Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lakkbeskyttelsesfilm - folie - lakkforsegling

Startet av KevinCT, fredag 09. august 2024, klokken 09:42

« forrige - neste »

KevinCT

Hei.

Jeg har nylig bestilt en MY Performance med hvit lakk.
Da jeg var innom Tesla og så på bilen så spurte jeg angående lakkbeskyttelse, folie osv.

Jeg mener at selgeren sa at bilen leveres med lakkebskyttelsesfilm bak, noe Tesla også selger som tilbehør (https://shop.tesla.com/no_no/product/modell-y-lakkbeskyttelsesfilm).

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Dersom noen har noen tanker om og erfaringer med foliering av utsatte områder på MY så setter jeg pris på tips. Eventuelt noen tanker om foliering v. lakkforsegling, evt. begge?

Takker for alle tips og innspill.

petersv

Er film på nederste bakre del av bakdører ja på alle Model Y. Ikke spesielt pent, og litt vanskelig å holde rent.

KevinCT

Takker for svar :)
Hva har fungert for å holde det rent så langt? Og tenker du dette er en utfordring med folie generelt, om man kun folierer enkelte utsatte steder?

petersv

Det er kanten som er utfordrende på holde ren, man ser den godt når det legger seg skit der. Tror det beste er å foliere hele døra, da er det ikke et problem.

turfsurf

Vi fjernet den originale folien og la PPF på den lakkerte delen av dørene som "peker nedover". Det er ikke så ille å holde rent.

Det viktigste ellers å foliere er vel panser, innsteg, lastekant bak (ned til plast). Vi har i tillegg også foliert støtfanger foran, forskjermer og lykter. På støtfangeren ved luftinntak har det en tendens til å samle seg dritt som er litt vanskelig å holde rent.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

2ris

Se https://elbilforum.no/index.php?topic=67027

Gikk for delfoliering på "utsatte steder". Om det er verdt det? Aner ikke  :D Men det gir litt ekstra ro i sjela, om ikke annet.

CK2025

,

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA