Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Acceleration Boost now available.

Startet av Jeronan, fredag 10. september 2021, klokken 19:19

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Jeronan på fredag 10. september 2021, klokken 21:46
Doesn't the Model 3 and Y Performance have a heavier DU on the rear?

Or are they really just the same, just uncorked even more?  :o
Slik jeg har forstått det var det samme partnummer i 2019, men man plukket ut de beste enhetene til Performance. Siden er det visstnok blitt to forskjellige partnummer, men hva forskjellen er vet jeg ikke
SitatTweet
Elon Musk
@elonmusk
Replying to
@DMC_Ryan
AC induction front & switched reluctance, partial permanent magnet rear. Silicon Carbide inverters in both. Performance drive units are lot sorted for highest sigma output & get double the burn-in.
3:41 AM · May 20, 2018·Twitter for iPhone
[/]
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Forskjellen i DU på Performance og LR kommer med høy effekt over tid (på feks banekjøring).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR


geear

De var iallfall like ja, men ser en på et forum skriver at P nå har samme motor som LR RWD-utgavene bak, som har noen hk ekstra. Aner ikke om det er hold i det.

Men selv uten boost er forskjellen på P og LR AWD mindre enn en skulle tro, siden de oppgir tallene på forskjellig måte. Her er en interessant test, spesielt når de gjør testene i fart:

https://youtu.be/htGXA4McmGU

Og den forrige linken sa vel at 3P ble testet til 3,2 på 0-60 med roll out, mens LR med boost testet til 3,5 med roll out.

Tipper boost kommer til å selge i bøtter og spann. :)

Radial

Ja, DU's er like store.
Men "hemmeligheten" i en el-motor er ikke nødvendig vis fysisk størrelse, men derimot å forhindre varmeutvikling.

Høyere effektivitet = Mindre varmeutvikling.
Veldig nyttig når man kjører hardt over tid ;D
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jon65

Sitat fra: Counterpointer på fredag 10. september 2021, klokken 21:04
Sitat fra: tornaldo på fredag 10. september 2021, klokken 21:01
Så hvis man går for Long Range med 20" felger og acceleration boost, så er man bare 20000 kr unna Performance. Da får man andre bremser, 21" uberturbine felger, og enda raskere 0-100.

Tror jeg vet hva jeg ville gått for, hvis valget skulle tas nå...
En får vel også langt dyrere forsikring, høyere toppfart og Track mode

Lurer også på om bakkeklaring er forskjellig (på 3 er det en cm forskjell).
Vet ikke hvordan det er på Y men på 3'ern fikk jeg nøyaktig samme pris når jeg sjekket pris hos Gjensidige på SR+, LR og P.

geear

Ser det er veldig variabelt på facebook også, noen har valget, andre ikke. Er det nå MTY03 vs MTY07 viser forskjeller?  :laugh:

Jeg har MTY03 og har IKKE valget verken i app eller på nett.

Radial

MTY03 her, har acc boost å belaste mastercardet om det var dekning :P
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Jon65 på fredag 10. september 2021, klokken 23:31
Sitat fra: Counterpointer på fredag 10. september 2021, klokken 21:04
Sitat fra: tornaldo på fredag 10. september 2021, klokken 21:01
Så hvis man går for Long Range med 20" felger og acceleration boost, så er man bare 20000 kr unna Performance. Da får man andre bremser, 21" uberturbine felger, og enda raskere 0-100.

Tror jeg vet hva jeg ville gått for, hvis valget skulle tas nå...
En får vel også langt dyrere forsikring, høyere toppfart og Track mode

Lurer også på om bakkeklaring er forskjellig (på 3 er det en cm forskjell).
Vet ikke hvordan det er på Y men på 3'ern fikk jeg nøyaktig samme pris når jeg sjekket pris hos Gjensidige på SR+, LR og P.
Vi har en 3p og en 3LR og det er tildels meget stor forskjell.

Gjensidige har jeg sterke aversjoner mot etter diverse utspill fra PR sjefen deres.

Nå er forsikring en jungel, og det er muligheter for mye spesialpriser.

Rosstopher

Jeg har MTY07 og ikke acceleration boost tilgjengelig.

Når det gjelder at 20k for 0,6 sekunder er dyrt, sammenlign gjerne med biler med fossilmotor og du vil se at man betaler langt mer enn det for å øke effekt tilsvarende.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Godt, da kan vi sikkert legge MTY-relasjonen død, men hadde vært kjeikt å vite hvorfor det kun er noen som har fått tilgang..

Radial

Gjetter på at dette henger sammen med hvilken software man har i bilen, står du må ha ett visst software nummer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tornaldo

Med acceleration boost, kommer ned på omtrent samme 0-100 tid som TMS 75.

Forøvrig synd det kun er sprint fra 0 som gir utslag med boost, og ikke det de fleste tenger mest, 70-120 ved forbikjøringer.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Counterpointer

Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 09:11
Med acceleration boost, kommer ned på omtrent samme 0-100 tid som TMS 75.

Forøvrig synd det kun er sprint fra 0 som gir utslag med boost, og ikke det de fleste tenger mest, 70-120 ved forbikjøringer.
Trenger du egentlig mer fart i 70-120.

Kona har 3LR og den kjører helt greit forbi det meste, i min egen 3P er det mer trykk som jeg setter stor pris på, men «trenger» blir for ytterst spesielle situasjoner som en burde unngå å komme i.

Larsj84

Ikke tilgjenglig her eller har 2021, har 2021.03.105 som var på bilen når jeg hentet på Torsdag

Når kommer egentlig oppdateringer? Bilen har stått tilkoblet WIFI stort sett hele tiden når den ikke har vært i bruk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA