For ca. 2 år siden gjorde jeg samme tur med TM3, se
https://elbilforum.no/index.php?topic=46947.msg816511#msg816511 .
Hentet ut min nye Y onsdag, og dro av gårde søndag morgen med ferge fra Larvik. Brukte 3 dager, dvs. to overnattinger. Fordelen ved å starte søndag er at det nesten ikke er tungtrafikk, dermed flyter trafikken bedre. På hverdagene kan tungtrafikken være en propp, når biler som går i 90,1 km/t skal kjøre forbi biler som går 89,9, det kan ta flere minutter og blokkerer veien helt når det kun er to filer.
Bilen gir topp inntrykk, klart bedre enn M3. Spesielt er følelsen at støynivået er lavere, både hjulstøy og vindstøy. Bilen ble levert med 20’’ hjul, dekktype Michelin Pilot Sport EV. Synes dekkene er meget bra, ikke for harde. Dekktrykk 44 lbs, som levert.
I tillegg til meget stabil styring, var følelsen av tilstrekkelig kraft merkbar, akselerasjonen var tilstrekkelig fra 100 km/t og opp, f.eks ved raske forbikjøringer.
Igjen ble kun overnatting med Destination Charging valgt. Ved første overnatting (Rotenburg ved Bremen) ble det opplyst at laderne var defekte. Jeg ba om å ta en titt, og den ene lyste grønt, som normalt. Tok en RESET, og koblet til, fungerte perfekt. Den andre var kaputt, og hotellet hadde forsøkt å kontakte Tesla i ukevis, uten respons. Jeg oppdaget forøvrig en CEE 400V 16A kontakt, som jeg fint kunne ladet 11 kW med medbrakt lader.
Som sist hadde jeg valgt A1 (Bremen, Osnabruck, Luxembourg). Ruten måtte legges om pga. stengte veier i området rundt elven Ahr, der det var store flommer i sommer. Skulle sjekket dette bedre på forhånd, men anbefaler i stedet A7, evt. A2 i stedet for A1, som er kuttet ved Blankenheim, den stumpen blir vel aldri bygget? A1 var helt stengt etter Köln, i tillegg til at B51 var stengt, med lange og tidkrevende omkjøringer. Stengingen vises ikke på Teslakartet, kun omkjøringen og forsinkelsen. Store avvik mellom ABRP og Tesla, sistnevnte hadde rett. Dog har jeg ikke abb. på ABRP, som ville gitt live trafikk.
Prøvde
https://teslawaze.azurewebsites.net/, men nettleseren kræsjet, brukte ikke tid på det. Kunne kanskje hentet den på iPad. Forøvrig var det mye veiarbeid, med 4 felt på en side , og fartsgrense 60-80 km/t.
Neste lader (Ribeauvillé, Frankrike) hadde to ladere, en Tesla og en for alle andre merker (også produsert av Tesla). En belgier sto og plundret med en E-tron, med fikk ikke ladingen i gang, han ga opp. Jeg koblet til, og det fungert med en gang, 11 kW!
Følte at det ble litt flere og lengre ladestopp enn sist. Holdt stort sett fatsgrensene (130 i Tyskland), men var ikke bevisst på å kjøre økonomisk. Forbruket for hele turen på 2360 km var 197 W/km, 10% mer enn jeg brukte med M3 for to år siden. Ladeprisen var stort sett under 4 kr, totale kostnader ca 1800, utslipp med tysk strømmiks ca 1 tonn CO2e.
Bilen innfrir på alle punkter: romslig, stabil, nok kraft, komfortabel. Kan man ønske seg noe mer?
PS
Eneste koronakontroll var inn på fergen i Larvik, ellers helt åpne grenser.