Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anleggsbidrag e-verket fra 1 fas til 3 fas

Startet av janhr, onsdag 08. september 2021, klokken 20:40

« forrige - neste »

janhr

Noen som kjenner kostnaden av å oppgradere fra 1 fas til 3 fas hos e-verket når det lagt inn 3.fas kabel inn i sikringsskapet. Skal oppgradere fra gamle skrusikringer til dagens standard, fra hovedsikring på 35A i dag til 50A.

"Skal vi ha anlegget kortslutning sikret på utsiden av huset må de ha et såkalt anleggsbidrag. Det er en sum som de tar for å bygge om gateskapt slik at kortslutningsvernet står plassert utenfor huset.

Du vil motta et varsel om anleggsbidrag, med en anslått sum. Visst du syntes dette blir høyt så kan vi heller se om vi kan gjøre noe med inntaksboksen i huset på en rimeligere måte"
TM3 SR+ HF

GL1

Har et eksempel fra juli 2020 på hytta til min far: Luftstrekket måtte byttes fra stolpe for å få 3-fas. Det kom på ca. kr. 2.500,- Området er Frogn i Viken, nettleverandør er Elvia.

Dette kan nok variere fra sak til sak. Så det beste er vel å få elektrikern til å søke(er han grei, tar han lite/ikke noe for den jobben).
Nettselskapet henter da inn pris fra entreprenører som de har avtale med, og sender deg pristilbud. Det koster ingenting om du skulle velge å droppe oppgraderingen.

Som du ser i vedlegget, dekket Elvia en stor del av totalsummen. Dette kan sikkert variere ut fra hva de vurderer kanskje må gjøres snart allikevel.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

TB

Om kabel er tilkoblet på elverk siden og godkjent for 50A kan du komme rimelig ut. Et tema jeg selv har erfart er kostnad ut- og inn-kobling av stikkledning kan være heftig priset noen ganger. Om elektriker ikke kan gjøre arbeidet på en trygg måte uten utkobling må det regnes med.

Som GL1 skiver, få elektriker til å søke, så finner du ut kva kostnaden blir.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

GL1

Omexom (tidl. Infratek) tar kr. 7.375,- for ut og innkobling.

Dersom elektrikern har rigget alt klart og kun trenger kort tid for sin jobb strømløst, kan man komme unna med halve prisen hvis heldig.
Men kommer helt an på de som kommer for ut/innkobling og hvordan ruta deres er. Har opplevd at de foreslo å vente på stedet i en kort halvtime før innkobling, og fakturerte kun for én kobling.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

ok67

På hytta oppgraderer eg frå 10 A einfas til 63 A trefas. Anleggsbidrag på 68.000,-
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

KjellG

«Kr 2950 pr kobling.»
Egentlig ganske vanvittig. Elektriker som gjør hele resten av arbeidet får ikke lov å «ta ut en skrusikring» i e-verkets ulåste skap mens selve omleggingen skjer, everket må reise 2,5 mil hver vei for 15 sekunders arbeide. 
På hytta er det utvendig KV. Her kan frakobling skje ved et lite napp i en båtshake, 2950- takk?

Wisd0m

Sitat fra: janhr på onsdag 08. september 2021, klokken 20:40
Noen som kjenner kostnaden av å oppgradere fra 1 fas til 3 fas hos e-verket når det lagt inn 3.fas kabel inn i sikringsskapet. Skal oppgradere fra gamle skrusikringer til dagens standard, fra hovedsikring på 35A i dag til 50A.

"Skal vi ha anlegget kortslutning sikret på utsiden av huset må de ha et såkalt anleggsbidrag. Det er en sum som de tar for å bygge om gateskapt slik at kortslutningsvernet står plassert utenfor huset.

Du vil motta et varsel om anleggsbidrag, med en anslått sum. Visst du syntes dette blir høyt så kan vi heller se om vi kan gjøre noe med inntaksboksen i huset på en rimeligere måte"
Det er så mange forskjellige muligheter at du må nesten bare be de om å utarbeide kostnadene.

geear

Hos meg lå ledning med alle tre lederene klar i skap på yttervegg, men kun 1-fas var tatt inn. Elektriker la klar ny kabel fra nytt sikringsskap i teknisk rom, ut gjennom vegg, Lyse kom og rev bort gammelt skap, skjøtet kabel, fjernet 1-fas måler fra gammelt sikringsskap og monterte inn ny 3-fas. Betalte ingenting til Lyse selv om vi allerede var oppgradert til automatisk strømmåler. Slapp altså også skap utvendig. Helt prima.

sjokomelk

Var gratis hos Haugaland Kraft Nett for noen år siden også. Inntakskabel under bakken var 3-fas, og det var tre gammeldagse skrusikringer i inntaket i kjelleren, hvorav bare 2 var montert, og så gikk det 1-fas kabel derifra til sikringsskapet. Måtte bare betale elektriker for ny automatsikring i inntaket og resten av arbeidet inne i huset. Nettselskapet tok ingenting for å endre til 3-fas og ny måler. Gikk fra 1x63A til 3x50A.
Men jeg vet at Haugaland Kraft Nett aller helst vil ha så mange som mulig over på 3-fas, så det er mulig flere andre nettselskaper gjør det samme. Sånn som geear nevner hos Lyse.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

pberg

Tror jeg måtte ut med et par tusen til Lyse for å bytte fra 1x50 til 3x50 TN her i fjor.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

mroek

Sitat fra: sjokomelk på fredag 10. september 2021, klokken 07:56
Var gratis hos Haugaland Kraft Nett for noen år siden også. Inntakskabel under bakken var 3-fas, og det var tre gammeldagse skrusikringer i inntaket i kjelleren, hvorav bare 2 var montert, og så gikk det 1-fas kabel derifra til sikringsskapet. Måtte bare betale elektriker for ny automatsikring i inntaket og resten av arbeidet inne i huset. Nettselskapet tok ingenting for å endre til 3-fas og ny måler. Gikk fra 1x63A til 3x50A.
Men jeg vet at Haugaland Kraft Nett aller helst vil ha så mange som mulig over på 3-fas, så det er mulig flere andre nettselskaper gjør det samme. Sånn som geear nevner hos Lyse.

I mitt tilfelle skulle de (altså Haugaland Kraft) ha 3165,- for å gå over fra 63A enfas til 63A trefas. Da gjorde de absolutt ikke noe annet enn internt papirarbeid, så jeg synes egentlig det var litt dyrt. Kabling fra skap og inn i hus var allerede 3-fas, så jobben besto i at elektriker måtte gjøre om i sikringsskapet, samt sette i en ekstra patronsikring ute i skapet til Hauagaland Kraft (alt var som sagt allerede koblet, så bare å poppe inn sikring på den siste fasen).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

KjellG

Du var heldig som slapp å betale 3000kr for at e-verket skulle komme å poppe inn en sikring i en sikringsholder.

mroek

Nå betalte jeg jo over 3000 for litt papirarbeid, men du mener jeg var heldig som slapp å betale 3000 til for at nettselskapet skulle sette inn sikringen selv, i stedet for å la elektrikeren gjøre det?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

TB

Tror KjellG viser til at det fort kan dyrere enn 3000 kr

Tenkt eksempel, basert på tidligere poster i tråden:

- elektriker bygger om i sikringsskapet.
- før elektriker kan starte tar kraftlaget strømmen, "Kr 2950 pr kobling."
- når elektriker er ferdig, kobler kraftlaget tilbake strømmen, "Kr 2950 pr kobling."
- pluss litt papirarbeid, som nevnt 3000 kr.

Da er en gjerne på nesten 9000 kr, pluss elektriker  :angel:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

KjellG

Sitat fra: mroek på fredag 10. september 2021, klokken 13:35
Nå betalte jeg jo over 3000 for litt papirarbeid, men du mener jeg var heldig som slapp å betale 3000 til for at nettselskapet skulle sette inn sikringen selv, i stedet for å la elektrikeren gjøre det?
Mange steder får ikke elektriker lov til å gå inn i everkets skap overhode. Enkelte verk tar seg 3000kr fot utkobling og nye 3000 for innkobling. Veldig «kjekt» der en leier ut en hybel. Hybelboer flytter ut. Nå kan hen enten være ansvarlig for fastavgiften på den fraflyttede hybelen, eller bestille utkobling á 3000. Neste hybelboer om noen mnd må betale 3000 for tilkobling. I tillegg kommer kanskje reisevei, bompenger etc.
Her slapp en 3000 i sikringsinnpoppingsgebyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA