Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smart funksjon for rens av bremseskiver

Startet av haraldk, fredag 10. september 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

haraldk

Alle som har hatt elbil kjenner til utfordingene med at bremseskivene blir rustne og eller møkkete fordi mesteparten av bremsing foretas av re-gen via motoren.

På min Ioniq 28 kW pleide jeg rutinemessig å sette bilen i fri (N) under fart for så å bremse. Dette fremtvang bruk av skiver og klosser slik at rust/skitt ble fjernet.

Når man på Ioniq 5 setter re-gen til 0 via høyre paddle vil ikke bilen bruke re-gen under bremsing i en periode. Iflg manualen vender re-gen under bremsing tilbake etter 10 oppbremsinger. Har selv forsøkt opp til 20 oppbremsinger uten at re-gen kom tilbake, men dette var lette oppbremsinger.

Grei funksjon for bremsepleie :)

Håkon77

Sleit med bakbremsene på Kona da de ikke tar om man da ikke nødbremser. Gjorde det samme med N og hard oppbremsing helt til Hyundai-verkstedet ga meg tipset om å sette på brekket i fart. De tar kun på bakbremsene og det har funket fjell. Det var litt uggent å dra opp hendelen i 100kmt, men de bremser bare moderat. Det piper og hyler varsellyder, men det er helt udramatisk. Kan hende det er likt på ioniq 5
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA