Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gale forutsetninger for å sammenligne strømpriser i Europa

Startet av stefse, fredag 10. september 2021, klokken 09:57

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: JorgenM på fredag 10. september 2021, klokken 11:13
Vedum vil vel redusere strømprisen, så dette kan jo bli interessant...
Ville vel ikke stolt for mye på Vedum. Senterpartiet var jo den største pådriveren for å bygge utenlandskabler under den forrige rødgrønne regjering, med Åslaug Haga som pushet "Norge skal bli Europas batteri"....
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

arthur

Mange har jo kritisert strømkabler til Europa og også hevdet at de nye kablene gjøre denne eksporten enda større med konsekvens høyere (enn nødvendig) strømpriser i Norge, men er det riktig? Visstnok ikke for nå sier tallene man har innhentet fra Statnett at eksporten av strøm ikke er så høy og siden nyttår ligger den under snittet for de siste ti årene!

https://e24.no/olje-og-energi/i/KzP6yo/lavere-stroemeksport-i-aar-enn-snittet-siste-ti-aar-ikke-slik-at-produksjonen-raser-av-gaarde-naa?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


arthur

Sitat fra: Counterpointer på søndag 19. september 2021, klokken 19:17
Når prisen i sør Norge (som har tilgang til kabelen) ligger høyt og nord Norge (som ikke har tilgang til kabelen) har en tredjedel av prisen. Så er vel konklusjonen klar. De fleste analytikere sier nå at prisen blir klart høyere med kabelen.

https://e24.no/olje-og-energi/i/dlJqpX/kabeltilkobling-med-tyskland-firedobler-stroempriser

https://e24.no/olje-og-energi/i/pLod7o/nye-kraftkabler-gjoer-slutt-paa-billig-sommerstroem

https://www.tv2.no/a/14233576/

https://www.nettavisen.no/okonomi/strom-ekspert-med-mareritt-beskjed-til-sor-norske-stromkunder/s/12-95-3424173463

For det første så har man høyere fyllingsgrad  nordover og for det andre så har de tilgang til billig(ere) strøm via kabler fra Sverige, kabler som også kan eksportere strøm fra Norge!

Høye(re) strømpriser har vært varslet leeenge så hvorfor folk flest har valgt å ikke foreta seg noe (utover å klage på sosiale medier) er for meg en gåte!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Nå er det altså ikke jeg, men alle de som driver profesjonelt med strøm, som sier at eksportkabel bidrar til høyere strømpris.

At jeg er enig og har gjort tiltak hjemme for lenge siden har ingen betydning og heller ikke noe i denne tråden å gjøre.

jlan

Sitat fra: Counterpointer på søndag 19. september 2021, klokken 19:17
Når prisen i sør Norge (som har tilgang til kabelen) ligger høyt og nord Norge (som ikke har tilgang til kabelen) har en tredjedel av prisen. Så er vel konklusjonen klar. De fleste analytikere sier nå at prisen blir klart høyere med kabelen.
For Vest-Norge (NO5) er hovedproblemet kablene til Sørøst-Norge(NO1). Sørøst-Norge er helt i ubalanse, de produserer bare ca. halvparten av den el-kraften de bruker.  NO2, som har sjøkablene til utlandet, har også overproduksjon, selv inkludert eksporten.  All utbygging av landbasert vindkraft bør inntil videre skje kun i NO1.


https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Skrevet 19.februar i år, gadd vite hva overskriften blir nå?

– De som tjener penger i disse dager er de som har eierandeler i kraftproduksjon. Det kan for eksempel være Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, fordi de har store eiendeler. De som selger strøm, altså strømselskapene, og de som forvalter strømmen i form av nettleie, tjener egentlig ikke noe mer penger om prisene er høye eller lave, forteller Lockert.

https://e24.no/naeringsliv/i/PRjmgJ/kommuner-haaver-inn-paa-hoeye-stroempriser-tjente-mer-i-januar-enn-i-hele-fjor

Eller det vet vi kanskje for i dagens Aftenposten står det:

Det er alltid lett å smile når lommeboken er tykk.


Og ikke minst skyldes det hva Oslo kommune tjener på eierskap i strømproduksjon og innholdet går på hvor greit byråden i Oslo har det nå i disse budsjettider!


Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Delvis fordi det er en inntektskilde til det offentlige, og delvis en EU tilpasning (ACER) ligger bak ønsket om høyere strømpriser.
Løsningen er sikkert sosialen for de fattigste, men det mer langsiktige problemet er svekket konkurransekraft i industri og verdiskapning.

Det er forresten ikke mengden strøm som sendes over kablene som er avgjørende for prisingen av strømmen, men det faktum at de er der, og det sitter noen og byr opp prisene gjennom dem. Med en så lite priselastisk vare som elektrisitet skal det mye prisøkning til før etterspørselen synker.

Tenk på laging av middag. Du bruker ingredienser for 150kr, og sultne unger venter.  Skal du da la det være avgjørende om du betaler 2 eller 10 kr i strøm for å lage den? Nei. Når lar du det være avgjørende? Når det koster 100kr for strømmen som skal til?  Dette rammer skevt, øker forskjeller i samfunnet osv.
Noen kommer med sprøyt som at Norge behøver kabler for å sikre egen forsyning. Dette er selvsagt bare tøv. Det er overnasjonalt press og ønsket om økte inntekter som ligger bak.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rævedilter

Det er ikke det offentlige som bestemmer strømprisene; ei heller Acer, det er tilbud og etterspørsel som avgjer prisen.

Og det delvis mengden av strøm som går gjennom som avgjer prisen; når kapasitetet til ein anna område er nådd får ein ikkje selt meir straum til den høge prisen og må selga til lågare på si ega side (eller der det er kapasitet), og da vert all spotstraum i det området selt til den lågare prisen.

Det er estimert 3,6 øre/kWh i snitt økning med utenlandskablene (fire utenlandsforbindelser med en samlet kapasitet på 4500 MW).
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-dyrere-blir-strommen-av-utenlandskabler/244150

Totalregnestykket for AS Norge er jo positivt med god margin, og det er iallefall godt nok for meg.

Det er vel ingen som trur at dagens høge priser skyldes utelukkende kablene?

I fjor sommer måtte me sleppe forbi vatn grunna manglande eksportkapasitet og da var prisane høge i Europa.
https://e24.no/olje-og-energi/i/pLod7o/nye-kraftkabler-gjoer-slutt-paa-billig-sommerstroem

Me må heva blikket litt frå eigen lommebok, og sjå på totalen for AS Norge synes eg.

arthur

Acer såvel som de fleste kablene var på plass også i 2020 og da var det mange (av oss) som opplevde negativ (!) strømpris! Ser ellers at spotprisen har gått ned en del de siste to dagene.

Oslo kommune kan i år regne med å øke inntektene med 700 millioner (trolig for lavt anslag) bare på merfortjeneste på sine eierinteresser i kraftproduksjon så noe av pengene kommer tilbake til samfunnet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: Rævedilter på fredag 24. september 2021, klokken 08:24
Me må heva blikket litt frå eigen lommebok, og sjå på totalen for AS Norge synes eg.
Det er bedre å produsere varer og tjenester med strømmen, enn å selge den som råvare. Det er positivt for totalen AS Norge. Selv om høye strømpriser og strømeksport isolert sett er positivt for enkelte deler av det offentlige Norge.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rævedilter

#26
Høge strømpriser er naturligvis ikkje gunstig for samfunnet under ett, men eit fritt marked presser marignalkost nedover og på sikt best utnyttelse av ressurser, både lokalt og totalt.
Elkem og Hydro stenger sin ovner når straumprisen blir høg, ikkje fordi dei må kjøpe straumen til høg pris, men fordi dei tjener mer på å selge straumen vidare som dei har kjøpt til langsiktige låge priser.
Optimalt for andre enn aksjonærene?
Neppe, og et eksempel på suboptimalisering som aldri er bra for samfunnet, her subsidierer AS Norge aksjonærene direkte. Slike "problem" blir det mindre av med kabler til utlandet.


stefse

Sitat fra: Rævedilter på fredag 24. september 2021, klokken 10:36
Høge strømpriser er naturligvis ikkje gunstig for samfunnet under ett, men eit fritt marked presser marignalkost nedover og på sikt best utnyttelse av ressurser, både lokalt og totalt.
Elkem og Hydro stenger sin ovner når straumprisen blir høg, ikkje fordi dei må kjøpe straumen til høg pris, men fordi dei tjener mer på å selge straumen vidare som dei har kjøpt til langsiktige låge priser.
Optimalt for andre enn aksjonærene?
Neppe, og et eksempel på suboptimalisering som aldri er bra for samfunnet, her subsidierer AS Norge aksjonærene direkte. Slike "problem" blir det mindre av med kabler til utlandet.
Det du skriver er jo som tatt ut av ren EU propaganda. Fritt marked for strøm over landegrensene. Alle i hele EU betaler det samme for strømmen. Der kommer jo overskriften på emnet inn, forutsetningene for dette er ikke tilstede. Energiforbruket i Tromsø er ikke det samme som i Bilbao og det kan man ikke forvente heller. Men du mener kanskje at det frie markedet involverer fri flyt av folk også, så da kan jo bare alle i Tromsø flytte til Bilbao, så er det løst?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rævedilter

Eg har ikkje sagt noko om folk, her er det vel straum me diskuterer.

Fritt marked for straum er jo akkurat det me har i dag, kun begrensa av overføringkapasitet, etableringsløyve og krav til forsyningssikkerhet, så det er vel så fritt som det kan bli p.t., så forutsetningene er jo absloutt til stede. Om folket og politikerene vil, er jo meir uvisst, men det går iallefall nå for tida ned den veien så lenge ytrehøgrepopulister ikkje kjem til makta.

Meiner du at sidan eg bruker meir straum enn ein kar nede i Portugal, så bør eg subsidierast?
Subsidiering er suboptimalt og gjev høgare kostnader for samfunnet totalt, da folk da ikkje vil velge dei mest effektive løysingane.

stefse

Hvis en skal tenke slik så ender en på at den mest "effektive" løsningen for samfunnet er at folk ikke bosetter seg på steder hvor det er behov for mer energi til oppvarming. Til tross for at stedet allerede har en veletablert  energiforsyning og infrastruktur som tar hensyn til dette. Men dette må da altså anses som subsidiering??
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA