Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøremodus eco/comf/sport

Startet av ENTO, søndag 12. september 2021, klokken 17:18

« forrige - neste »

ID4

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. september 2021, klokken 21:55
Vibrasjonen har jeg skrudd av. Det er bare en opsjon. Ellers så rykker det i rattet inn mot sentrum av kjørebanen,altså inn til venstre,når en kjører ut mot kantstripen til høyre for å møte biler på smal vei uten midtstripe

Det rykket i rattet er veldig svakt. Holder du hendene på rattet så overstyrer ikke dette rykket din kontroll på rattet. Synes du krisemaksimerer her.

E-Trond

Sitat fra: ENTO på søndag 12. september 2021, klokken 17:18
Hva er forskjellene i praksis på disse tre modusene ? Forandrer forbruket seg mye på disse tre?

Bjørn har en video der han tester forbruk på de forskjellige modusene.
https://youtu.be/CEp9108NWD0
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

daktari

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. september 2021, klokken 20:01
Lane assist fungerer ikke på veier uten midtstripe.Den river tak i rattet og kaster deg inn mot midten av veien idet du kjører ut til høyre for møtende bil. Denne funksjonen kan drepe på norske veier. Veldig skremmende at man ikke kan skru denne permanent av. Dette er feilslått EU politikk i praksis dessverre
Det er fordi du kjører for fort på smal vei. Under 40 km/t så skjer ikke det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Merk altså at lane keeping Assist LKA ikke er aktiv under ca 40 km/t ifølge manualen. Senk farten, problem løst.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

På en del slike veier er det 70-80 grense og en møter biler titt og ofte. Tror ikke det er mange som halverer farten hver gang en møter en bil. Det er som oftest god plass, med mindre bilens. "sikkerhetssystem" vil at du skal frontkollidere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

biggern


daktari

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. september 2021, klokken 11:40
På en del slike veier er det 70-80 grense og en møter biler titt og ofte. Tror ikke det er mange som halverer farten hver gang en møter en bil. Det er som oftest god plass, med mindre bilens. "sikkerhetssystem" vil at du skal frontkollidere.
LKA begynner vel ikke å svinge tilbake før man har hjulet på ytre linja?
Men jeg vet at folk på Vestlandet kjører fort på smal vei. Som sagt hvis begge biler må ha hjulet utafor streken når man passerer for å ikke dunke speilene så er det sikkert ikke dumt å senke farten? Kan jo holde seg til en eldre bil uten dette evnt hvis det er viktig.
Kan hende det er en justering også sent vs tidlig inngrep.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jambo

Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 11:06
Merk altså at lane keeping Assist LKA ikke er aktiv under ca 40 km/t ifølge manualen. Senk farten, problem løst.
Det er litt utydelig i pdf-manualen jeg har tilgjengelig, fordi det er oppgitt både at den ikke griper inn under 55 km/t og at den griper inn over 60 km/t, og det på samme side i manualen. Men 40 km/t finner jeg ikke i den manualen jeg har. Uansett, jeg syntes inngripen var nokså svak og lett å overstyre da jeg prøvekjørte bilen, så jeg anser det ikke som noe stort problem. Andre ting som kan deaktivere lane assist midlertidig er om kjørestilen er veldig dynamisk, eller om man skrur på blinklyset før man skifter felt. Også det å overstyre inngripen deaktiverer lane assist midlertidig, eller om man kjører i skarpe svinger.

hELgenen

Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 11:04
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. september 2021, klokken 20:01
Lane assist fungerer ikke på veier uten midtstripe.Den river tak i rattet og kaster deg inn mot midten av veien idet du kjører ut til høyre for møtende bil. Denne funksjonen kan drepe på norske veier. Veldig skremmende at man ikke kan skru denne permanent av. Dette er feilslått EU politikk i praksis dessverre
Det er fordi du kjører for fort på smal vei. Under 40 km/t så skjer ikke det.

OK. Fartsgrensen på disse veiene er 80 - så det kan jo fort bli en del kø.......

ID4

Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. september 2021, klokken 14:03
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 11:04
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. september 2021, klokken 20:01
Lane assist fungerer ikke på veier uten midtstripe.Den river tak i rattet og kaster deg inn mot midten av veien idet du kjører ut til høyre for møtende bil. Denne funksjonen kan drepe på norske veier. Veldig skremmende at man ikke kan skru denne permanent av. Dette er feilslått EU politikk i praksis dessverre
Det er fordi du kjører for fort på smal vei. Under 40 km/t så skjer ikke det.

OK. Fartsgrensen på disse veiene er 80 - så det kan jo fort bli en del kø.......

Tenk på rekkevidden. Den blir nesten dobbel :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA