Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For trang garasje?

Startet av Fleur, søndag 12. september 2021, klokken 17:23

« forrige - neste »

Fleur

Har veldig lyst på Tesla y og gå over fra bensin til elbil. Problemet er at garasjene her på feltet er veldig trange så i alle år har jeg ikke brukt den men parkert ute.

Kan ikke skjønne hvordan jeg skal få en Tesla y inn. Porten er 225 cm bred og bredden inni er 245 cm.

Tesla y er 1920 mm uten med speil innslått.

I tillegg har jeg liten svingradius for å komme inn i garasjen da det er parkeringsplass utenfor. Målte 6,4 m fra porten til bilen som sto parkert.

Kan dette gå da?

Forstår det slik at man er nødt til å ha hjemmelader for at det skal være lønnsomt med elbil? Men har virkelig ikke lyst til å bruke garasjen selvom det teoretisk er mulig, kommer til å bli veldig trangt og er ikke komfortabel med det.

Samtidig sier myndighetene at alle nye biler som selges skal være elbiler innen 2025. Har de da tenkt på alle de som idag ikke har mulighet til å lade hjemme? Det burde jo vært plassert ut ladere i områder folk bor med lading til kostpris.

Har heller ikke mulighet til å lade foran huset da sameiet ikke tillater det og jeg da står i veien for utrykningskjøretøy. Kunne sikkert stått der noen timer på dagtid, og ser at det finnes portable ladere man kan koble til vanlig stikkontakt? Hvor lang tid bruker man på å lade på disse?

Evt kan man stå utenfor garasjen og lade med lang ledning? Da kommer isåfall andre biler til å måtte kjøre over ledningen. Vet ikke om de tåler det?

Styret kommer heller ikke til å gå til innkjøp av ladere utenfor garasjene.

Så hva gjør man

automat

Det korte svaret er at du må finne en elbil du kan få inn i garasjen. I et sameie kan man ikke lade på andre måter enn det styret godkjenner.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vinterdekk

VAG bilene med bakhjulstrekk skal ha veldig kort svingradius og er kanskje ett alternativ det du bor? Sliter også med dårlig utformet garasjeløsning for «familiebiler».
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Jambo

#3
Volkswagen ID.4 er litt smalere enn Tesla Model Y og passer kanskje bedre i garasjen. 185,2 cm uten speil. Med speil er bredde 210,8 cm.

Counterpointer

I veldig trange garasjer kan summon være løsningen. Men da kan det ikke være sving inn (noe som er veldig uvanlig) svingen fra port burde vel kunne gå uansett.

Har selv brukt summon mange ganger i slike situasjoner, må gjerne aktiveres flere ganger, men går likevel greit.

Fleur

Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 18:43
I veldig trange garasjer kan summon være løsningen. Men da kan det ikke være sving inn (noe som er veldig uvanlig) svingen fra port burde vel kunne gå uansett.

Har selv brukt summon mange ganger i slike situasjoner, må gjerne aktiveres flere ganger, men går likevel greit.

Jeg kan vel få rettet opp bilen i front av garasjen. Må uansett kjøre sikkert 5 ganger fram og tilbake for å få den rett på garasjen.
Når den står rett foran garasjen, men du da at summon bør fungere? Er ikke det bare fjernstyring av bilen? Jeg må vel selv styre den inn?

Fleur

Sitat fra: vinterdekk på søndag 12. september 2021, klokken 18:16
VAG bilene med bakhjulstrekk skal ha veldig kort svingradius og er kanskje ett alternativ det du bor? Sliter også med dårlig utformet garasjeløsning for «familiebiler».

Nå er det tesla y jeg har lyst på, og ingen annen elbil

Fleur

Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 17:50
Det korte svaret er at du må finne en elbil du kan få inn i garasjen. I et sameie kan man ikke lade på andre måter enn det styret godkjenner.

Men styrene bør kanskje begynne å tenke på andre løsninger? Jeg trenger en familiebil, ikke en yaris størrelse. Garasjene er jo kjempetrange. Blir vel ikke færre elbiler fremover heller.

Men er ikke ladekabel ut av garasjen en løsning da? Da bruker man ladepunktet som et installert i garasjen, bare med en lengre kabel. Såfremt disse tåler å bli kjørt over da?

Det er jo nesten for dumt at man må vurdere å flytte for å få ladet bilen liksom. Alle biler skal jo snart være elbiler ifølge myndighetene.

amrois

#8
Ladekabel tåler helt klart ikke å bli kjørt over, så den løsningen må du nok se bort fra. Desverre er den bilen du ønsker deg veldig bred og med dårlig svingradius.  Kanskje den eneste løsningen for å gå elektrisk da blir å åpne sinnet for andre svært gode og romslige biler?  Ellers er det utfordrende at det ikke finnes en god plan for å utvikle dagliglading for alle dem som ikke kan lade hjemme. Det er ikke få!
ID4 Pro Perf Tech

Counterpointer

Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 20:53
Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 18:43
I veldig trange garasjer kan summon være løsningen. Men da kan det ikke være sving inn (noe som er veldig uvanlig) svingen fra port burde vel kunne gå uansett.

Har selv brukt summon mange ganger i slike situasjoner, må gjerne aktiveres flere ganger, men går likevel greit.

Jeg kan vel få rettet opp bilen i front av garasjen. Må uansett kjøre sikkert 5 ganger fram og tilbake for å få den rett på garasjen.
Når den står rett foran garasjen, men du da at summon bør fungere? Er ikke det bare fjernstyring av bilen? Jeg må vel selv styre den inn?
Har mange ganger kjørt bilen min både inn og ut av garasjen hjemme. Da står jeg utenfor bilen.

Fleur

Sitat fra: amrois på søndag 12. september 2021, klokken 21:03
Ladekabel tåler helt klart ikke å bli kjørt over, så den løsningen må du nok se bort fra. Desverre er den bilen du ønsker deg veldig bred og med dårlig svingradius.  Kanskje den eneste løsningen for å gå elektrisk da blir å åpne sinnet for andre svært gode og romslige biler?  Ellers er det utfordrende at det ikke finnes en god plan for å utvikle dagliglading for alle dem som ikke kan lade hjemme. Det er ikke få!

Men er jo ikke umulig å få bilen front mot front mot garasjen, krever bare litt manøvrering frem og tilbake. Er Tesla y noe verre der enn andre biler? Har idag en Peugeot 3008.
Er Teslaen som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å gå over til elbil. Skal jeg ha noe annet kan det likegodt være bensin.

At det skal være så vanskelig å gå over til elbil da..størrelsen bør ikke være begrensende når man idag har masse plass til å parkere utendørs.

Fleur

Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 21:22
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 20:53
Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 18:43
I veldig trange garasjer kan summon være løsningen. Men da kan det ikke være sving inn (noe som er veldig uvanlig) svingen fra port burde vel kunne gå uansett.

Har selv brukt summon mange ganger i slike situasjoner, må gjerne aktiveres flere ganger, men går likevel greit.

Jeg kan vel få rettet opp bilen i front av garasjen. Må uansett kjøre sikkert 5 ganger fram og tilbake for å få den rett på garasjen.
Når den står rett foran garasjen, men du da at summon bør fungere? Er ikke det bare fjernstyring av bilen? Jeg må vel selv styre den inn?
Har mange ganger kjørt bilen min både inn og ut av garasjen hjemme. Da står jeg utenfor bilen.

Hvordan funker det i praksis? Må man styre bilen på plass som en radiostyrt bil? Eller kjører den inn selv og plasserer seg der det er best?

amrois

Tesla MY virker som en god bil på mange måter men har altså noen begrensninger.  Nyttelast er kanskje den viktigste.  Svingradiusen er desverre også nokså stor. Skoda Enyaq og Id4 har helt rå svingradius, og særlig på RWD modellene, og betydelig bedre enn Peugeot 3008.
ID4 Pro Perf Tech

Counterpointer

Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 21:38
Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 21:22
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 20:53
Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 18:43
I veldig trange garasjer kan summon være løsningen. Men da kan det ikke være sving inn (noe som er veldig uvanlig) svingen fra port burde vel kunne gå uansett.

Har selv brukt summon mange ganger i slike situasjoner, må gjerne aktiveres flere ganger, men går likevel greit.

Jeg kan vel få rettet opp bilen i front av garasjen. Må uansett kjøre sikkert 5 ganger fram og tilbake for å få den rett på garasjen.
Når den står rett foran garasjen, men du da at summon bør fungere? Er ikke det bare fjernstyring av bilen? Jeg må vel selv styre den inn?
Har mange ganger kjørt bilen min både inn og ut av garasjen hjemme. Da står jeg utenfor bilen.

Hvordan funker det i praksis? Må man styre bilen på plass som en radiostyrt bil? Eller kjører den inn selv og plasserer seg der det er best?
Den kjører bare rett frem eller rett bakover, skal svinge unna om den merker hindringer, men personlig har jeg ikke utfordret.
Du bare trykker på en knapp i appen enten forover eller bakover og så kryper bilen i den retningen til du slipper knappen.

Få låne en Y hos Tesla og be de gi deg gjestetilgang til app, så prøver du med bilen i garasjen den er tenkt for. Alltid best å prøve selv.

Fleur

Sitat fra: amrois på søndag 12. september 2021, klokken 21:03
Ladekabel tåler helt klart ikke å bli kjørt over, så den løsningen må du nok se bort fra. Desverre er den bilen du ønsker deg veldig bred og med dårlig svingradius.  Kanskje den eneste løsningen for å gå elektrisk da blir å åpne sinnet for andre svært gode og romslige biler?  Ellers er det utfordrende at det ikke finnes en god plan for å utvikle dagliglading for alle dem som ikke kan lade hjemme. Det er ikke få!

Finn svar i tesla y tråden at ladekabler fint tåler å bli kjørt over. Noen der hadde gjort det i 8 år uten problemer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA