er det kanskje en mulighet for at lade-operatøren må dekke dette på samme måte som de må dekke skader som oppstår på grunn av manglende vedlikehold på bilvaskemaskiner?
Kanskje du burde forsøke NAF advokat eller noe?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Jeg tok visst feil, det er CCS pluggen og ikke Chademo pluggen som har lettest for å dette ned på bakken når den gummiforingen rundt hullet på Tritiumladerne er slitt i stykker.

På de tre Circle K 50KW Tritium laderne på Grelland Nordgående så er alle 6 gummiforingene enten ødelagt eller helt borte.
Jeg fikk ikke til å laste opp video til denne posten, så her er en link som viser hvordan det ser ut nå i ettermiddag. https://photos.app.goo.gl/x6kvePDgScMFw8gt8


Som sagt i forrige post - på denne ene laderen har en eller begge plugger ligget på bakken mye av tiden de siste månedene. Denne ene laderen helt til høyre har også vært ute av drift en god del i sommer.


mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amatøren

Sitat fra: goggo på onsdag 15. september 2021, klokken 17:49
På de tre Circle K 50KW Tritium laderne på Grelland Nordgående så er alle 6 gummiforingene enten ødelagt eller helt borte.
Jeg fikk ikke til å laste opp video til denne posten, så her er en link som viser hvordan det ser ut nå i ettermiddag. https://photos.app.goo.gl/x6kvePDgScMFw8gt8

Idiotisk løsning på de laderne. Har selv slitt med å henge på plass etter lading.

Vi må bli flinkere til å melde fra om slikt (nå bruker jeg riktig nok vesentlig ladere på over 100 kW).

Kanskje det blir utfasing av dem etter hvert. I hvert fall fiksing. Ladeoperatørene er ikke tjent med å få dårlig rykte om at de har stadig ødelagte støpsler på laderne.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

christen

Det var absolutt en sånn lader som beskrevet i de foregående svarene (Tritium). Vi tok bilder, men i forfjamselsen mest av skadene på bilen. Bildet av laderen viser derfor ikke ladeluka for CHAdeMO, men kabelen lå bare helt løst. Jeg har henvendt meg til ladeoperatøren, men har foreløpig ikke fått noe svar (som i seg selv ikke er særlig overbevisende). Jeg avventer litt med å være ytterligere spesifikk...

Lars C. Krogenæs

Hei Goggo

Har videresendt inlegget ditt til riktig person i Circle K, som skal se på saken. Nå vet jeg ikke hvilken operatør trådstarter ladet hos, vi skal i hvertfall se på saken i forhold til våre ladere.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

christen

Hei igjen

Nå har Mer hatt over 2 uker på seg. Til tross for 2 purringer har jeg ikke hørt noe som helst derfra, så da deler jeg detaljene her. Hendelsen skjedde på Mers hurtigladere i Horten, rett etter avkjøring fra ferja (Moss-Horten). Noen minutter ut i ladeøkta ramlet CHAdeMO-kabelen ned uten noen ytre påvirkning.
Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

eisa01

Du må nok vente 2.5 uke til for svar ;)
https://elbilforum.no/index.php?topic=56876.msg993929#msg993929

Mer er aktiv på LinkedIn, og postet et innlegg om at det antagelig ikke var så "lett" å bli ladeoperatør som Tesla tenker, men virker som de er enda verre på kundebehandling selv ???
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-actually-open-up-sc-network-ole-henrik-hannisdahl/

christen

Vi var nok begge for optimistiske: Det har nå gått 5 uker. Tror Mer må ha satt ned en hurtigarbeidende komité eller skal utrede dette. Jeg skjønner at det er en litt annerledes henvendelse, men synes likevel det er litt merkelig om det må behandles på årsmøte/generalforsamling. Det gikk jo tross alt ikke liv tapt. Ringte og purret for et par uker siden. Vedkommende kunne bekrefte at saken var til behandling. Han ville forsøke å svare meg i løpet av dagen ::)

Radiobil1

Og de feite vannkjølte hyperladekablene, må man jo nesten være veltrent for å balere med!

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 10. august 2022, klokken 15:47
Og de feite vannkjølte hyperladekablene, må man jo nesten være veltrent for å balere med!

Ja, slik er de fysiske lovene. Blir slike kabler for tykke og tunge, bør man bruke 50kW ladere som har tynnere kabler. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

OlaM

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. august 2022, klokken 10:28
Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 10. august 2022, klokken 15:47
Og de feite vannkjølte hyperladekablene, må man jo nesten være veltrent for å balere med!

Ja, slik er de fysiske lovene. Blir slike kabler for tykke og tunge, bør man bruke 50kW ladere som har tynnere kabler.

Tesla sin 250 kW er tynn, lett og veldig grei å håndtere.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA