Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Alternativ til Kona?

Startet av Håkon77, torsdag 09. september 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

Håkon77

Jeg har ikke så mange krav til bil men ett er det. Jeg må kunne kjøre tur retur jobb uten å lade på turen eller å kjøre sakte. Det er 22mil motorvei og 110sone mesteparten av veien. Om jeg skulle ønske meg noe i tillegg så var det å kunne kjørt vekk hageavfall og hentet  materialer med henger samt satt ut jolla. Jeg har sett og lett og kommer vel frem til at Tesla Model 3 er den eneste konkurrenten til samme pris og som overgår Kona med sin mulighet for 900kg hengervekt. Noen andre som jeg har oversett?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Id4 med lille batteriet vil vel også være innenfor.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Håkon77

Var ikke klar over at den kom med mindre batteri. Men 52kwh batteri er vel litt smått i en så stor bil. Kona har egentlig vært knall til mitt bruk. Ladet til 80% og vel hjemme etter 22mil så har det vært en rest på 20-30%. Å ligge i 120kmt har ikke gitt noe rekkeviddeangst. På vinteren har jeg måttet holde meg litt i skinnet og har sørget for å time lading og varme til avreise hjemmefra for å få lignende tall. Det spørs om ikke en større bil med mindre batteri vil gi noe mer utfordringer.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Daniel_0007

#3
Spørs når du trenger bil, neste vår kommer renault med elektrisk megane, på størrelse med kona men baksetet ser ut til å ha bedre plass. Ser ut som kan dra henger med bremser på 900 kg som holder til hage avfall og større ting fra ikea.

https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55572
Model 3 2019 LR Rwd

andy99

#4
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 09. september 2021, klokken 20:58
Var ikke klar over at den kom med mindre batteri. Men 52kwh batteri er vel litt smått i en så stor bil. Kona har egentlig vært knall til mitt bruk. Ladet til 80% og vel hjemme etter 22mil så har det vært en rest på 20-30%. Å ligge i 120kmt har ikke gitt noe rekkeviddeangst. På vinteren har jeg måttet holde meg litt i skinnet og har sørget for å time lading og varme til avreise hjemmefra for å få lignende tall. Det spørs om ikke en større bil med mindre batteri vil gi noe mer utfordringer.
Nå er id4 veldig effektiv, så vil nok gå en 25 mil i praksis også vinterstid. Kona er ikke så effektiv i 120 km/t heller.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Håkon77

Takk for tips. Den Meganen så knall ut med både rekkevidde og hengerfeste samtidig som jeg kan fortsette med samme forhandler. Kona er ganske effektiv tror jeg. Kjørte fra øst i Oslo i dag og sørover. Tråkka meg opp i 120 etter skullerud-dumpa og trykket på cc. Gikk på bremsen på sannesundbrua og vel hjemme viste den litt over 52% og den var på 79% når jeg dro fra Oslo. Ladet på jobb i natt så batteriet hadde nok grei temp når jeg dro.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA