Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

informasjon kjøredata

Startet av Goku, fredag 10. september 2021, klokken 08:48

« forrige - neste »

Goku

Hei
Jeg har gått fra model S til model 3 og i dag var min første tur med ny bil. På model S så hadde jeg alltid oppe kjøredata (gjennomsnittsforbruk siden start/tid siden start m.m) på den lille skjermen over rattet. Er det noen tilsvarende opplysninger som kan leses av fra model 3 slik at en har litt bedre kontroll på forbruk og sånn?
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Bob

På nedre venstre del av skjermen din (under bilen din) så kan du Swipe mot høyre og få opp kjøre data

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

Goku

Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

RuneW

Men her ser man ikke snittfart? Er det noe sted man kan trylle fram dette?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kjetil1986

Informasjon om snittfart finnes vel ikke på model 3. Jeg har hvertfall ikke klart å finne det.
Model 3 long range 2021

Goku

Etter sist oppdatering så har kjøredata forsvunnet fra den vanlige plassen på skjermen. er det noen som har funnet ut om den er flyttet eller om tesla rett og slett har fjernet funksjonen.

I tillegg så har hovedryggekameraet begynt å lagge/hakke når jeg rygger. Virker som den nye oppdateringen ikke er helt i lodd.
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

TøddiVedder

Innstillinger (bilen nede til venstre) og trykk på reiser.
Tullete at de har fjernet dette der den var.

Goku

Det var det jeg var redd for.
Jeg skjønner ikke hvorfor denne funksjonen er borte. Blir mye mer trykking på skjermen for å komme frem der en vil etter nyeste oppdatering. Det fjerner fokus fra kjøringen i tillegg.
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

olekvi

Sitat fra: Goku på onsdag 29. desember 2021, klokken 15:25
Det var det jeg var redd for.
Jeg skjønner ikke hvorfor denne funksjonen er borte. Blir mye mer trykking på skjermen for å komme frem der en vil etter nyeste oppdatering. Det fjerner fokus fra kjøringen i tillegg.

Det er to trykk, og hvor ofte trenger man egentlig å se på dette?
'19 TM3P

TøddiVedder

Jeg ser mye på det. Hvorfor? Vet egentlig ikke

ladov

Jeg ser også mye på denne, det vil si , jeg *så* mye på denne. Liker å følge med på energiforbruket, det gjør jeg i grunn på alle biler.. Nå må jeg kutte det ut siden det er trafikkfarlig å lese det der den er nå. Blir ganske sur når de fjerner noe jeg bruker ofte uten god grunn.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

tornaldo

Sitat fra: olekvi på onsdag 29. desember 2021, klokken 15:51
Sitat fra: Goku på onsdag 29. desember 2021, klokken 15:25
Det var det jeg var redd for.
Jeg skjønner ikke hvorfor denne funksjonen er borte. Blir mye mer trykking på skjermen for å komme frem der en vil etter nyeste oppdatering. Det fjerner fokus fra kjøringen i tillegg.

Det er to trykk, og hvor ofte trenger man egentlig å se på dette?

Spørsmålet er vel mer hvorfor man skulle fjerne det? Hvilket fremskritt eller forbedring fører det til å fjerne noe som så mange åpenbart setter pris på, og strengt tatt ikke er i veien for de som ikke bruker det?

Man kunne forstått det hvis plassen ble brukt til noe mer fornuftig. Er det nå mer fornuftig bruk av den plassen man tidligere kunne se kjøredata?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Goku

Det er bare 2 trykk ja, men det stjeler plassen til noe annet når en skal ta det frem og den gamle funksjonen er ikke blitt erstattet med noe annet. Så jeg ser ikke grunnen til at Tesla valgte å fjerne en fungerende funksjon.

Det er også flere trykk for å endre på blant annet setevarme, vindusvisker, endre kilde på lydanlegg m.m. Nesten så jeg vil spør Tesla om de kan rerolle gammel firmware
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

DagfinnN

Sitat fra: olekvi på onsdag 29. desember 2021, klokken 15:51
Sitat fra: Goku på onsdag 29. desember 2021, klokken 15:25
Det var det jeg var redd for.
Jeg skjønner ikke hvorfor denne funksjonen er borte. Blir mye mer trykking på skjermen for å komme frem der en vil etter nyeste oppdatering. Det fjerner fokus fra kjøringen i tillegg.
Det er to trykk, og hvor ofte trenger man egentlig å se på dette?
Vell, må bør jo vite hva som er tallet for å beregne km på "batteriet". På min SR3+ er det ca 148 wattimer/km. Kjører jeg om vinteren og ser et forbruk på 200 wattimer pr. km er det nyttig info for å vite hvor lang rekkevidde jeg faktisk har igjen.
Så ja, savner dette!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

yurgh

Er forbannet på Tesla for at de fjernet dette. Likte også å følge med på kjøredata på langtur, og å ha oppe Reiser-bildet fører til protester fra barna: De foretrekker Spotify og kartet...

Plassen nederst på venstre side av skjermen viser nå neste sving fra navigasjonen hvis man har oppe en fullskjerm-app, kanskje det er derfor? Det er helt toskete å flytte den fra plassen over bildet av bilen til helt nederst i v11, nå må blikket enda lenger vekk fra veien. Og dekktrykk er også gjemt bort, samtidig som det er fjernet fra talekommando. Må trykke mens man kjører, noe som ikke er gunstig i det hele tatt.

V11 er nok laget av designere, ikke ingeniørene 😁


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA