Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Airbag fremme kan ikke skrus av

Startet av SindreV, fredag 10. september 2021, klokken 12:18

« forrige - neste »

SindreV

Hei.

Har prøvekjørt BYD Tang, og sålangt lagt inn en bestilling på denne. Men har har forhandler fått inn en mulighet til å angre bestillingen, da vi i siste liten oppdaget at bilen ikke har mulighet til å skru av airbagen på passasjersiden fremme. Har brukt litt tid på undersøke dette, og BYD Norge bekrefter dette, og at det ikke ser ut å være noen endringer i vente her.

Dette resulterer i at det ikke er mulig å ha bakovervendt barnesete i fremsetet (ulovlig). Og ifølge trygg trafikk og Statens vegvesen sine anbefalinger kan man ikke ha forovervendt bilstol i passasjersete fremme når barnet er under 140 cm. Unntaket fra denne anbefalingen er om produsenten av bilen sier det er ok, her har BYD ikke kommet med noen uttalelser ifølge BYD Norge. 

Dette er etter mine behov et svært stort minus med bilen. Vi har tre unger og at og til kan det være kjekt med en voksen i baksete, og en unge på passasjersiden fremme. F.eks ved bilsjuke, lange ferieturer etc. Denne bilen appellerer til mange barnefamilier med samme behov. Syntes det er merkelig at ikke BYD har vurdert dette annerledes.

Vi må nå gå i tenkeboksen om dette er så stort minus for oss at vi skal trekke bestillingen av bilen, som forhandler har vært greie og gitt oss muligheten til.

Synspunkter/meninger på dette? 

VoltWay

Det hadde fått meg til å revurdere ja. Det er mange alternativer til Tang, så om en må lempe på for mye så er det kanskje ikke riktig bil.

Radial

Hold ut til NIO ES8 lanseres, kanskje den slår knockout på Tang i de fleste tilfeller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Kan ikke dette programmeres på verksted heller? Det var jo vanlig i gamle dager før de lagde en nøkkel for det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

VoltWay

Sitat fra: Radial på mandag 13. september 2021, klokken 22:39
Hold ut til NIO ES8 lanseres, kanskje den slår knockout på Tang i de fleste tilfeller.
På papiret så ser set bra ut, og er en først interessert i Tang så ville jeg sett hva ES8 havner på i pris først. Den kan bli dyr, men Tang er jo over 650k.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA