Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjipe chips og ventesukk...

Startet av mrLockertsen, torsdag 09. september 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

mrLockertsen

Er det mange her som ventar på microchip?  ::)

Eg bestilte IV80 i mai - fekk beskjed i juli om levering i midten av august - fekk kontrabeskjed når det nærma seg tida, og fekk då melding om at bilen var ferdig produsert 20. juli, men ventar på halvleder microchip(s) til infotainment. Som alle veit er det eit globalt problem, og dei fleste bilfabrikkane er ramma hardt av microchipmangelen, men det må vel dryppe inn ein og annan chip i postkassa til fabrikken?

Har spurt med jamne mellomrom om oppdatering, men verken forhandler, importør eller fabrikk har estimert tid for levering. Det einaste eg veit er at når bilen blir satt på båten så får eg beskjed.

Er det nokre av dykk som har fått oppdatert leveringstid i det siste som kan gje ein mann litt håp om levering før nettene blir lange og kulda setter inn? Elbilladeren er ferdig montert i oppkjørselen, solcellene er klare på taket og eg er lei av å fylle diesel!   ;)

Og det må jo vera utruleg kjipt for forhandler som kunne solgt bilar i søkk og kav og har utålmodige kundar som ventar på levering!
Ventar på Skoda Enyaq... I bloggen min skriv eg om solceller og elbillading for tida. http://lockertsen.blogspot.com/

EV_and_ICE

Jeg fikk beskjed om at min iv80 med CF skal produseres neste uke. Men jeg måtte rekne ca. 6 uker i kø på chips 🍟
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

VoltWay

Det eneste positive jeg kommer på er at bilen får en senere registreringsdato.

Mitt beste tips er å ikke følge med, men prøv å glem hele greia. Så får du plutselig en epost av forhandleren en dag og bilen er snart på vei.

Dette med å følge med på logistikken til hangarskip og spore ditt og datt er jo bare selvpining.  :D

mrLockertsen

Sitat fra: VoltWay på torsdag 09. september 2021, klokken 20:04
Mitt beste tips er å ikke følge med, men prøv å glem hele greia. Så får du plutselig en epost av forhandleren en dag og bilen er snart på vei.
Ja, enig, og eg klarer stort sett å la være å følge med, men eit par gonger i veka så klarar eg ikkje la vera å tenkje på det likevel.  ::)
Spesielt kjipt er det dei dagane når sola står høgt på himmelen, solcelleanlegget produserer masse overskotsstraum og elbilladeren står der ubrukt, medan eg må fylle diesel på bilen for 15 kroner literen...  :P


Ventar på Skoda Enyaq... I bloggen min skriv eg om solceller og elbillading for tida. http://lockertsen.blogspot.com/

mrLockertsen

Sitat fra: EV_and_ICE på torsdag 09. september 2021, klokken 18:25
Men jeg måtte rekne ca. 6 uker i kø på chips 🍟
Det er jo litt nyttig info, men det går vel opp og ned med den køtida. Min bil har vore ferdigprodusert i nesten 8 veker men dei manglar tydelegvis enda chips sidan den ikkje er sendt enda.
Ventar på Skoda Enyaq... I bloggen min skriv eg om solceller og elbillading for tida. http://lockertsen.blogspot.com/

Rusalka

Ser de registrerer nå en 4-5 stk Enyaq hver dag nå. Kun 29 iv80x er registret hittil i høst ...
Så de kommer inn, men ikke i tmy hastighet ...   Virker litt lotto ...  Høres ikke ut som de som har ventet lengst nødvendigvis får chip først ...     (selger mener nå at min 80x kanskje blir produsert i uke 41 (kontrakt 10. oktober 2020).  Så får vi se om det blir ny bil til sommerferien ....
https://elbilstatistikk.no/

Como

Min iV80x hadde opprinnelig produksjons uke 28. Jeg sjekket med selger etter ferien, min produksjonsdato er utsatt. Den ble heller aldri bekreftet.
Jeg bruker tipset til VoltWay. Sluttet å sjekke, sluttet å ringe selger. Den kommer når den kommer. Haster heldigvis ikke for meg.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

EV_and_ICE

Sitat fra: mrLockertsen på fredag 10. september 2021, klokken 10:40
Sitat fra: EV_and_ICE på torsdag 09. september 2021, klokken 18:25
Ja det er sant. Selger sa jeg var heldig som hadde fått produksjons dato siden mange fortsatt venter på sin dato. Men tar det fortsatt med ro, blir fort forsinkelser... Har ventet siden november 20 og stresser ikke. Har leiebil så jeg klarer meg.


Men jeg måtte rekne ca. 6 uker i kø på chips 🍟
Det er jo litt nyttig info, men det går vel opp og ned med den køtida. Min bil har vore ferdigprodusert i nesten 8 veker men dei manglar tydelegvis enda chips sidan den ikkje er sendt enda.
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

VoltWay

Mikrobrikker er det mangel på og vil være mangel på i lang tid i følge diverse artikler. De får inn parti her og der, men ikke nok til å ta unna.

VoltWay

SitatVil vare en god stund
Nå skriver nemlig bransje-nettstedet BilNytt.no at importøren bygger stadig større ordrebank for VW, og søstermerkene Audi og Skoda. Dette er altså kunder som har bestilt bil – og nå venter på å få den.

Møller er forberedt på at situasjonen vil vare en god stund, og jobber med å revidere sin salgsprognose for 2022 som var på over 170.000 biler.
https://www.tv2.no/broom/14227951

Ikke så mye positivt å finne om dagen, men kanskje noen får 2023-modell i stedet for 2021-modell som de kanskje håpet på da de bestilte i 2020.

Kunne kanskje dukket opp andre tilvalg som ventilerte seter, men spørs om de er interessert i å introdusere mer utstyr som kan forlenge leveringstidene enda mer.

VoltWay

Skoda må visst stoppe to produksjonsanlegg en uke pga. manglende mikrobrikker.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/vws-skoda-stop-production-czech-plants-week-due-chip-shortage-2021-09-16

SitatPRAGUE, Sept 16 (Reuters) - Czech carmaker Skoda Auto, part of the Volkswagen (VOWG_p.DE) group, will halt production at two domestic plants for a week at the end of September due to chip shortages, the company said on Thursday.

From delayed car deliveries to a supply shortfall in home appliances and smartphones, businesses and consumers across the world have been facing the consequences of an unprecedented shortage in semiconductor microchips.

00586567

Bestilte IV60 den 9. februar og fikk den utlevert 16. september :-1:

Swanzon

Fikk idag en hyggelig beskjed om att oppstart produksjon på den iv80x som jeg har bestilt er flyttet fra uke 4921til uke 4221. Hva er andres erfaringer om hvor lang tid det går mellom oppstart produksjon til levering?

batterimannen

Sitat fra: Swanzon på onsdag 22. september 2021, klokken 20:53
Fikk idag en hyggelig beskjed om att oppstart produksjon på den iv80x som jeg har bestilt er flyttet fra uke 4921til uke 4221. Hva er andres erfaringer om hvor lang tid det går mellom oppstart produksjon til levering?

Normalt er det 4-6 uker som har blitt sagt, men nå med mangel på chips så kan den bli satt på vent i mange uker. Hvis den blir satt til side etter produksjon så er det ikke sikkert den blir utlevert i år. Virker som selgere ikke vet hvilke som blir satt på vent og hvilke som går gjennom som normalt.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

mrLockertsen

Sitat fra: batterimannen på onsdag 22. september 2021, klokken 21:19
Normalt er det 4-6 uker som har blitt sagt, men nå med mangel på chips så kan den bli satt på vent i mange uker. Hvis den blir satt til side etter produksjon så er det ikke sikkert den blir utlevert i år. Virker som selgere ikke vet hvilke som blir satt på vent og hvilke som går gjennom som normalt.

Min blei bestilt i mai, ferdig i juli og satt til side i påvente av chips. Selger får ikkje vite nokon ting før den blir satt på båten nordover, iflg han sjølv. Ventar fortsatt på nyheiter...

Men Enyaq er fjerde mest registrerte elbil i september, så det kjem definitivt inn bilar litt om litt...
Ventar på Skoda Enyaq... I bloggen min skriv eg om solceller og elbillading for tida. http://lockertsen.blogspot.com/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA