Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Savner knappen innenfor ladeluka

Startet av geear, fredag 10. september 2021, klokken 09:49

« forrige - neste »

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Olatho

Det er mulig at man kan mekke til noe med IFTTT eller noe sånt.  Av typen "hvis bilen står til lading OG mobilen detekterer bilens bluetooth SÅ send "åpne ladeluke" over wifi/tesla APIet".
Problemet med det er jo at det også vil åpne ladeluke/avslutte lading hvis du tilfeldigvis går forbi bilen med mobilen i lomma.



Counterpointer

Snakket nylig med en kollega som også har Model 3 og bruker mobilnøkkel.
Vi hadde begge en oppfattning om at bilene er blitt mer kresne på hvor mobil befinner seg for å låse opp.
Er telefonen høyere enn dørkarm er det skjelden problem. Er den lavere avhenger det ofte av om kroppen er i mellom.

Dvs ligger telefon i baklomme, må en snu seg, frontlomme går greit. Beste er frontlomme på brystet i jakke.

Dette betyr at en klokke hadde vært ideelt siden den er på armen og som regel eksponert. Sånn sett er det synd det er kryptert bt fra klokka.

Nå ble det ikke ny design på Apple Watch versjon 7, så jeg avventer neste.

Mondeo

Om man bruker en 3e parts lader med løs Type 2 kabel er det jo bare å kjøpe en kabel med knapp:

https://www.elbilgrossisten.no/products/tesla-evcharge-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas

Har man telefonen i lomma er det bare å holde inne knappen så løses kabelen ut

Denne knappen er jo på Tesla Wallcharger, som er ett av de billigste alternativene for lader.

Mobileum

SitatSånn sett er det synd det er kryptert bt fra klokka.

Det er bare telefoen som kan sende kryptert Bluetooth. Klokken kan det ikke. Derfor må den bruke WiFi/LTE.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Jouley

Kanskje litt OT, men kan jeg la mobilen ligge i bilen (feks når jeg trener og ikke gidder å drasse på mobil), låse/åpne bilen med klokken? Eller vil bilen protestere når telefonnøkkel ligger i bilen?

Jouley

Sitat fra: Jouley på onsdag 15. september 2021, klokken 09:36
Kanskje litt OT, men kan jeg la mobilen ligge i bilen (feks når jeg trener og ikke gidder å drasse på mobil), låse/åpne bilen med klokken? Eller vil bilen protestere når telefonnøkkel ligger i bilen?

fant ut av det selv. Må sette mobil i flymodus, så går det greit  :D

geear

Her lot geniet mobilen ligge i bilen mens vi var i svømmehallen, og låste med nøkkelkort. Tenkte det var lett å gjemme bort et kort. Da vi kom ut løp jentungen bort til bilen langt foran oss andre, og i det hun tok i håndtaket så låste den opp.  :laugh: Vel er den smart på en del, men å disable mobilen som nøkkel, når den ligger inni, og man låser med nøkkelkort, det klarer den tydeligvis ikke...

erlendsellie

Savner også en enkel måte å låse opp ladekabel på.
Min løsning ble via Home Assistant, som mine fleste andre problemer her i livet.
Via integrasjonen med Tesla kan jeg 'åpne ladeport', som vil låse opp kabelen om den er tilkoblet. Dette skjer nå hver gang når bila er hjemme, kabelen er koblet til, og enten garasjeporten eller inngangsdøra på huset åpnes. Hvis den ikke tas ut innen en viss tid, så vil den låse seg igjen. Ikke sett at dette avbryter lading ellernoe, men jeg bruker smartlading via Tibber, så da lader den stort sett midt på natta.
Ser ut til å fungere greit, men jeg har ikke testet det mye enda, da det som regel er fruen som kobler bilen fra lading om morgenen.

Mobileum

Hvilken Integration bruker du? Den offisielle virker ikke lenger, og er trukket tilbake. Erstatteren venter på en oppgradering. Er det en tredje mulighet?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

hiawata

Bruker også Home Assistant - med Tesla custom intergration. Kom en oppdatering for noen dager siden som endret autentisering.
https://github.com/alandtse/tesla

Har limt en zigbee-knapp rett bak bilen som låser opp kabelen hvis Home Assistant ser at bilen er hjemme og kablen står i.


geear

Har dere ikke problemet med standby-forbruk med alle disse tjenestene? Model X var en tragedie på dette selv med kun Teslafi.. Ser ut som at Yen er mye bedre, men har foreløpig ingenting annet enn app på tlf tilkoblet.

Mobileum

Teslafi har for mitt vedkommende vært veldig bra det siste halve året. Men jeg har testet et halvt dusin andre som er ubrukelige. Homeseer Tesla Vehicle, Watch for Tesla, Teslamate (selvfølgelig da den ikke sender kommandoer) skaper ingen problemer. Tessie er også bra, men den har hardcodet polling-tid til én time. Men for alle gjelder det å ha tungen rett i gapet, da det er ganske mange parametre som influerer.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Mobileum

#58
Sitat fra: hiawata på onsdag 15. september 2021, klokken 14:02
Bruker også Home Assistant - med Tesla custom intergration. Kom en oppdatering for noen dager siden som endret autentisering.
https://github.com/alandtse/tesla

Har limt en zigbee-knapp rett bak bilen som låser opp kabelen hvis Home Assistant ser at bilen er hjemme og kablen står i.
Installerte nå, men ble litt skuffet. Bare ca. 50% av mulighetene til kontroller og informasjoner er tatt med. Men det kommer kanskje flere etterhvert.

ps. Bare 21 av ca. 65 muligheter er tatt med.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

erlendsellie

Sitat fra: Mobileum på onsdag 15. september 2021, klokken 13:52
Hvilken Integration bruker du? Den offisielle virker ikke lenger, og er trukket tilbake. Erstatteren venter på en oppgradering. Er det en tredje mulighet?

https://github.com/alandtse/tesla
Denne har fungert bra for meg via HACS siden jeg fikk bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA