Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tysk video med teardown for å se på hulromsbehandling osv.

Startet av lars667, søndag 12. september 2021, klokken 20:00

« forrige - neste »

lars667

Ikke sikkert disse er helt nøytrale, men her går de inn og sjekker forskjellige materialvalg, festemåter og (mangel på) hulromsoverflatebehandling. Jeg kan ikke tysk godt nok til å forstå alt, men det kan være litt interessant å se. Usikker på hva en kan trekke ut av denne videoen hvis en skal sammenligne TMY med andre biler og hvordan de er behandlet/konstruert:

https://www.youtube.com/watch?v=1_rtuB1LBpI

Kom gjerne med forklaring og synspunkter dere som både kan tysk og har bedre teknisk innsikt :-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Electric cars in Norway

lars667  :+1: takk for deling. Satte på tysk auto testing og de sammenligner mot TM3. I korte trekk det jeg fikk med meg. Litt tommelen opp og litt tommelen ned.

Men antar vi har noen her som er bedre i tysk enn meg

lars667

Ja, jeg forsto liksom bruddstykker, men orket ikke all den autogenererte tekstingen. Jeg også fikk med meg litt pluss og litt minus. Kanskje pluss at det er aluminium en del utsatte steder, at balja bak ikke ruster osv. Nøytralt med at de bruker lim, punktsveis og forskjellige andre måter, det er slikt det gjøres... De synes tydeligvis det bør være hulromsbehandling, men hvor vanlig er dette på andre biler? Blir ikke hulrommene (ser ut til at det er hull) fylt opp med galvanisering/sink?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Radial

Glad bilen min skal på Mercasol før jul🙂

Den casting'en bak blandt annet, frykter jeg vil korrodere vanvittig når den får sand og salt inn i hyllene der som ikke lar seg spyle av...ikke akkurat tett denne innerskjermene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Diravi

Hadde ikke tid til å se gjennom hele, men de bekymrer seg blant annet for galvanisk korrosjon, fordi stål og aluplater ligger mot hverandre i bakskjermen og bakstilling. Tverrbjelken bak av stål er lett å demontere for bytting ved mindre kollisjoner, men de er skeptisk til kostnadene ved litt sterkere smell - da må hele Megacastingen byttes. I tillegg hadde de forventet en form for hulromsbehandling innvendig, og det var det ikke.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

sjokomelk

Sitat fra: Diravi på søndag 12. september 2021, klokken 21:23
Tverrbjelken bak av stål er lett å demontere for bytting ved mindre kollisjoner, men de er skeptisk til kostnadene ved litt sterkere smell - da må hele Megacastingen byttes.
Hvis bilen har fått en så stor smell at megacastingen er skadet, kan du antageligvis putte det som er igjen av bilen i to-tre Rema-poser og kaste i en glass-og-metall-igloo utenfor butikken. Litt overdrevet, men bilen er nok såpass most at den blir kondemnert i slike tilfeller.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

lars667

Ja, hvis megacastingen er skadd, ville vel en konvensjonell bil ha fått skader i strukturelle elementer også? Og dermed blitt kondemnert.

Mercasol o.l. er nok ikke dumt, nei.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Diravi

Nå skal ikke jeg gå god for hva disse tyske «ekspertene» sier (jeg bare gjenga det de sa på tysk), men på videoen er det åpenbart at megacastingen går helt bak til tverrdrageren som støtfangeren er festet på. Så jeg er litt usikker på hvor kraftig smell som trengs for å påvirke denne, så den må rettes opp.

Ja, og en ting til: De sier at det er støydemping i hjulbuene bak, som ikke finnes tilsvarende på Model 3.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

#8
Sitat fra: Diravi på søndag 12. september 2021, klokken 21:23
Hadde ikke tid til å se gjennom hele, men de bekymrer seg blant annet for galvanisk korrosjon, fordi stål og aluplater ligger mot hverandre i bakskjermen og bakstilling. Tverrbjelken bak av stål er lett å demontere for bytting ved mindre kollisjoner, men de er skeptisk til kostnadene ved litt sterkere smell - da må hele Megacastingen byttes. I tillegg hadde de forventet en form for hulromsbehandling innvendig, og det var det ikke.
ikke så god i tysk her. Jeg forstod det også slik at de savnet pakninger/tetting i sprekkene i hulrommene?

Forstod ikke helt om de var skeptiske eller fornøyd med området ved skvettlappene.

De påpekte også mer demping enn 3ern rundt bakhjula, men at de lager et opplegg for å legge inn mer demping fordi støynivået er høyt. Det er noen åpninger som slipper lyd rett inn.

De trekker også frem at kineserne ser ut til å ha høyere byggekvalitet enn USA-3er der de fant mye rar slums, og tetninger ikke traff på hulrom osv. Ikke slikt her.

Den store bekymringen er der aluplate er limt på stålplater, flere steder i bakre hjulbuer.

Bra funn den videoen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Diravi

Sitat fra: daktari på søndag 12. september 2021, klokken 22:09
Sitat fra: Diravi på søndag 12. september 2021, klokken 21:23
Hadde ikke tid til å se gjennom hele, men de bekymrer seg blant annet for galvanisk korrosjon, fordi stål og aluplater ligger mot hverandre i bakskjermen og bakstilling. Tverrbjelken bak av stål er lett å demontere for bytting ved mindre kollisjoner, men de er skeptisk til kostnadene ved litt sterkere smell - da må hele Megacastingen byttes. I tillegg hadde de forventet en form for hulromsbehandling innvendig, og det var det ikke.
ikke så god i tysk her. Jeg forstod det også slik at de savnet pakninger/tetting i sprekkene i hulrommene?

Forstod ikke helt om de var skeptiske eller fornøyd med området ved skvettlappene.

De påpekte også mer demping enn 3ern rundt bakhjula, men at de lager et opplegg for å legge inn mer demping fordi støynivået er høyt. Det er noen åpninger som slipper lyd rett inn.

De trekker også frem at kineserne ser ut til å ha høyere byggekvalitet enn USA-3er der de fant mye rar slums, og tetninger ikke traff på hulrom osv. Ikke slikt her.

Den store bekymringen er der aluplate er limt på stålplater, flere steder i bakre hjulbuer.

Bra funn den videoen.

Ja, alt du beskriver der stemmer med det jeg hørte. Jeg gadd ikke se hele, så fikk ikke med meg det med skvettlappene.

Aluplatene er vel dels limt, dels naglet, slik jeg forsto det. Risiko for gnisning.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på søndag 12. september 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Diravi på søndag 12. september 2021, klokken 21:23
Tverrbjelken bak av stål er lett å demontere for bytting ved mindre kollisjoner, men de er skeptisk til kostnadene ved litt sterkere smell - da må hele Megacastingen byttes.
Hvis bilen har fått en så stor smell at megacastingen er skadet, kan du antageligvis putte det som er igjen av bilen i to-tre Rema-poser og kaste i en glass-og-metall-igloo utenfor butikken. Litt overdrevet, men bilen er nok såpass most at den blir kondemnert i slike tilfeller.

Men vil megacastingen gjøre det vanskeligere å reparere slik at flere biler en før risikerer å bli kondemnert ved skade?
Tipper forsikringsbransjen gjør sine analyser av dette. Men generelt er det dessverre slik at elbiler allerede i dag kondemneres oftere ved skade enn konvensjonelle fossil biler. Dette slår selvfølgelig uheldig ut på forsikringspremien - så om megacastingen faktisk gjør reparasjon ved skade ennå vanskeligere slik man antyder her så kan jo MIB TMY kanskje bli dyrere å forsikre? Ellers flott at det gjøres analyser av denne typen på biler - ser gjerne flere av denne typen på alle dagens elbiler. Sandy Munro har jo sin variant, men der fokuseres det gjerne på å kutte kostnader i produksjon,forenklinger osv, men lite på eierkostnader - altså hvor fornuftig er f.eks den og den løsningen sett opp mot reparasjon,vedlikehold osv.

Radial

Galvanisk korrosjon oppstår heldig vis bare hvis det blir fuktig.

Normalt sett legges det da barrierer mot vanninntrengning, som feks hulromsbehandling, fugemasse, maling, mm.

Fin video, selv om 4'ern i tysk fra 2003 ikke har nubbsjans her😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 22:29
Men vil megacastingen gjøre det vanskeligere å reparere slik at flere biler en før risikerer å bli kondemnert ved skade?
Hvis hvilken som helst bil er så skadet at rammevangene peker på 19 grader øst, så er det sjelden økonomisk gunstig å reparere den. Megacasting er bare en annen måte å produsere rammevanger på ved hjelp av støpte, store, sammenhengende deler istedenfor flere sammensveisede stålplater. Rammevanger er ikke noe nytt, magisk påfunn som kun finnes i to Tesla-modeller i hele verden. Alle biler med selvbærende karosseri har dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA