Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det seks års fabrikkgaranti på bruktimporterte, og er det andre forskjeller?

Startet av Mastiff, tirsdag 14. september 2021, klokken 11:11

« forrige - neste »

Mastiff

Jeg trodde ikke bruktimporterte hadde den samme garantien som de norsksolgte, men på denne står det at det er seks års fabrikkgaranti: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210861047

Og et oppslag i EU-kontrolldatabasen viser at den er bruktimportert i november i fjor:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/kontrollfrist/?registreringsnummer=EB49451

Betyr det at det er samme garanti på de som er bruktimportert, eller er det en bløff? Og er det noen andre forskjeller mellom de som er solgt nye i Norge og de som er bruktimportert? Jeg gikk automatisk ut fra at det var skummelt å kjøpe en bruktimportert på grunn av garanti og manglende vintertilpasning, men har jeg tatt fullstendig feil?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Grosor

Tenker selger mener at det er 6år igjen av garanti på batteri. Resten av bilen hadde 3års fabrikkgaranti som ny evt. 5år hvis det ble kjøpt som opsjon (mener dette er mulig i Tyskland) Selger har satt seg selv i en vanskelig posisjon med den teksten og kan vel risikere å selv måtte stå som garantist neste 6år.

Jeg mener altså at det kan være så lite som 1år igjen av fabrikkgaranti på denne bilen. Det står jo og i annonsen at bilen selges med 46mnd fabrikkgaranti som heller ikke stemmer med 5år og førstegangsregistrert i juli 2019.

Mastiff

Skjønner, takk! Da satser jeg på norsk bil, selv om det nok blir litt dyrere. Det kan jo bli mye dyrere hvis en av motorene ryker uka etter garantiutløpet...
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Grosor

Du får jo også kjøpt forsikring med motor og driverksgaranti som kan kompensere for manglende fabrikkgaranti.

Mastiff

Hm... Godt poeng. Jeg får høre med selskapet jeg bruker hva de tar for det.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

1000 kroner i måneden for utvidet forsikring som dekker "plutselig og uventet skade på motor, drivverk, batteri og kraftoverføring". Og det er vel ikke akkurat den bilen det blir flest feil på, eller hva? De fleste fabrikasjonsfeil, som er det en garanti gjelder, vil vel dukke opp i løpet av et år eller to. Men er det noe mer fabrikkgarantien dekker, som jeg ikke vil få gjennom den utvidede forsikringen og som jeg bør bry meg om?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Toalmar

Jeg ville forespurt  både BOS og en som driver med parallellimport om hva som gjelder. I tillegg ville jeg forespurt BOS om det med parallellimporterte biler og måten garantisaker blir utført. Tenker da spesielt på om man må dekke reparasjonen selv og få igjen av selger etc.
Ett tips til firma som er store på parallellimport er DTE System i Hunndalen.  https://dte.no
Da vet du hva som gjelder og slipper og lure på hva som er riktig

Har selv kjøpt brukt Mercedes via Finn som var importert og bilens utstyr stemte ikke med annonsen det ble en sak i forbrukertvistutvalget hvor jeg vant på alle punkter. Uansett ble det mye arbeid som kunne vært unngått


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Mastiff

Min lokale forhandler er Karosserien i Lyngdal, men bør jeg likevel spørre BOS som importør om dette, eller kan jeg spørre forhandleren? Jeg har en kontakt som driver profesjonelt med import, de gir en viss garanti, men ikke  i nærheten av de fem årene som er på en norsk bil.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Trond.m

Det naturlige er vel å be selger om å fremlegge dokumentasjon på den garantien de hevder i annonsen. Så kan du kontakte BOS og kontrollsjekke opplysningene for å være sikker. Et alternativ er også å ta kopi av annonsen og bruke den som dokumentasjon, men hvis selger da ikke er å finne, så står du med skjegget i postkassen...(eventuelt motorrommet).

Mastiff

Den var bare ment som et eksempel, jeg hadde ikke tenkt å dra til Østlandet med det første. Jeg har bedt en loal bruktbilhauk som jeg kjenner om å se etter en til meg.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

Jeg fikk tak i en hos BOS som hadde snøring på det. To års fabrikkgaranti på bruktimport, fra registreringsdatoen i landet den kommer fra. Ved garantireparasjon vil garantien bli ordnet først, og så reparasjonen, så det blir ikke noen utlegg. Men det er heller ikke mer enn to års garanti på batteriet! Så da er bruktimport fullstendig og totalt uinteressant!  :-1:
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Grosor

Jeg kan ikke helt forstå at du har fått tak en med snøring...

SitatWarranty
Mercedes offers a three-year/unlimited-mileage warranty on all its new cars, while the EQC's batteries are warrantied for eight years or 160,000 kilometres (which is just under 100,000 miles). Mercedes will also replace or refurbish the 80kWh lithium-ion batteries if they fall to below 70% of their as-new performance within that battery warranty period.

https://www.drivingelectric.com/mercedes-benz/eqc/running-costs

Kun kjapp googling fra min side her, men det stemmer med hva jeg husker fra når jeg tidligere har importert bil fra Tyskland. 3 år er standard fabrikkgaranti på tyske biler og EQC har spesifikt 8år\160Kkm garanti på selve batteriet.

Mastiff

Ja, jeg må også selv endre mening igjen. Eller som det het i Forsvaret, "rettelse, ny feil følger": BOS-personen "glemte" også å nevne at det faktisk fins et alternativ. Jeg ringte et firma som driver stort med bruktimport, og man kan faktisk få like god garanti på en alternativ måte. Det er noe som heter Fragus, også kjent som Norsk bilgaranti. Forhandlere av bruktimporterte biler kan ta garantien gjenom den. Når Mercedes-garantien går ut etter to år, vil denne tre i kraft. Vanlig garantitid er to år, så det blir fire år til sammen, mot fem fra Mercedes. Men hvis man vil, kan man betale 5000 ekstra for å få tre år, og det vil man selvsagt. I tillegg er det en egen batterigaranti på elbiler på åtte år/160 000, altså det samme som hos Mercedes. Så da er plutselig bruktimport interessant igjen, men bare gjennom forhandler, eller fra en privat som har denne garantien på bilen.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA