Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beskyttelse av forseter?

Startet av Egl, onsdag 08. september 2021, klokken 21:29

« forrige - neste »

lars667

Sitat fra: Handyman på fredag 10. september 2021, klokken 15:12
Sitat fra: andy99 på fredag 10. september 2021, klokken 13:52
Sitat fra: lars667 på fredag 10. september 2021, klokken 13:30
Takk for tips. Er veldig i tvil med valget mellom Y og IONIQ5. En av tingene som er milevis bedre i I5, er førerkomfort i sete. Merker i Teslaen at jeg blir svett bak etter 5 minutt. Noe slikt kan hjelpe, selv om det ikke er spesielt pent. Hadde nesten vært kult med sånne drosjekuler.
Ja og kanskje taxikulene det hadde trendet på sosiale medier og noen hadde fått øynene opp for hvor dårlig de originale plastsetene er.
Setene i Model Y (og 3) er ikke klammere enn i de to bilene jeg hadde med fullt skinninteriør før Model 3 og Model Y. Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk til kunstskinn, men skepsisen forsvant fort. Ventilerte seter derimot er noe helt annet.

I forhold til e-golf med perforerte skinnseter og IONIQ5 med perforerte seter (uten at ventilering er slått på) er i alle fall vesentlig mindre klamme. Ventileringa synes jeg kanskje er litt i meste laget. Får litt samme følelsen av å måtte tappe av, litt som når en får kontrastvæske før CT eller hva det er hehe. Disse trekkene som ble nevnt her så fine ut. Tenker også noe annet ull-opplegg hadde vært bra.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Dessverre er de beste Tesla-setene ikke å få kjøpt lenger. De som het "tekstilinteriør" i X (og S tror jeg). Der var samme plasten (PU) på sidene og nakkestøtta, og noe litt grovt svart stoffgreier i senter av rygg (nedre del) og sittepute. Veldig gode å sitte i, og ventilerte faktisk litt, i motsetning til plast/PU. Det eneste positive med plast/PU er at det ikke er animalsk, ser bra ut (fordi det ligner på skinn), og søl trekker ikke umiddelbart inn, og kan derfor bare tørkes bort. Men så blir de fort slitt/ødelagt, det blir fort flekker, det er oljebasert og det er klamt..

boppus

Sitat fra: paalsen på onsdag 08. september 2021, klokken 23:39
Du må nyte de fine nye setene dine selv, og ikke gjemme de til neste mann. Vær heller flink til å holde de rene,  og rense og sette de inn med en god beskyttelse regelmessig.
Helt rett.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Counterpointer

Kan ikke forstå hvorfor ikke en kan bruke mikrofiber i langt større grad. Da kunne en fått alle kvaliteter en kunne ønske seg og pustende og behagelige seter.

Hadde dette vært standard ville prisen falt og veldig mange ville fått det mye bedre.

Har ikke egentlig ønsket hverken skinn eller PU seter, men har ofte ikke noe valg i de bilene jeg har hatt de siste årene.

De få som tilbyr alcantara eller microfiber tar veldig godt betalt for disse. Og de beste setene er som regel i skinn.

Sofaen jeg sitter i nå er et godt eksempel den har martindale på 40k og det er bare å tørke vekk eventuelle flekker, samme sofa i skinn ville kostet det dobbelte og jeg ville ikke sett på en sofa i PU!

Tesla91

Etter 2 uker i hvite seter ser jeg tydelig blåfargen fra dongeribuksene i førersetet..... Noen måte å få dette vekk på? :|

Klykken

Sitat fra: Tesla91 på tirsdag 14. september 2021, klokken 10:19
Etter 2 uker i hvite seter ser jeg tydelig blåfargen fra dongeribuksene i førersetet..... Noen måte å få dette vekk på? :|
Vask setene med en ren klut. Evt benytt vaskemiddel for interiør (All Purpose Cleaner, eller APC som det heter) hvis ikke vanlig klut og vann fungerer. Tørk over med en ren og tørr klut etterpå og vurder å sett inn setene med beskyttelse (ikke setetrekk, men coating e.l.).

Nye bukser bør vaskes før du setter deg i bilen. Da smitter de mindre.

Ellers, selv om du har hatt sort skinn tidligere har du hatt samme "problem" der, bare mindre synlig. Vask ofte så holder setene seg matte og pene til enhver tid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tesla91

Takker for svar. Jeg har prøvd alt nå men merkene er like synlig........ Hvordan vil dette se ut om 2-3 år montro  :-X


Radial

Motto er: ikke kjøp hvitt interiør 😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

thebadger

For å svare trådstarter:
Du trenger ikke. Bruke en ren klut, eventuelt ha våtservietter for baby i bilen (de er snillest).
Setetrekkene fra begood er Taptes sine. Jeg synes de var helt greie, men fikk litt for høy sittehøyde. Samboeren synes de gjorde bilen vondere å kjøre. YMMV

Kjører selv med originale, hvite trekk og barn i bilen uten at det er noe problem.

Tesla91


paalsen

Ja det syntes jeg. Det er et veldig bra produkt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA