Ladeboks på veggen i vernet område

Startet av Mastiff, søndag 12. september 2021, klokken 09:21

« forrige - neste »

Mastiff

Jeg bor i et gammelt trehus midt i Mandal sentrum. Problemet mitt er at en brann vil ta med seg et helt kvartal, minst, for husene står veldig tett. Så løsningen må være helt sikker. Samtidig er det vrient å legge opp noe som ikke allerede fins her på grunn av husets utforming og fordi sikringsskapet er i motsatt ende. Men det er en 16 ampere kurs i stua som det bare er småtterier på (lys, tv osv). Kan jeg be elektrikeren om å bore gjennom veggen fra en kontakt på den kursen og sette ladeboksen på utsiden uten at det blir brannfarlig? Kursene er automatsikringer med vern, rundt åtte-10 år gamle, fra da huset ble fullstendig oppusset. Jeg vil helst ha Tibbers Easee-ladeboks, for jeg bruker Tibber som strømleverandør.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

automat

Det er krav om at ladestasjon skal stå på egen kurs. Så elektriker må trekke kabel helt fra sikringsskap. Med de utfordringer det måtte medføre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mastiff

Å, fanken... Det er ikke bare vanskelig, det kan faktisk være umulig. Er det lov å lade fra en vanlig kontakt, da? Så jeg bare setter opp en utekontakt og bruker en ladekabel fra vanlig kontakt til bilen? Hvis det fins noe sånt, da.

Orbit

Skal du sette opp vanlig stikkontakt for elbillading må også den ha egen kurs. Så det hjelper ikke på fremføringsproblemet.

Er det noen muligheter for å få dette til med graving utvendig, trekking gjennom krypkjeller/loft eller lignende?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mastiff

Det var da som... Kan det trekkes to kurser i samme trekkerør? I så fall kan det kanskje ordnes, med å la den gå fra kontakt til kontakt til der den kan føres gjennom veggen.

amrois

Det er et ufravikelig krav om at ladeboksen må være helt alene på kursen sin. En ekstra kurs er derfor påkrevd.  Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg bedt elektrikeren se på muligheter for å splitte den sløyfa du beskriver slik at det blir minst mulig ledningstrekk i stua.
ID4 Pro Perf Tech

Mastiff

Må innrømme at jeg ikke forsto uttrykket "splitte sløyfa". Jeg har gjort en god del amatørelektrikerarbeid (lagt opp rør, trukket kabel osv.) og så har elektriker koblet punktene, men splitte sløyfa er nytt for meg. Mener du å dele trekkerør mellom to kurser, som jeg tenker på? Jeg tror man etter NEK 400:2018 ha maks 13A sikringer da, to 16A vil gi for mye fare for varmgang ved kontinuerlig belastning.

automat

Hvis regelverket er slik du sier, er det da noe i veien for å sikre ned kursen i stua til 13A, og kegge inn en ny 13A-kurs til ladestasjon?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mastiff

Jeg tror regelverket er sånn, og da går jo det. Men jeg er ikke helt sikker. Det hørtes ut som om Amrois visste hva han snakket om, så jeg tenkte han kanskje var trikker og kunne si det. Men hvis det er lov, er jo det absolutt den beste løsningen.

Rosstopher

Det må vel finnes en løsning for å trekke kabel? Over loft, gjennom kjeller, oppunder kledning utvendig, oppunder tak, nedgravd? En erfaren elektriker vil nok kunne komme med en god løsning, de gjør som regel det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Mastiff

Det går greit ute, men sikringsskapet er plassert krøkkete, så det er veldig vanskelig å få ført kabelen ut på en ryddig måte. Vi fikk beskjed om det da vi vurderte å legge inn varmepumpe.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA