Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye koster det per lading på superlader?

Startet av Fleur, søndag 12. september 2021, klokken 22:36

« forrige - neste »

Fleur

Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Prøver å regne ut hva det vil koste om jeg kun skal bruke lader ute.
Kjører ca 15000 km i året. Vil antagelig bli en del mindre etter corona men la oss ta utgangspunkt i det.

Er det slik at teslas ladere kun er hurtiglading eller finnes det rimeligere alternativ om man har bedre tid?

Og er det billigst å bruke teslas ladere eller andre ladere der ute, feks kommunale? Jeg har virkelig ikke peiling på noe av dette.

Hvor mye må jeg regne med i pris i måneden i lading om jeg kun lader ute?

Magnus Hansen

Beklager, men dette kommer til å bli veldig tungvint og du vil redusere levetid til batteriet ved kun hurtiglading. Forstår fra annen tråd at du ikke har plass i garasjen til Model Y. Det riktige svaret er da å velge en bil som er mindre. Evnt fossilbil. Dessverre. Skjønner det er Tesla du vil ha, men så fantastisk er ikke teslaer.

Hilsen Teslaeier

Handyman

Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.

Fleur

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 12. september 2021, klokken 22:49
Beklager, men dette kommer til å bli veldig tungvint og du vil redusere levetid til batteriet ved kun hurtiglading. Forstår fra annen tråd at du ikke har plass i garasjen til Model Y. Det riktige svaret er da å velge en bil som er mindre. Evnt fossilbil. Dessverre. Skjønner det er Tesla du vil ha, men så fantastisk er ikke teslaer.

Hilsen Teslaeier

Leste et annet sted at det var en myte at det slet på batteriet å kun bruke hurtiglader

Handyman

Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:55
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 12. september 2021, klokken 22:49
Beklager, men dette kommer til å bli veldig tungvint og du vil redusere levetid til batteriet ved kun hurtiglading. Forstår fra annen tråd at du ikke har plass i garasjen til Model Y. Det riktige svaret er da å velge en bil som er mindre. Evnt fossilbil. Dessverre. Skjønner det er Tesla du vil ha, men så fantastisk er ikke teslaer.

Hilsen Teslaeier

Leste et annet sted at det var en myte at det slet på batteriet å kun bruke hurtiglader
Det er nok ikke en myte nei.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pekle

15.000km på kun superlader, tja 8-12.000kr.

Men det blir litt sånn hvor langt er et tau. Kommunale ladere vil nok ofte være billigere. Andre kommersielle ladere kanskje litt dyrere. Mye motorvei gir høyere forbruk og høyere pris.

Jouley

Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.
Det går fint an å dra ledningen over og la bilene kjøre over. Vi er fire naboer med 10 m kabel hver som gjør akkurat det, og det kjøres over ledningene hver dag. Har fungert i 8+ år.

Fleur

Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.
Det går fint an å dra ledningen over og la bilene kjøre over. Vi er fire naboer med 10 m kabel hver som gjør akkurat det, og det kjøres over ledningene hver dag. Har fungert i 8+ år.

Hm ok, er det kanskje noen typer som ikke tåler det da tro?
Men det som er dumt med den løsningen er jo at noen bare kan nappe ut laderen og putte den i sin bil på min regning. Eller finnes det noe låsesystem her?

Handyman

Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.
Det går fint an å dra ledningen over og la bilene kjøre over. Vi er fire naboer med 10 m kabel hver som gjør akkurat det, og det kjøres over ledningene hver dag. Har fungert i 8+ år.
At noe går, betyr ikke at det er lov, eller anbefalt. Det er viktig å informere om at det, når man «anbefaler» ikke er lov.
Det er hel spesifikke krav til fast ladested. Skjøteledning er feks ikke lov. Det er krav om Type B-vern, og maks 10A sikring på dedikert Schuko.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 23:56
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.
Det går fint an å dra ledningen over og la bilene kjøre over. Vi er fire naboer med 10 m kabel hver som gjør akkurat det, og det kjøres over ledningene hver dag. Har fungert i 8+ år.
At noe går, betyr ikke at det er lov, eller anbefalt. Det er viktig å informere om at det, når man «anbefaler» ikke er lov.
Det er hel spesifikke krav til fast ladested. Skjøteledning er feks ikke lov. Det er krav om Type B-vern, og maks 10A sikring på dedikert Schuko.

Men man får vel også lange kabler koblet rett til ladeboksen? Var ikke snakk om skjøteledning i mitt tilfelle, bare en ekstra lang kabel som man drar ut gjennom porten. Spm var om noen av disse tåler å bli kjørt over?
Er ikke mye trafikk om natta. Tipper jeg hadde satt på lading kl 22 om kvelden og fjernet den o morgenen igjen. Kanskje lada max 1 gang i uka

geear

Kjører det brøyte eller sopebiler forbi, så er gjerne det en utfordring.

Fleur

Sitat fra: geear på mandag 13. september 2021, klokken 00:16
Kjører det brøyte eller sopebiler forbi, så er gjerne det en utfordring.

Sjelden sopebiler. Kanskje 1 gang i halvåret.
Brøytebil er mer sannsynlig om vinteren på de verste dagene med snø.

turfsurf

Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 23:13

Men det som er dumt med den løsningen er jo at noen bare kan nappe ut laderen og putte den i sin bil på min regning. Eller finnes det noe låsesystem her?
Ladekabelen låses i bilen og laderen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Fleur på mandag 13. september 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 23:56
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.
Det går fint an å dra ledningen over og la bilene kjøre over. Vi er fire naboer med 10 m kabel hver som gjør akkurat det, og det kjøres over ledningene hver dag. Har fungert i 8+ år.
At noe går, betyr ikke at det er lov, eller anbefalt. Det er viktig å informere om at det, når man «anbefaler» ikke er lov.
Det er hel spesifikke krav til fast ladested. Skjøteledning er feks ikke lov. Det er krav om Type B-vern, og maks 10A sikring på dedikert Schuko.

Men man får vel også lange kabler koblet rett til ladeboksen? Var ikke snakk om skjøteledning i mitt tilfelle, bare en ekstra lang kabel som man drar ut gjennom porten. Spm var om noen av disse tåler å bli kjørt over?
Er ikke mye trafikk om natta. Tipper jeg hadde satt på lading kl 22 om kvelden og fjernet den o morgenen igjen. Kanskje lada max 1 gang i uka
Lange type 2 kabler er jo lov, men skal ikke krysse over offentlig aral/område. De er ikke beregnet for at biler skal kjøre over dem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA