Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjipe chips og ventesukk...

Startet av mrLockertsen, torsdag 09. september 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

Trovi

"We estimate that we will shut down 2.5 thousand cars by the end of January. The Achilles heel is the control unit of the parking equipment for Enyaq electric cars, which we are now shutting down a lot, more than we would like, "says Jaroslav Povšík, Chairman of the Škoda Auto Corporate Council.

https://newsy-today.com/skoda-auto-is-decommissioning-thousands-of-cars-and-enyaq-electric-cars-are-also-increasing/?amp

VoltWay

Det sitatet høres kanskje mer dramatisk ut enn hele artikkelen fremsto. Det positive er dette:

SitatIn the critical phases of last year, almost 50,000 unfinished Škoda cars accumulated on the parking areas. At the end of the year, they gradually decreased, and Škoda is successfully completing the last cars produced last year these days. "All that was left was to solve some minor scratches," says trade unionist Povšík. Neither he nor the carmaker's management can estimate at this time how large the "fleet" of parked cars will be this year.

Rusalka

Min (iv80x) er nå kommet til stasjon 3. (karosseri)

Forhandler sier også dette i dag: "Vi fikk opplysninger fra importør/fabrikk sent fredag ettermiddag om at sannsynligheten for banking (lagring i påvente av microchip) igjen er tilbake. Det sies at bilene ikke skal stå lenger en 90 dager." En skikkelig gladmelding altså ..... :-\

Bilen blir nok levert på sommerdekk ....

VoltWay

Siste nytt fra forhandler: 360-kamera vil forsinke levering med minst 9 uker, potensielt et ukjent antall uker. De vet ikke mer og fabrikk vil/kan ikke si noe.

Det er sjanser for å få produksjonsplass de neste ukene, men om jeg beholder 360-kamera vil det ta lengre tid.

Ventesukk....som det står i tittelen. Model Y kan visst leveres i februar...

Eivind1

Hei. Er ny her og lurer bare på hvilke rettigheter vi har til å trekke oss fra kjøp. Har seneste leveringsuke 10/22. Beklager hvis det er diskutert tidligere...

Bigdrago

Får du ikke bilen inne uke10 kan du trekke deg. Dette er lovbestemt.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Eivind1

Den er grei. Hvordan er det å forhandle gratis ekstrautstyr ved forsinkelse?

VoltWay

Jeg kommer til å vente på deler. Kjøper jeg først bil til nesten 600k så skalden ha det jeg vil ha. Så får det heller ta noen måneder ekstra. Bilen blir litt billigere for hver prisheving og det kan dukke opp nye tilvalg underveis som kanskje er interessant.

Har heldigvis ikke leasingavtale som levering skal matche med.

Rusalka

#113
Da er bilen vår (iv80x) "ferdig"!!! (kontrakt skrevet okt 2020)
Den er nå satt på lagring, såkalt "banking", i påvente av chipper.
Forhandler sier at alle 7 bilene som ble produsert denne uka for hans kunder ble banket.
Men: Skoda sier at de garanterer at det vil går under 3 måneder før de blir gjort ferdige ... Jippi !

Ny bil til 17. mai !  ;)

(Er det nå jeg skal kreve lastebøyler på kjøpet ??)

Bigdrago

Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Zooom

Jepp. Jeg har fått den mailen jeg og. Og jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal droppe 360 eller ikke? Akkurat nå heller jeg mot å droppe det for å få tidligere levering.

biggern

#116
Kjipt med 9-10 uker.
360 AV er jo nesten blitt en standard idag (bruktsalg), samt at prisen var 3,8k og nå 11k.
En må jo allikevel vente enda en 2-4 uker for ryggekamera, uten noe ytret garanti om videre forsinkelser.

Rusalka

#117
Ble frelst på 360 AV når jeg prøvekjørte Outlander for flere åre siden .... (kom høsten 2015)
Enig at dette nå er nesten standard på mange biler i dag som absolutt ikke er premium (f.eks. Renault Capturen til søstera mi ...) Verd å vente på !  8)
(kan jo også påvirke pris på videresalg senere, når det er blitt så vanlig ellers ?)

Radial

Foruten at det er praktiskt, så overdriver dere salgsverdien i 360vs vanlig ryggekamera ganske mye nå.

På prikk like biler, med samme kilometerstand, lik slitasje, like hjul etc, så har 360 en fordel vs vanlig ryggekamera.
Men i praksis er det helt andre ting som gjelder i bruktmarkedet.

AWD, alder, kilometerstand, slitasje, Farge og Hengerfeste er det viktigste.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

VoltWay

Utgjør nok lite i bruktpris. Det er i så fall å få flere interessert i bilen, som selvsagt indirekte kan påvirke prisen du får.

Selv kjøper jeg bil først og fremst for egen bruk, og synest 360-kamera er nyttig. Tror kanskje jeg vil ha Parkeringsassistent òg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA