Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjipe chips og ventesukk...

Startet av mrLockertsen, torsdag 09. september 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

Trovi

Sitat fra: Bigdrago på fredag 14. januar 2022, klokken 09:19
Du har svart deg selv. Om prisen økes med mer enn 6% kan du trekke deg.
Om staten vil ha moms går dette utenom.

Actually, he didn't, did he? My Norwegian is not good (to put it mildly :-)), but there is the condition, that right of withdrawal due to the price increase above 6% is not valid, if the delivery time is longer than 6 months.
Or do I understand it incorrectly?
Ref. to: "Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribe-drift eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn 6 måneder fra kontraktsdato."


Lysthuset

Ja jeg tror ikke jeg svarte meg selv siden muligheten for heving av kjøp IKKE gjelder ved leveringstid over 6 måneder....

Lett å overse de små bokstavene i kontrakten 😅

Spørsmålet er om noen har erfart å måtte betale en høyere pris enn det man avtalte om i kontrakten - da etter lang ventetid..?

Radial

Helt merkelig at noen gidder signere en sånn avtale, huka du av for hengerfeste (som de ikke kan levere), så står du selv helt ansvarlig for alle prisendringer uten å kunne trekke deg feks.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

olemars

Den teksten er fra standardkontrakten de fleste forhandlerne bruker så det er ganske mange som signerer under på det ja.

Ventemann74

I følge forbrukerrådet kan kjøpet heves dersom levering av bil overstiger leveringsfristen, ved at forhandler gis en skriftlig tilleggsfrist (1-2 mnd) utover denne. Vurderer dette selv. I kontrakten står siste levering oppført som 52/21, og det er ingen bil i sikte..

Bigdrago

De kan ikke gi dårligere vilkår enn det som står i loven. Går det over frist får du prisavslag eller kan heve kjøpet.
I mitt tilfelle fikk jeg prisavslag i form av å få gratis ekstrautstyr.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Lysthuset

Men spørsmålet er jo om noen har erfart dette selv eller om man kjenner om Møller praktiserer dette i noen utstrekning....? Med så lange ventetider som det har vært på denne bilen, så har det vært - og kommer garantert - noen prisøkninger underveis...

Bigdrago

Prislistene har steget men kontrakten min har vært den samme.
Selgeren sa det kan skje valutaforandringer som gjør at NOK stiger men han kunne aldri huske det har skjedd.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Lysthuset

Sitat fra: Bigdrago på fredag 14. januar 2022, klokken 15:13
De kan ikke gi dårligere vilkår enn det som står i loven. Går det over frist får du prisavslag eller kan heve kjøpet.
I mitt tilfelle fikk jeg prisavslag i form av å få gratis ekstrautstyr.

Men i kontrakten står det to punkter:

1. Seneste leveringsuke/år: 10/22
2. Leveringstid usikker, mer enn 6 mnd

Hvordan forholder man seg til dette i så fall - sett opp mot loven?


Eivind1

Jeg har også fått leveringsuke 10/22.
Er en iv80. Når tror dere at det er realistisk at den blir klar?

StianHH

Senest uke 10/2022 i kontrakt her også.
Ser det finnes en hel del Sportline 80x på finn.no som er import, og Sverige har fått en del - bør vel være Norge sin tur snart.

oiqbal

Senest uke 08/2022 her hos meg. Men, tror Canton & Parkerings Pluss vil muligens forsinke leveringen noe...
2022 ENYAQ iV80x Sportline

Rusalka

Dette tar tid ....  >:(
Min bil (iv80x) gikk i produksjon i uke 49.  Ennå ikke klar for transport til havna.  Fikk skjermdump i dag fra selger der det står at den ennå er i produksjon. Selger er selv fortvilet, han følger nå 16 stk Enyaq som for tiden er inne i produksjon. Han sier at fabrikken melder om etterslep av biler fra tidligere uker, av den grunn kan produksjonsprosessen nå ta 4-8 uker lengre før den er ferdig.  Han hadde bare til nå levert 5 stk iv80x.  Det er tydelig at leveringsproblemene er størst med 4hjulstrekk ....
Noen som vet noe mer ??  Kan "i produksjon" også bety "står nesten ferdig på lager og venter på chips ?". Produksjonsstans igjen ??  ::)

VoltWay

Tror jeg skal være fornøyd om jeg får bil i 2022. Har 15/22 på kontrakten, men det var fra september, så jeg kan vel legge på noen uker siden den gang. Får spørre i mars en gang og se hvordan det ligger an.

Bigdrago

Sitat fra: Rusalka på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:26
Dette tar tid ....  >:(
Min bil (iv80x) gikk i produksjon i uke 49.  Ennå ikke klar for transport til havna.  Fikk skjermdump i dag fra selger der det står at den ennå er i produksjon. Selger er selv fortvilet, han følger nå 16 stk Enyaq som for tiden er inne i produksjon. Han sier at fabrikken melder om etterslep av biler fra tidligere uker, av den grunn kan produksjonsprosessen nå ta 4-8 uker lengre før den er ferdig.  Han hadde bare til nå levert 5 stk iv80x.  Det er tydelig at leveringsproblemene er størst med 4hjulstrekk ....
Noen som vet noe mer ??  Kan "i produksjon" også bety "står nesten ferdig på lager og venter på chips ?". Produksjonsstans igjen ??  ::)

Min sa at "i produksjon" betyr at de har bestilt deler til den. Kommer delene tar det 1 mnd før den er i norge.
Men får de ikke tak i delene og båten er forsinket tar ting tid..
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA