Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Chademoadapter - hva nå?

Startet av automat, onsdag 08. september 2021, klokken 10:39

« forrige - neste »

automat

Det er sikkert ikke bare meg som har oppgradert bilen til CCS, og har et gammelt Chademoadapter som ligger og støver ned i boden.

Har slike adaptere noe som helst bruksområde nå?

Å selge det til noen er jo bortimot å prøve å lure kjøper. Så det må det i tilfelle være til bortimot gibort-pris.

Finnes det noe bedre sted for dette adapteret enn innerst i boden min? (Og alle andre boder der slike adaptere ligger og slenger)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jeronan

Sitat fra: automat på onsdag 08. september 2021, klokken 10:39
Det er sikkert ikke bare meg som har oppgradert bilen til CCS, og har et gammelt Chademoadapter som ligger og støver ned i boden.

Har slike adaptere noe som helst bruksområde nå?

Å selge det til noen er jo bortimot å prøve å lure kjøper. Så det må det i tilfelle være til bortimot gibort-pris.

Finnes det noe bedre sted for dette adapteret enn innerst i boden min? (Og alle andre boder der slike adaptere ligger og slenger)

It still works. I actually had one occasion in Spring where the CCS did not work on a Lad Mer station, but I managed to get a charge with the ChaDeMo cable. So then my old ChaDeMo adapter came in handy. :P

But yeah.... I don't think it will have many uses anymore after you upgrade to CCS. The ChaDeMo adapter is big and heavy, while the CCS adapter is small and light.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

DagfinnN

Sitat fra: automat på onsdag 08. september 2021, klokken 10:39
Det er sikkert ikke bare meg som har oppgradert bilen til CCS, og har et gammelt Chademoadapter som ligger og støver ned i boden.

Har slike adaptere noe som helst bruksområde nå?

Å selge det til noen er jo bortimot å prøve å lure kjøper. Så det må det i tilfelle være til bortimot gibort-pris.

Finnes det noe bedre sted for dette adapteret enn innerst i boden min? (Og alle andre boder der slike adaptere ligger og slenger)
Tja, mange til salgs på finn for et par lapper. Ingen aning om de blir solgt. Jeg solgte mitt for 1,5 år siden til en helt grei pris.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Ellemelle

Det er jo billigere å kjøpe et Chademo-adapter til 1-2000 kr enn å ta en CCS-oppdatering for de som hurtiglader veldig lite.
Min kjøper trengte den til en spesifikk lader på vei til hytta, ellers hadde han ikke bruk for hurtiglading.

Rosstopher

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 08. september 2021, klokken 12:26
Det er jo billigere å kjøpe et Chademo-adapter til 1-2000 kr enn å ta en CCS-oppdatering for de som hurtiglader veldig lite.
Min kjøper trengte den til en spesifikk lader på vei til hytta, ellers hadde han ikke bruk for hurtiglading.

Ser ut som de koster 2000 kroner og oppover på Finn. Jeg vil anta at CCS øker verdien på bilen, eller i hvertfall gjør den mer lettsolgt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

For halvannet år siden, så tenker jeg det var greit å ta 1500-2000kr for et Chademoadapter. Men jeg forutså ihvertfall ikke den voldsomme utbyggingen av SuC v3. I tillegg har det vært en bra utbygging av lynladere fra andre aktører.

Tilsammen gjør dette Chademoadapteret temmelig utdatert sammenlignet med CCS-adapter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

At du anser det utdatert betyr ikke at det ikke har bruksnytte for noen, og at noen heller vil ha adapteret og et par tusen kroner ekstra i lommeboka enn å gjøre en CCS-oppgradering. CCS-oppgradering betyr også at bilen må leveres inn til et servicesenter. Chademo virker uten mod. For eksempel for 1500,- kan det være en fin backup i nøden en gang, på en ferietur eller hva det måtte være. Det finnes fortsatt mange plasser med kun 50 kW-ladere, og det finnes til og med en del plasser som fortsatt har flere chademo enn CCS.

smokey

CCS-oppgradering kan gjøres med mobil service. Veldig effektivt :)
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

Jeronan

Sitat fra: smokey på onsdag 08. september 2021, klokken 16:40
CCS-oppgradering kan gjøres med mobil service. Veldig effektivt :)

Highly depends where you live.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

o.b.lix

Finnes en del eldre ladere rundt om med 1 chademo og 1 ccs. Om ccs er opptatt, kan man likevel velge chademo, så mitt adapter ligger fortsatt i frunken når jeg en sjelden gang trenger det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Orbit

På disse gamle laderne er det nesten alltid kun en intern lademodul, så den kan bare forsyne en bil i gangen. Dersom CCS er i bruk, kan en koble seg på med Chademo og autorisere lading. Da står en i kø, og ladingen starter så snart CCS-pluggen er ute av bruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Sitat fra: smokey på onsdag 08. september 2021, klokken 16:40
CCS-oppgradering kan gjøres med mobil service. Veldig effektivt :)
Det er jeg klar over, siden jeg har fått det gjort selv, eneste jeg har opplevd at de har brukt mobil service til, men du får ikke det om du bor langt unna.

Counterpointer

Sitat fra: geear på onsdag 08. september 2021, klokken 17:05
Sitat fra: smokey på onsdag 08. september 2021, klokken 16:40
CCS-oppgradering kan gjøres med mobil service. Veldig effektivt :)
Det er jeg klar over, siden jeg har fått det gjort selv, eneste jeg har opplevd at de har brukt mobil service til, men du får ikke det om du bor langt unna.
Bare for å gå skikkelig off topic. Det er jo når du bor veldig langt unna at mobil service hadde vært ekstra genialt. Tror folk ville ventet til det passet inn i en mobil rute heller enn å kjøre mange timer til SC.
Forøvrig så rasjonerer de ut mobil service til oss som bor nærme også. Ikke alltid det er mulig selv om jobben hadde egnet seg.

De er hyggelige på SC, men det er omstendelig og tar (altfor lang) tid. Alltid flere som må gjøre en liten operasjon.
Mobil service var helt strøkent, en person som var rask, hyggelig og veldig effektiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA