Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradert innmat i dørhåndtak

Startet av sjokomelk, lørdag 11. september 2021, klokken 09:30

« forrige - neste »

sjokomelk

Ramlet over en video fra SuperfastMatt på YouTube i dag som viser innmaten i de nyeste dørhåndtakene til Model S. Og der har de nå fjernet alle mikrobryterne og tynne ledningene som har pleid å gå i stykker, og erstattet alt med én magnetsensor, og de eneste bevegelige ledningene er til lyset i håndtaket. :o
Jeg klarer ikke tolke ut i fra videoen om disse kun fungerer på Refresh Model S, eller om vi kanskje kan håpe på at de vil på sikt komme til eldre modeller.

Videoen er her: https://www.youtube.com/watch?v=Bea4FS-zDzc
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Veggen

Det er disse man har fått montert ved reparasjon i hvert fall det siste året.
Trenger visst kun en FW oppdatering for å funke på gamle biler.

Men i god Tesla ånd så er heller ikke disse feilfrie og visstnok vanskeligere å fikse selv.
På de gamle med mikrobrytere var det jo stort sett bare brudd i ledningen som var relativt enkelt å lodde.
Har fikset tre av mine på denne måten og det ser ut til å holde bra.

Rosstopher

Har stått og sett på når mobile service har byttet slik på min Model S. Siden begynnelsen av 2020 har de kun satt inn slike og sluttet å reparere gamle sa han. Det er visst tredje generasjon, og mye mer holdbare pga fravær av masse bevegelige ledninger. Må koble seg til bilen og kode de inn, men det gjør de på alle biler, og så pusher de SW oppdatering.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sjokomelk

Ahhh.. Da har de vært i bruk en god stund allerede. Jeg var bare fascinert over endringen og hva de har gjort med mer tid og penger når man sammenligner med hva de lagde i 2012 da bilen var ny.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

Har en mistanke om at disse kom i første utgave i 2017. Det siste som ble byttet på reklamasjon på 2013-modellen vår er av denne typen. Om jeg ikke tar helt feil monteres også en ekstern kontrollerboks i tillegg til det nye håndtaket (ikke forveksle med dørkontrollermodulen). Redeploy av software må gjøres før alt er i orden som det nevnes over her, men har sett håndtak fungere før det er gjort også. Før fikk man ihvertfall "software update required" i displayet inntil det var gjort, og Tesla måtte pushe dette OTA før man fikk muligheten til å gjøre det fra MCU.

Muffinman

3.0 kom på biler produsert fra og med 24/7-2017. Så litt over fire år siden dette kom altså.

sjokomelk

Tydelig at jeg henger langt etter på dørhåndtaksfronten. :-[ :laugh: På Model X er det heldigvis (?) bare trykknapp på utsiden.
Var bare overrasket over hvor mye "leamikk" som kunne erstattes med én sensor.

Har denne typen oppgradert dørhåndtak fungert bedre og hatt mindre problemer?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

petersv

Sitat fra: Veggen på lørdag 11. september 2021, klokken 13:57
Trenger visst kun en FW oppdatering for å funke på gamle biler.

Er ikke nok å bytte kun håndtaket, er en modul også som må byttes (den som snakker med sensoren.) Denne hadde forresten en svakhet, så min måtte byttes etter 9 mnd. (modulen altså,) serviceduden sa dette var "vanlig" og han hadde bytte flere moduler tom. samme dagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA