Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye koster det per lading på superlader?

Startet av Fleur, søndag 12. september 2021, klokken 22:36

« forrige - neste »

Fleur

Sitat fra: Handyman på mandag 13. september 2021, klokken 07:28
Sitat fra: Fleur på mandag 13. september 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 23:56
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.
Det går fint an å dra ledningen over og la bilene kjøre over. Vi er fire naboer med 10 m kabel hver som gjør akkurat det, og det kjøres over ledningene hver dag. Har fungert i 8+ år.
At noe går, betyr ikke at det er lov, eller anbefalt. Det er viktig å informere om at det, når man «anbefaler» ikke er lov.
Det er hel spesifikke krav til fast ladested. Skjøteledning er feks ikke lov. Det er krav om Type B-vern, og maks 10A sikring på dedikert Schuko.

Men man får vel også lange kabler koblet rett til ladeboksen? Var ikke snakk om skjøteledning i mitt tilfelle, bare en ekstra lang kabel som man drar ut gjennom porten. Spm var om noen av disse tåler å bli kjørt over?
Er ikke mye trafikk om natta. Tipper jeg hadde satt på lading kl 22 om kvelden og fjernet den o morgenen igjen. Kanskje lada max 1 gang i uka
Lange type 2 kabler er jo lov, men skal ikke krysse over offentlig aral/område. De er ikke beregnet for at biler skal kjøre over dem.

Da er vi dessverre like langt siden parkeringsplassen er offentlig og alle mulige biler kan kjøre der.

Skal ikke være lett å anskaffe elbil 😉

Olatho

Jeg ville ladet på offentlige ladepunkter så mye som mulig.  De er ofte ganske rimelige, og gjerne lett tilgjengelige uten å måtte spesifikt kjøre til et sted for å lade. 

Ang. overkjøring av kabel, så ville jeg vurdert å investere i noe sånt:
https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/kabelkanaler/overkjoringsbeskyttelse-409075/

Det finnes også mer proffe versjoner, som koster litt mer, men trolig også tåler hardere behandling.  Hjelper ikke mot brøytebilen, men mot vanlige overkjøringer burde de begrense slitasjen.

daktari

Bilen kan bruke kanskje 2 kWh/mil som et langtidssnitt inkl. småkjøring på vinteren, kanskje litt under, kanskje over.
Tesla har uforutsigbar prising, både kWh og noen ganger også basert på tid! Antar max 4-5,-/kWh, men prisen baseres på hvor stort trykk det er på laderen.

Det blir nok billigere kommunalt, her I Oslo koster det 5/time fra 20-08 og det lades da med 7,2 kWh.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 13. september 2021, klokken 08:28
Tesla har uforutsigbar prising, både kWh og noen ganger også basert på tid! Antar max 4-5,-/kWh, men prisen baseres på hvor stort trykk det er på laderen.
De har vel bare operert med kWh prising her i Norge? Kan ikke huske at de har brukt minuttprising (utenom etter ladingen er ferdig).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Syklist

Hvor bred bil er det plass til i garasjen? Jeg ville nok latt dette være kriterie #1 om du skal bo der en stund.

Det er fint med Tesla, men det finnes også andre bra elbiler. Forhåpentligvis smale nok til at de kan komme inn i garasjen.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

jlan

Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Du kan jo parkere med "Summon"
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Fleur

Sitat fra: Syklist på mandag 13. september 2021, klokken 08:34
Hvor bred bil er det plass til i garasjen? Jeg ville nok latt dette være kriterie #1 om du skal bo der en stund.

Det er fint med Tesla, men det finnes også andre bra elbiler. Forhåpentligvis smale nok til at de kan komme inn i garasjen.

Tror ikke her ville likt å kjørt noe som helst inn der 😉 porten er 225 cm bred og inni er den 245 bred.

Tesla y er 192 cm bred uten speil.

Fleur

Sitat fra: jlan på mandag 13. september 2021, klokken 08:46
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Du kan jo parkere med "Summon"

Usikker på hvordan det fungerer og om det er helt trygt? Leste om en som hadde brukt det og bilen kjørt inn i garasjeveggen.

Og det krever vel at jeg retter opp bilen slik at den peker rett mot garasjen først?

Fleur

Sitat fra: Olatho på mandag 13. september 2021, klokken 08:12
Jeg ville ladet på offentlige ladepunkter så mye som mulig.  De er ofte ganske rimelige, og gjerne lett tilgjengelige uten å måtte spesifikt kjøre til et sted for å lade. 

Ang. overkjøring av kabel, så ville jeg vurdert å investere i noe sånt:
https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/kabelkanaler/overkjoringsbeskyttelse-409075/

Det finnes også mer proffe versjoner, som koster litt mer, men trolig også tåler hardere behandling.  Hjelper ikke mot brøytebilen, men mot vanlige overkjøringer burde de begrense slitasjen.

Men ingen løsninger for kabel som også tåler at brøytebilen plutselig kjører over? Er jo ikke så ofte det kan skje men kan jo skje om natta på vinteren.

Sjekker offentlig ladepunkt og er gratis å lade der såfremt man betaler parkering. Står at det er 3kw. Hva tilsvarer det? Hvor mye får man da ladet opp en Tesla y på 1 time?

paalsen

Med 3kW lader du 3kW i timen. Da tar det ca 25 timer om batteriet ditt er på 77kW


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fleur

Sitat fra: paalsen på mandag 13. september 2021, klokken 09:01
Med 3kW lader du 3kW i timen. Da tar det ca 25 timer om batteriet ditt er på 77kW


Sent from my iPhone using Tapatalk

Så egentlig meningsløst om man skal lade opp bilen en god del mens man feks handler. Da er det kun hurtiglading som gjelder?
Ønsker jo ikke å lade mer enn 1 gang i uka

jlan

Summon - du får se litt på denne (men jeg tror det har skjedd forbedringer siden da). Som du ser justerer den sideveis, og den reagerer også på en hump. Så det er nok mulig å legge noen sperrer for hjulene så den ikke kjører i veggen bak. Ellers er det jo en mulighet å klatre ut bakluken :)

https://www.youtube.com/watch?v=8JGXjMpecEE
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

paalsen

Ja,  om du ikke bruker veldig lang tid på handlingen eller har mulighet til å la bilen stå og lade over lang tid på 3kW så høres dette litt tungvint ut. Men om du finner er som lader på f,eks 7,2 i nærheten så går det jo dobbelt så fort.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Olatho

Sitat fra: Fleur på mandag 13. september 2021, klokken 09:04
Sitat fra: paalsen på mandag 13. september 2021, klokken 09:01
Med 3kW lader du 3kW i timen. Da tar det ca 25 timer om batteriet ditt er på 77kW


Sent from my iPhone using Tapatalk

Så egentlig meningsløst om man skal lade opp bilen en god del mens man feks handler. Da er det kun hurtiglading som gjelder?
Ønsker jo ikke å lade mer enn 1 gang i uka

Men om du lader litt og ofte, så er det ikke meningsløst.  Hvis du venner deg til å alltid plugge inn, hver gang du kan.  Så får du kanskje bare noen kWh hver gang, men kanskje får du minst like mye som du brukte på å kjøre dit du skulle.

Fleur

Sitat fra: Olatho på mandag 13. september 2021, klokken 09:13
Sitat fra: Fleur på mandag 13. september 2021, klokken 09:04
Sitat fra: paalsen på mandag 13. september 2021, klokken 09:01
Med 3kW lader du 3kW i timen. Da tar det ca 25 timer om batteriet ditt er på 77kW


Sent from my iPhone using Tapatalk

Så egentlig meningsløst om man skal lade opp bilen en god del mens man feks handler. Da er det kun hurtiglading som gjelder?
Ønsker jo ikke å lade mer enn 1 gang i uka

Men om du lader litt og ofte, så er det ikke meningsløst.  Hvis du venner deg til å alltid plugge inn, hver gang du kan.  Så får du kanskje bare noen kWh hver gang, men kanskje får du minst like mye som du brukte på å kjøre dit du skulle.

Krever bare mye planlegging, må fort ut og handle veldig mye 😉 i tillegg kan det jo være opptatt og at man må stå i kø og vente

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA