Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Acceleration Boost now available.

Startet av Jeronan, fredag 10. september 2021, klokken 19:19

« forrige - neste »

Rosstopher

Der dukket den opp hos meg også ja! Blir nok ikke kjøp på meg. S90D jeg hadde gjorde jo 0-100 på 4,4, men jeg føler ikke noe savn. Har liksom ikke samme trangen til å gi på så mye i Y. Kanskje pga høyden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

0,6 forbedring fra 0-100 tyder på at boosten er temmelig lik som 70-120

20k kr er mindre enn mange bruker på felger eller folie, problemet er vel at det like gjerne kommer i tillegg

geear

#62
Gjorde samme øvelse med Y LR AWD med 20", 58% SoC. For å gjøre det litt enklere så filmet jeg bare skjermen, og målte tiden i videoen med redigeringsfunksjonen i iMovie etterpå. 3,2 - 3,3 sek. Ser ut som det kan være en tidels sekund forskjell på å starte akselerasjon tidligere og måle fra 70, kontra å starte på 70. Hvis forskjellen blir omtrent lik som på 3, så kan disse særdeles lite vitenskapelige målingene, uten høyde for vind eller elevasjon, indikere at Y LR med boost vil gå marginalt bedre enn 3 LR uten boost på 70-120. Og i følge Tesla likt på 0-100.

Counterpointer

Min vurdering av slike tall er litt samme som med vurdering av rekkevidde.
Jeg er ikke fokusert på små variasjoner eller avvik, det er det litt større bildet som teller for meg.

Skjønner at noen vil ha vitenskaplige tall og metoder og derfor blir fokusert på småting. Jeg er ikke der.

Synes derfor at mange kan ha utbytte av slike «målinger», så lenge en er klar over begrensningene.

geear

Ja, men ser ut som at en del opplever betydelig forandring også, flere på reddit som skrev at de opplevde at den manglet det umiddelbare punchet, og fikk det av boosten. Sannsynligvis noe av det samme vi som kommer fra X nå savner på Y. At boost ikke er tilgjengelig på X gir vel sånnsett også indikasjoner på at det bevisst er lagt inn en begrensning/softing på 3/Y, som ikke har vært på X/S.

Grei test med vbox:

https://youtu.be/tLPVzsh3erQ

Og før og etter mot en annen med boost:

https://youtu.be/XlbOU3REaMY

glx-rider

Vil boosten følge bilen ved salg?


Sent from my iPad using Tapatalk

ToWalkOrDrive

Sitat fra: glx-rider på onsdag 15. september 2021, klokken 11:53
Vil boosten følge bilen ved salg?


Sent from my iPad using Tapatalk

Ja, det gjør det. På samme måte som FSD, EAP osv.
Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

Sitat fra: geear på onsdag 15. september 2021, klokken 11:39
Ja, men ser ut som at en del opplever betydelig forandring også, flere på reddit som skrev at de opplevde at den manglet det umiddelbare punchet, og fikk det av boosten. Sannsynligvis noe av det samme vi som kommer fra X nå savner på Y. At boost ikke er tilgjengelig på X gir vel sånnsett også indikasjoner på at det bevisst er lagt inn en begrensning/softing på 3/Y, som ikke har vært på X/S.


I know that at least the Model S AWD got uncorked for free in Summer 2017 (from 4,9s to 4,4s) for cars produced after June 2017 if I remember correctly.
So our Model S 75D that was delivered to us in November that year was uncorked.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Ja, men dette ble standard på alle etterpå, og jeg har derfor kun kjørt uncorked utgave. Kan tenke meg at det fremstår noe lignende.

electrip

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. september 2021, klokken 12:12
Sitat fra: glx-rider på onsdag 15. september 2021, klokken 11:53
Vil boosten følge bilen ved salg?


Sent from my iPad using Tapatalk

Ja, det gjør det. På samme måte som FSD, EAP osv.

Men kan være greit å være klar over at den ikke påvirker innbytteprisen hos Tesla. Jeg fikk ihvertfall den beskjeden da min Model 3 skulle byttes inn.

tornaldo

Den selges vel ut fra Tesla igjen uten boost. Så kan de selge det enda engang til neste eier, på samme bil 😉 Bra deal for Tesla...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: electrip på onsdag 15. september 2021, klokken 21:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. september 2021, klokken 12:12
Sitat fra: glx-rider på onsdag 15. september 2021, klokken 11:53
Vil boosten følge bilen ved salg?


Sent from my iPad using Tapatalk

Ja, det gjør det. På samme måte som FSD, EAP osv.

Men kan være greit å være klar over at den ikke påvirker innbytteprisen hos Tesla. Jeg fikk ihvertfall den beskjeden da min Model 3 skulle byttes inn.

Virker som mange i Tesla gir mange forskjellige rare svar. Hva med FSD - vil de heller ikke gi mer for bilen med dette? Det er jo og bare software enn så lenge.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: electrip på onsdag 15. september 2021, klokken 21:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. september 2021, klokken 12:12
Sitat fra: glx-rider på onsdag 15. september 2021, klokken 11:53
Vil boosten følge bilen ved salg?


Sent from my iPad using Tapatalk

Ja, det gjør det. På samme måte som FSD, EAP osv.

Men kan være greit å være klar over at den ikke påvirker innbytteprisen hos Tesla. Jeg fikk ihvertfall den beskjeden da min Model 3 skulle byttes inn.

Virker som mange i Tesla gir mange forskjellige rare svar. Hva med FSD - vil de heller ikke gi mer for bilen med dette? Det er jo og bare software enn så lenge.
Tesla skrur som regel av FSD på biler de tar inn som har det, og håper ny kjøper vil betale for det eller EAP. Ergo er det negativt incitament for å betale ekstra for det på bilene. Om du mener det har en egen verdi for neste kjøper, må du derfor håpe at kjøper er enig, og/eller uansett betaler mer for bruktbilen enn hva Tesla er villig til å gi.

Eller pushe Tesla til å by mere, uten at jeg tror det hjelper på betalingsvilligheten. Tross alt kan det lede til at de må dekke hw-oppgraderinger for neste eier, om FSD hadde fulgt med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MuskElBil

Sitat fra: RJK på torsdag 16. september 2021, klokken 22:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: electrip på onsdag 15. september 2021, klokken 21:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. september 2021, klokken 12:12
Sitat fra: glx-rider på onsdag 15. september 2021, klokken 11:53
Vil boosten følge bilen ved salg?


Sent from my iPad using Tapatalk

Ja, det gjør det. På samme måte som FSD, EAP osv.

Men kan være greit å være klar over at den ikke påvirker innbytteprisen hos Tesla. Jeg fikk ihvertfall den beskjeden da min Model 3 skulle byttes inn.

Virker som mange i Tesla gir mange forskjellige rare svar. Hva med FSD - vil de heller ikke gi mer for bilen med dette? Det er jo og bare software enn så lenge.
Tesla skrur som regel av FSD på biler de tar inn som har det, og håper ny kjøper vil betale for det eller EAP. Ergo er det negativt incitament for å betale ekstra for det på bilene. Om du mener det har en egen verdi for neste kjøper, må du derfor håpe at kjøper er enig, og/eller uansett betaler mer for bruktbilen enn hva Tesla er villig til å gi.

Eller pushe Tesla til å by mere, uten at jeg tror det hjelper på betalingsvilligheten. Tross alt kan det lede til at de må dekke hw-oppgraderinger for neste eier, om FSD hadde fulgt med.
Kan sjå ut som FSD blir fjernet ja.
Ingen valg på FSD på noen av bruktbilene til Tesla i skrivende stund.
Derimot ser det ut til at alle bruktbilene nå blir levert med EAP (Enhanced Autopilot) som standard.
2 av Tesla's brukte 3'ere har også Acceleration Boost.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Handyman

Er det flere som fortsatt mangler Boost i appen?
Jeg har ikke tenkt å kjøpe oppgraderingen, men lurer på hvorfor jeg ikke har muligheten i appen, mens jeg har det på Teslakontoen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA