Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gale forutsetninger for å sammenligne strømpriser i Europa

Startet av stefse, fredag 10. september 2021, klokken 09:57

« forrige - neste »

arthur

#30
Sitat fra: Rævedilter på fredag 24. september 2021, klokken 10:36
Høge strømpriser er naturligvis ikkje gunstig for samfunnet under ett, men

Så lenge 90% av kraften eies av felleskapet (kommuner. fylker og staten) så betyr vel det at gode priser på eksport av strømmen kommer fellesskapet til gode?

Forøvrig ble vel strømmarkedet i Norge deregulert for 30 år siden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rævedilter

#31
Sitat fra: stefse på fredag 24. september 2021, klokken 15:19
Hvis en skal tenke slik så ender en på at den mest "effektive" løsningen for samfunnet er at folk ikke bosetter seg på steder hvor det er behov for mer energi til oppvarming. Til tross for at stedet allerede har en veletablert  energiforsyning og infrastruktur som tar hensyn til dette. Men dette må da altså anses som subsidiering??
Det er subsidiering ja når nokon får kjøpe noko til under marked- eller kostpris. Det er tross alt nokon andre som "taper" på det og som må betale meir.
Ikkje gunstig for innovasjon og god utnyttelse av ressurser nei.

Rævedilter

Sitat fra: arthur på fredag 24. september 2021, klokken 15:54
Sitat fra: Rævedilter på fredag 24. september 2021, klokken 10:36
Høge strømpriser er naturligvis ikkje gunstig for samfunnet under ett, men

Så lenge 90% av kraften eies av felleskapet (kommuner. fylker og staten) så betyr vel det at gode priser på eksport av strømmen kommer fellesskapet til gode?

Forøvrig ble vel strømmarkedet i Norge deregulert for 30 år siden?

På kort sikt kanskje, men høge straumpriser på lang sikt er ikkje bra hverken for industrien, det grøne skiftet eller samfunnet totalt.
Er rein energi billig nok kan me løyse mange problem; transport; mat; forureining etc.

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 24. september 2021, klokken 15:54
Sitat fra: Rævedilter på fredag 24. september 2021, klokken 10:36
Høge strømpriser er naturligvis ikkje gunstig for samfunnet under ett, men

Så lenge 90% av kraften eies av felleskapet (kommuner. fylker og staten) så betyr vel det at gode priser på eksport av strømmen kommer fellesskapet til gode?

Forøvrig ble vel strømmarkedet i Norge deregulert for 30 år siden?

Mye av pengene går tilbake til det offentlige ja - men store deler av den er også betalt av husholdningene.
Så i bunn og grunn blir det en form for ekstra skatt når vi tilbyr energi over grensene. Det skyldes at energimarkedet priser sine produkter etter såkalt marginalprising. Dvs. den høyest prisede omsatte kwh en time definerer prisen for den timen. Så kommer mr. Boris fra England og tilbyr å kjøpe 1 MW for 1000 Euro - og det er  25.000 MW tilgjengelig den timen til 30 Euro, men Boris sin etterspørsel gjør at det er behov for 25.0001 MW den timen - så blir prisen 1000 Euro gitt at det finnes en produsent vil stille 1 MW ekstra til denne prisen  - event at industrien kobler bort sitt forbruk den timen for 1000 Euro.
Fjernet vi Boris sin etterspørsel ville husholdningen betalt 30 Euro for sin energi - nå blir prisen plutselig 1000 Euro. Så dersom eksporten setter marginalprisen - vel så er det slik at vi alle må betale den prisen...
Og nettleien øker også da de regner inn et overføringsledd for nettap som selvfølgelig øker med økende  kraftpriser.

Så selve mekanismen i prissettingen kan medføre at man som eksportør av kraft også løfter prisene til innenlands forbruk. Det er ikke slik at vi kan selge noe kraft til Boris til en pris - og en helt annen pris til Mr. Jens i Norge dersom det ikke er slik at man på forhånd har inngått en bilateral avtale. Men all kraften over utenlandskablene skal omsettes fritt i markedet.......ergo...ekstra skatt på alle tilbake til felleskapet sammen med inntekten fra Boris

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 10. september 2021, klokken 14:33
Det er vel på sett og vis poenget mitt; vi har ikke mulighet til å benytte gass (som er rimeligere enn strøm) og følgelig vil det være (eller i alle fall oppleves som) urettferdig å skulle ha lik strømpris/sammenligne strømpriser alene, når man bør sammenligne hvor mye det koster å varme opp bolig, mat og vann. :)

Det er egentlig motsatt. Gass er mye dyrere i bruk enn strøm, selv om den er billigere i innkjøp.

- En gasskomfyr er ca. 35% effektiv mens en induksjonstopp ligger på 75%.
- Gass til oppvarming er i beste fall 85% effektiv, mens en varmepumpe ligger på 300-400%.

Med gass er man låst til dyre og ineffektive løsninger. Med strøm kan du selv velge om du vil bruke ineffektive løsninger (panelovner, gammeldags koketopp) eller mer effektive alternativer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 18:45Så i bunn og grunn blir det en form for ekstra skatt når vi tilbyr energi over grensene.
Men slik er det jo med alle varer? Stig oljeprisen i USA gjer den det her og? Er det ein ekstra skatt når dieselnprisen stig?


Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 18:45Det skyldes at energimarkedet priser sine produkter etter såkalt marginalprising.
Alle råvarebørser (så langt som eg veit iallefall) bruker marignalprising, så dette er heilt vanleg, og er ein effektiv måte å utnytte produksjonskapasitet og få bygd ny.

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 18:45
Og nettleien øker også da de regner inn et overføringsledd for nettap som selvfølgelig øker med økende  kraftpriser.
I Norge blir iallefall nettleiga mindre med utenlandskabler, men mulig eg misforstod deg her. Kva meiner du?
https://e24.no/olje-og-energi/i/K3GaXX/regjeringen-utenlandskabler-ga-28-milliarder-kroner-mindre-i-nettleie

stefse

Poenget er om vi i forhold til det øvrige kraftmarkedet vi bygger oss inn i, har rett på rimeligere strøm. Det tyder jo på at mange mener strømmen skal koste det samme, til tross for at det er her den er produsert, og vi har et høyere behov for den i kritisk infrastruktur.

Når kabelen først er der, er det for sent. Ethvert forsøk på å imøtekomme folkekrav som å opprettholde strømpriser vi er vant til, vil bli avfeid av EU-organer som ren prissubsidiering. Da er det bedre å ikke ha noe kabel i det hele tatt, og heller selge f.eks hydrogen til EU. De har jo uansett ikke infrastruktur til å elektrifisere samfunnet sitt i samme grad som oss. Det kan være mer effektivt både for oss og EU at vi eksporterer hydrogen som de kan blande inn i sitt gassrørnett.


Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

#37
Sitat fra: Rævedilter på lørdag 25. september 2021, klokken 08:00
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 18:45Så i bunn og grunn blir det en form for ekstra skatt når vi tilbyr energi over grensene.
Men slik er det jo med alle varer? Stig oljeprisen i USA gjer den det her og? Er det ein ekstra skatt når dieselnprisen stig?

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 18:45Det skyldes at energimarkedet priser sine produkter etter såkalt marginalprising.
Alle råvarebørser (så langt som eg veit iallefall) bruker marignalprising, så dette er heilt vanleg, og er ein effektiv måte å utnytte produksjonskapasitet og få bygd ny.

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. september 2021, klokken 18:45
Og nettleien øker også da de regner inn et overføringsledd for nettap som selvfølgelig øker med økende  kraftpriser.
I Norge blir iallefall nettleiga mindre med utenlandskabler, men mulig eg misforstod deg her. Kva meiner du?
https://e24.no/olje-og-energi/i/K3GaXX/regjeringen-utenlandskabler-ga-28-milliarder-kroner-mindre-i-nettleie

Jeg sammenligner det med en ekstra skatt fordi eierene i stor grad er stat/fylke/kommune  - så det offentlige øker inntektene ved økt kraftpris.  Økt oljepris gir jo samme effekt på diesel og bensinprisen - men det offentlige eier ikke og får ikke like stor andel av inntektene fra husholdningene her som med kraft,
Marginalprising er vanlig i mange markeder - jeg sier ikke dette er noe spesielt for kraftbransjen, men jeg sier at med denne prismodellen så vil flere utenlandsforbindelser der kraftprisen er høyere gi høyere kraftpris her hjemme. Volatiliteten er ekstremt mye høyere for kraftprisene enn det f.eks er for dagligvarer. Priskrysset i enkelte timer kan være svært bratte slik at en liten MW kan flytte prisen svært,svært mye.

Nettleien vil ditt lokale kraftlag sette basert på hva det koster å drifte nettet - og de må dekke nettapene de får i nettet,altså tapet fra sentralnettspunktet og frem til din husvegg  - og ved høye kraftpriser så gir det høyere nettleie. Dette er en kjent sak og egentlig ikke noe å fundere på.

Her er en sak om det siste :

https://www.nettavisen.no/okonomi/ukjent-stromeffekt-dyr-strom-gir-dobbel-smell-for-lommeboka/s/5-95-300523

Så netto effekten av utenlandsforbindelsene er ikke rett frem - men at nettleien vil justereres i takt med kraftprisene er udiskutabelt.



Rævedilter

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. september 2021, klokken 13:24men at nettleien vil justereres i takt med kraftprisene er udiskutabelt.
Tapet er ca. 5%, så med ein årsforbruk på 20000kWh er dette 1000kWh dvs. om strømprisen dobler seg i et heilt år fra 30 til 60 øre/kWh er dette 1,5 øre/kWh i økt nettleige + moms og grums, så forhold i straumpris utgjer det lite.

Samtidig har me vel over 1 milliard pr. år i redusert nettleige grunna utenlandskablene som utgjer 0,8 øre/kWh (950 mill i 2015, og me har vel 2-3 kabler fleire i drift, 2,4 millarder i overskudd i 2020) så redusert nettleige er ikkje utbetydelig heller.



Counterpointer

Sitat fra: Rævedilter på mandag 27. september 2021, klokken 09:58
så redusert nettleige er ikkje utbetydelig heller.
Har du fått redusert nettleie?
Personlig så stiger den stadig, i dag er jo nettleie høyere enn selve strømkostnadene.

Svein_H

Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. september 2021, klokken 16:28
Sitat fra: Rævedilter på mandag 27. september 2021, klokken 09:58
så redusert nettleige er ikkje utbetydelig heller.
Har du fått redusert nettleie?
Personlig så stiger den stadig, i dag er jo nettleie høyere enn selve strømkostnadene.

Og høyere skal den bli, nå øker også den pga den høye strømprisen: https://www.nettavisen.no/okonomi/ukjent-stromeffekt-dyr-strom-gir-dobbel-smell-for-lommeboka/s/5-95-300523

Hva skal man si? Man blir r*vp*lt i begge ender, og det er bare å takke ja og ta imot. Priser meg lykkelig for at jeg rakk å tegne langvarig fastprisavtale hos Polar Kraft før de stengte kranene for oss søringer, personlig frykter jeg at vi bare har sett starten av prisgaloppen...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: Svein_H på mandag 27. september 2021, klokken 17:00
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. september 2021, klokken 16:28
Sitat fra: Rævedilter på mandag 27. september 2021, klokken 09:58
så redusert nettleige er ikkje utbetydelig heller.
Har du fått redusert nettleie?
Personlig så stiger den stadig, i dag er jo nettleie høyere enn selve strømkostnadene.

Og høyere skal den bli, nå øker også den pga den høye strømprisen: https://www.nettavisen.no/okonomi/ukjent-stromeffekt-dyr-strom-gir-dobbel-smell-for-lommeboka/s/5-95-300523

Hva skal man si? Man blir r*vp*lt i begge ender, og det er bare å takke ja og ta imot. Priser meg lykkelig for at jeg rakk å tegne langvarig fastprisavtale hos Polar Kraft før de stengte kranene for oss søringer, personlig frykter jeg at vi bare har sett starten av prisgaloppen...
Du kan gå Offgrid, men det er jo heller ikke gratis desverre.

turfsurf

Sitat fra: stefse på lørdag 25. september 2021, klokken 12:02
Poenget er om vi i forhold til det øvrige kraftmarkedet vi bygger oss inn i, har rett på rimeligere strøm. Det tyder jo på at mange mener strømmen skal koste det samme, til tross for at det er her den er produsert, og vi har et høyere behov for den i kritisk infrastruktur.
Skal de bruke det argumentet så får de innrette det slik at andre varer koster det samme også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. september 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Svein_H på mandag 27. september 2021, klokken 17:00
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. september 2021, klokken 16:28
Sitat fra: Rævedilter på mandag 27. september 2021, klokken 09:58
så redusert nettleige er ikkje utbetydelig heller.
Har du fått redusert nettleie?
Personlig så stiger den stadig, i dag er jo nettleie høyere enn selve strømkostnadene.

Og høyere skal den bli, nå øker også den pga den høye strømprisen: https://www.nettavisen.no/okonomi/ukjent-stromeffekt-dyr-strom-gir-dobbel-smell-for-lommeboka/s/5-95-300523

Hva skal man si? Man blir r*vp*lt i begge ender, og det er bare å takke ja og ta imot. Priser meg lykkelig for at jeg rakk å tegne langvarig fastprisavtale hos Polar Kraft før de stengte kranene for oss søringer, personlig frykter jeg at vi bare har sett starten av prisgaloppen...
Du kan gå Offgrid, men det er jo heller ikke gratis desverre.

Jeg har faktisk vurdert det i flere år, men som du skriver er det ikke gratis.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Moas

Sitat fra: Svein_H på mandag 27. september 2021, klokken 17:00
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. september 2021, klokken 16:28
Sitat fra: Rævedilter på mandag 27. september 2021, klokken 09:58
så redusert nettleige er ikkje utbetydelig heller.
Har du fått redusert nettleie?
Personlig så stiger den stadig, i dag er jo nettleie høyere enn selve strømkostnadene.

Og høyere skal den bli, nå øker også den pga den høye strømprisen: https://www.nettavisen.no/okonomi/ukjent-stromeffekt-dyr-strom-gir-dobbel-smell-for-lommeboka/s/5-95-300523

Hva skal man si? Man blir r*vp*lt i begge ender, og det er bare å takke ja og ta imot. Priser meg lykkelig for at jeg rakk å tegne langvarig fastprisavtale hos Polar Kraft før de stengte kranene for oss søringer, personlig frykter jeg at vi bare har sett starten av prisgaloppen...
Det var lurt. Jeg har bundet meg for flere år med 48 øre pr kwh
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA