Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EQA prøvd - vurderer nyere brukt EQC - er cruisekontrollen mindre irriterende?

Startet av Mastiff, lørdag 11. september 2021, klokken 18:55

« forrige - neste »

Mastiff

Jeg liker EQA, men baksetene er idiotisk lave, så det blir flere stopp hos kiropraktoren enn for å lade! Derfor vurderer jeg en brukt EQC i samme prisklasse, rundt 600-650. Jeg likte ikke AMG-setene, de var for harde. men disse "1862"-utgavene har vel ikke det? En annen ting som VIRKELIG irriterte meg var at jeg ikke fikk til å slå av for godt det at cruisekontrollen slo ned farten for hvert skilt når den var på.  >:( Det skulle gå an å kutte ut dette ved å vippe ned bryteren lengst til venstre på rattet, men det funket bare noen ganger. Er det noe som kan gjøres på EQC? Jeg kjører stort sett alltid 10 km/t over i 70-90 og 20 over i alt over det. Tesla Y, som jeg også prøvde i dag, har en funksjon for å sette standardfarten til 10 km/t over fartsgrensen, men noe sånt hadde iallfall ikke den EQA-en jeg prøvde...
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Grosor

Kan selvfølgelig slå av funksjonen som kobler lest fastgrense til cruisecontrollen. Gjøres i menyen. Det er også en rutebasert funksjon som slakker av i skarpe svinger, kryss, rundkjøringer og når man blinker for å ta en avkjørsel. Dette kan også deaktiveres.
Kan ikke sette fast 10+ som Telsa, men kan altså justere akkurat som du vil.

Vipper du bryteren for aktivering av cruise helt opp eller ned justerer man hastighet med 10km\t. Litt opp eller ned gir +/- 1km\t.

Angående seter er det vel flere forskjellige varianter av både type og setetrekk som gjerne kan oppleves forskjellig. Vi har vel AMG men med full justering og massasje. Var vel noe som het setekomfortpakke mener jeg. De er ganske faste ja, så du må nesten bare finne en med andre seter å prøve dem. Er ikke vits med fin bil hvis ikke du sitter godt...

Mastiff

Takk, jeg fant det nettopp i menyen! Jeg hadde forstått det som om det kunne slås av og på enkelt, men fant det under trafikkskiltassistent.  :)

Jeg kunne tenke meg noe sånt som denne, med ordentlig skinn. Disse veganske greiene blir litt for blodfattige for meg...  ;D

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=231203697
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Grosor

Det fantes en variant av setene med delskinn og mikrofiber og full justerbarhet som var fine. Disse kunne ikke fås med den (høyere) utstyrsvarianten vi valgte, men demobilen hadde disse. De var pene og gode å sitte i.

Slik som denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=231555054

Mastiff

Hm... Får se hva jeg finner. Jeg har lyst til å bli kvitt XC60-en før jul, eller senest til våren, det kommer så mye interessant av elektrisk mellomklasse-SUV neste år (Nissan, Tesla Y fra Berlin osv.) at jeg tipper dieselgreier som min vil synke raskere i pris, særlig når våre rødgrønne venner begynner å skru opp dieselavgiftene... 😉 Latterskrika Vedum er sjanseløs til å redde pumpeprisene når han står mot både SV og AP.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Grosor

Tenker det kan være lurt å selge dieselen før distriksfolket finner ut at elbil fungerer der også... Jeg fikk overraskende mye for dieselen min i fjor og solgte tilogmed til en bruktbilforhandler\oppkjøper ila 1 time etter den ble lagt på finn.

Politisk tror jeg det kommer det til å brytes løfter og svelges kameler over en lav sko til høsten og litt bingo hva som faktisk ender å skje med avgiftene på både bil og bensin...

Mastiff

Kameler svelges best medhårs, som salige Syse sa... Og jeg tar iallfall ingen sjanser. En XC60 2013-modell som er fulgt opp 100 %, ser veldig pen ut, aldri har hatt noen skader, har ny frontrute og vært Ditec- og Lanolinbehandlet den tiden vi har hatt den, bør ifølge Volvo her i byen være ganske grei å få solgt unna. Det er fremdeles en god del folk på Sørlandet som ikke vil røre en Duracell-bil med naboens nøkkel!
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA