Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye koster det per lading på superlader?

Startet av Fleur, søndag 12. september 2021, klokken 22:36

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Jouley på mandag 13. september 2021, klokken 10:14
Altså, folk må sjekke bedre før de kaster ut påstander om at det "ikke er lov", "farlig" osv. Det var aldri snakk om skjøteledninger, bare lange ladekabler. Og det finnes løsninger som tåler belastningen av bil, se feks denne:

https://www.elbilgrossisten.no/products/jazzy2go-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas

"Kabelen er testet i henhold til IEC 62335 og er derfor svært robust og tåler at en bil kjører over"

Her er den jeg har: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=162160179
Les nederst i finn-annonsen: "..tåler å bli kjørt over..."

Ville selvfølgelig sørget for å fjerne den om det var fare for at det kom brøytebil, kostebil etc.
Det er vesensforskjell mellom at en kabel tåler å bli kjørt over, og det at den er laget for å tåle dette gjentagende ganger daglig. Kjører du nok mange ganger over, spesielt om man bruker piggdekk om vinteren, eller det kommer til stein/grus, så vil kabelen svekkes over tid og bli ødelagt.

Derfor vil det å planlegge for laderoppsett der kabelen blir overkjørt til stadighet, være et feil opplegg. Da må du eventuelt heller grave kabelen i bakken, gjerne i et rør (Husk drenering), og så ha en eller annen ordning (stativ) som løfter kabelen opp fra bakken ved der du skal stå å lade, gjerne noe beskyttet for været.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jouley

Sitat fra: RJK på torsdag 16. september 2021, klokken 11:39
Sitat fra: Jouley på mandag 13. september 2021, klokken 10:14
Altså, folk må sjekke bedre før de kaster ut påstander om at det "ikke er lov", "farlig" osv. Det var aldri snakk om skjøteledninger, bare lange ladekabler. Og det finnes løsninger som tåler belastningen av bil, se feks denne:

https://www.elbilgrossisten.no/products/jazzy2go-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas

"Kabelen er testet i henhold til IEC 62335 og er derfor svært robust og tåler at en bil kjører over"

Her er den jeg har: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=162160179
Les nederst i finn-annonsen: "..tåler å bli kjørt over..."

Ville selvfølgelig sørget for å fjerne den om det var fare for at det kom brøytebil, kostebil etc.
Det er vesensforskjell mellom at en kabel tåler å bli kjørt over, og det at den er laget for å tåle dette gjentagende ganger daglig. Kjører du nok mange ganger over, spesielt om man bruker piggdekk om vinteren, eller det kommer til stein/grus, så vil kabelen svekkes over tid og bli ødelagt.

Derfor vil det å planlegge for laderoppsett der kabelen blir overkjørt til stadighet, være et feil opplegg. Da må du eventuelt heller grave kabelen i bakken, gjerne i et rør (Husk drenering), og så ha en eller annen ordning (stativ) som løfter kabelen opp fra bakken ved der du skal stå å lade, gjerne noe beskyttet for været.

Ok, du får ta deg en runde og lese spesifikasjonene på de forskjellige ladekablene og se hvilke kriterier som ligger til grunn for kabler blir markedsført som "overkjørbar".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA