Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye koster det per lading på superlader?

Startet av Fleur, søndag 12. september 2021, klokken 22:36

« forrige - neste »

Jouley

#30
Altså, folk må sjekke bedre før de kaster ut påstander om at det "ikke er lov", "farlig" osv. Det var aldri snakk om skjøteledninger, bare lange ladekabler. Og det finnes løsninger som tåler belastningen av bil, se feks denne:

https://www.elbilgrossisten.no/products/jazzy2go-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas

"Kabelen er testet i henhold til IEC 62335 og er derfor svært robust og tåler at en bil kjører over"

Her er den jeg har: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=162160179
Les nederst i finn-annonsen: "..tåler å bli kjørt over..."

Ville selvfølgelig sørget for å fjerne den om det var fare for at det kom brøytebil, kostebil etc.

Ellemelle

#31
Her er det snakk om en offentlig vei.
Det sier seg selv at man ikke har lov å legge en strømledning over en offentlig vei på fast basis.

Man kan nok søke om en midlertidig løsning i forbindelse med arbeide, men å ha den der permanent er garantert ulovlig.
Som nevnt av andre her, så er det jo bare1 å tenke på hva som skjer ved brøyting og gatefeiing.

Edit:
Og for å sitere Veglovas § 32:

Elektrisk eller annen kraftleidning, leidning for elektronisk kommunikasjon, vass-, kloakk- eller annen leidning eller renne av alle slag, løypestreng, taubane eller privat skinnegang eller feste for leidning m.m. som nemnt, må ikkje utan særskilt løyve frå vegstyremakta leggast over, under, langs eller nærare offentlig veg enn 3 meter frå vegkant, målt vassrett.

Jouley

Sitat fra: Ellemelle på mandag 13. september 2021, klokken 10:40
Her er det snakk om en offentlig vei.
Det sier seg selv at man ikke har lov å legge en strømledning over en offentlig vei på fast basis.

Man kan nok søke om en midlertidig løsning i forbindelse med arbeide, men å ha den der permanent er garantert ulovlig.
Som nevnt av andre her, så er det jo bare å tenke på hva som skjer ved brøyting og gatefeiing.

Det er en helt annen sak! Som jeg forøvrig aldri har kommentert. Jeg tilbakeviser bare påstander om at ladekabler ikke tåler å bli kjørt over, at det ikke er lov osv. Faktisk viser det seg at de fleste ladekabler er designet for å blir kjørt over, hvis man leser etter.

geear

Summon funker, men er knotete å bruke hyppig. Men får du ordna deg en grei ladeløsning i garasjen, med litt raskt påfyll, så holder det gjerne å parkere den der en gang i uka, og stå ute resten av tiden. Dessverre får du nok ikke testet summon med en demobil, fordi du ikke får den i app, så du må spørre noen andre om å teste det for deg. Tør ikke garantere at den vil inn en åpning på 225, men kan hende. Den legger speilene inn selv.

Du må betale 30k ekstra for summon (EAP) per i dag.

Counterpointer

Sitat fra: geear på mandag 13. september 2021, klokken 11:15
Dessverre får du nok ikke testet summon med en demobil, fordi du ikke får den i app,
Tesla burde kunne legge deg inn som «gjestebruker» i app.
Vår datter har det på begge våre biler. Dette er en tilgang som kan fjernes av eier umiddelbart ved behov.

Vet at Tesla ikke har dette som rutine, men det er teknisk og praktisk mulig.

arv

Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

pekle

Sitat fra: arv på mandag 13. september 2021, klokken 14:12
Det koster vel 2,57/kWh å lade Tesla på SC
Nei, prisen er variabel. På mine 5 SuC-sesjoner (5 forskjellige lokasjoner) i august og september har prisen vært 3,95 eller 4,00kr.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på mandag 13. september 2021, klokken 14:53
Sitat fra: arv på mandag 13. september 2021, klokken 14:12
Det koster vel 2,57/kWh å lade Tesla på SC
TOCN hentet inn prisene 19. august. Prisene varierer hele tiden, og det ganske så mye.
https://www.tocn.no/2021/08/prisoversikt-for-supercharging-i-norge/
De varierer også på samme rute samme dag. Kjørte E18 til Kristiansand og da var det billigere på V3 enn flere av V2. Den dagen varierte det fra 2,80 kr til 4,00kr

Fleur

Nå var jeg innom en Tesla forhandler nettopp og de mente det ikke skulle være noe problem med kun hurtiglading. Det ville iallefall ikke skade batteriet på noen måte og man ville merke minimal forskjell på rekkevidde e.l.

geear

Spør de om det er derfor bilene deres får permanent redusert ladehastighet etter x antall hurtigladinger...

Handyman

Sitat fra: Fleur på onsdag 15. september 2021, klokken 12:58
Nå var jeg innom en Tesla forhandler nettopp og de mente det ikke skulle være noe problem med kun hurtiglading. Det ville iallefall ikke skade batteriet på noen måte og man ville merke minimal forskjell på rekkevidde e.l.
Da var det "selgeren" som vant over "rådgiveren". Spør om å få det skriftlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

#42
Sitat fra: geear på onsdag 15. september 2021, klokken 13:01
Spør de om det er derfor bilene deres får permanent redusert ladehastighet etter x antall hurtigladinger...
Det gjør de ikke lengre, og de har også tilbakeført ladehastigheten for de det gjaldt.
https://www.youtube.com/watch?v=uomnee74NiA

Fleur

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 15. september 2021, klokken 13:42
Sitat fra: geear på onsdag 15. september 2021, klokken 13:01
Spør de om det er derfor bilene deres får permanent redusert ladehastighet etter x antall hurtigladinger...
Det gjør de ikke lengre, og de har også tilbakeført ladehastigheten for de det gjaldt.
https://www.youtube.com/watch?v=uomnee74NiA

Så da bør ikke kun hurtiglading ødelegge noe da?

Handyman

Sitat fra: Fleur på onsdag 15. september 2021, klokken 22:05
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 15. september 2021, klokken 13:42
Sitat fra: geear på onsdag 15. september 2021, klokken 13:01
Spør de om det er derfor bilene deres får permanent redusert ladehastighet etter x antall hurtigladinger...
Det gjør de ikke lengre, og de har også tilbakeført ladehastigheten for de det gjaldt.
https://www.youtube.com/watch?v=uomnee74NiA
Så da bør ikke kun hurtiglading ødelegge noe da?
Du ødelegger ikke batteriene med SuC. Det sliter bare batteriet mer enn saktelading. Akkurat som at forbrenningsmotorer slites mer av å kjøres skikkelig hardt. Et batteri vil altså degenereres raskere jo mer hurtiglading man utsetter det for.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA