Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøremodus eco/comf/sport

Startet av ENTO, søndag 12. september 2021, klokken 17:18

« forrige - neste »

ENTO

Hva er forskjellene i praksis på disse tre modusene ? Forandrer forbruket seg mye på disse tre?

amrois

Det lurer jeg også på. Det eneste jeg har merket er akselerasjonen som blir litt roligere i ECO og Comfort. Jeg leste et eller annet sted at ECO også har litt mindre guff på luftkjøling. Jeg vet ikke om jeg kan merke det selv. For min del kjører jeg i ECO hele tiden, ut fra en tanke om at strømforbruket kanskje blir litt lavere. Og så synes jeg den prediktive cruisekontrollen blir litt mer behagelig med mindre pådrag ut av rundkjøring og krappe kurver.
ID4 Pro Perf Tech

Olemann


Har testet litt og merker at det er mindre fart i AC kjøling på ECO, så noe spares nok der.

Så er den også roligere i ACC med slakere pådrag, men det skal i teorien ikke bety mye, gitt at man ikke også får mer bremsing som følge av å kjøre i andre modi.

"Gass-pedalen" blir mindre hissig i ECO, men om man kompenserer med å tråkke mer skal heller ikke det bety noe for forbruket.
Min erfaring er at det er kun svakere AC som har noe betydning for forbruk.

Kan hende er det også annet, men det har jeg ikke merket noe til.

ENTO

Er mest interessert hva sportmodus betyr for dette ?

Olemann

Hva er dine egne erfaringer med forskjellene på disse tre modi?

Sitat fra: ENTO på søndag 12. september 2021, klokken 19:50
Er mest interessert hva sportmodus betyr for dette ?

ENTO

Har kjørt på comf siden levering. Prøvde en kort tur isted i sport. Bilen virket kanskje litt stivere ?!

daktari

Sitat fra: ENTO på søndag 12. september 2021, klokken 22:14
Har kjørt på comf siden levering. Prøvde en kort tur isted i sport. Bilen virket kanskje litt stivere ?!
Bare hvis du har adaptive dempere. Max har det, vet ikke hva pakken heter på GTX.

Jeg kjører gassen på sport men styring på komfort og ACC på avslappet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

biggern

#7
Har jo ikke mottatt GTXen enda, så feil kan forekomme.  :)
Syntes det litt synd at alle knapper skal spares bort, slik at en alltid må inn i menyer på en skjerm og trykke-trykke før hver tur eller under kjøring.
I Konaen starter en alltid med Comfort (tror default kan velges Eco eller Comfort) og det er en knapp ved rattet for å kople ut LAS (misliker denne da jeg hverken skal sove eller spille kort, mens jeg kjører) samt padlles ett trykk for å justere ifra regen1 (minste default ved all start) til regen0. En kan også der enkelt justere høyre/venstre padlles imellom regen0 til regen2 (eller 3?). Dette tar ett sekund. Usikker på tid en trenger på ID4 for å gå igjennom menyer på skjermen, før en begynner å kjøre for å justere slike ting. Syntes dog at regen valg via padlles er sikrere under kjøring, hvis disse valg kun kan justeres via å måtte rote i menyer på ID skjermen, under kjøring.
Så håper jeg at alt rundt automatikk kan slås av, så en slipper bla. brå bremsinger langs hoved veien fordi kameraet har detektert et farts skilt på en side vei osv.
Jeg syntes automatikken har tatt over for mye, som i lengden gjør ansvarshavende sjåfør sløvere og sløvere.
Håper virkelig at dette er noe jeg etterhvert kan justere via OBDeleven.
Andres synspunkter?  8)

amrois

#8
I iD4 skjer regen på en av to måter. Automatisk på CC, når bilen bremser foran svinger, kryss, innhentede biler etc, og manuelt. Manuell regen skrus av på med gearvelgeren. Det er ingen justering av regenereringsnivå.

Kjøremodus starter i sist valgte, og endres med knapp under skjermen. Knappen åpner modusbilde i infotainment, men toggler også til neste modus.
ID4 Pro Perf Tech

amrois

Alle assistentfunksjoner kan skrus av permanent på skjermen.  Unntaket er lane assist, pga EU regler. Den må skrus av hver gang du starter, men det har du bare behov for hvis du ønsker å kjøre over midtmarkering eller kantmarkering regelmessig.  Kjører du normalt pent tenker du ikke over at den funksjonen er der.
ID4 Pro Perf Tech

hELgenen

Lane assist fungerer ikke på veier uten midtstripe.Den river tak i rattet og kaster deg inn mot midten av veien idet du kjører ut til høyre for møtende bil. Denne funksjonen kan drepe på norske veier. Veldig skremmende at man ikke kan skru denne permanent av. Dette er feilslått EU politikk i praksis dessverre

amrois

#11
Da fungerer den anderledes for deg enn for meg. På min bil får jeg en nokså vennlig vibrasjon i rattet og oransje varsel i HUD, men ingen dramatiske kast mot venstre. Kanskje det avhenger av hastighet?
ID4 Pro Perf Tech

hELgenen

Vibrasjonen har jeg skrudd av. Det er bare en opsjon. Ellers så rykker det i rattet inn mot sentrum av kjørebanen,altså inn til venstre,når en kjører ut mot kantstripen til høyre for å møte biler på smal vei uten midtstripe

biggern

#13
Ok. Da er det slik, om jeg tolker det korrekt at det er kun LAS jeg må inn på skjermen å justere/slå av ved hver start( hater rykk i ratt, hyl og skrik varslinger).
De andre kan jeg fjerne permanent.?
Dumt, men en enkel bryter for å slå av LAS ville vært mye enklere.
Uansett, kan alt det andre slås av permanent, kan det aksepteres.

amrois

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. september 2021, klokken 21:55
Vibrasjonen har jeg skrudd av. Det er bare en opsjon. Ellers så rykker det i rattet inn mot sentrum av kjørebanen,altså inn til venstre,når en kjører ut mot kantstripen til høyre for å møte biler på smal vei uten midtstripe
Våre forskjellige opplevelser kan da skyldes to ting, eller en kombinasjon av disse:
1. Hvor raskt man kjører når hvitlinjen krysses
2. At jeg bruker rattvibrasjon og får et forhåndsvarsel som påvirker meg til å rette opp bilen noe tidligere enn jeg ellers ville gjort.

Jeg er enig i at funksjonen kan være uheldig på noen smale bygdeveier i Norge, men tror den blir mer spiselig med rattvibrasjon påskudd.

Og til spørsmålstilleren, ja, det er helt riktig. Det finnes en egen knapp under skjermen som tar deg til assistentskjermen. På den må du velge LA og då velge av. Tilsammen tre trykk m.a.o.
ID4 Pro Perf Tech

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA