Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av 12V driftsbatteri.

Startet av ENTO, tirsdag 07. september 2021, klokken 21:27

« forrige - neste »

ENTO

Kan man lade 12V driftsbatteri med en vanlig smartlader som på en fossilbil og har det noe for seg  ? Er det like nødvendig som det vi er vant med på en fossilbil ?

_OE_

Ja det kan du...fks hvis bilen ikke er i daglig bruk...det er oxo lurt å sjekke spenningen på 12V batteriet av og til

@FTS@


eltyl

De fleste (alle?) modeller vedlikeholdslader 12V når du lader høyvoltsbatteriet. Sjekk med din bil.

ENTO

Ja da spør jeg: lader man 12V batteriet når man lader det «store» batteriet på en 77kw VW ID 4 ?

TB

12V batteri lades når bil er på og når den står til lading.

Noen også når det er behov, men det er gjerne en funksjon som stopper hoved batteri fra å få tomt, dvs om lys står på vil det av erfaring føre til tømt 12V batteri, men ikke tømt hoved batteri.

Normalt ikke nødvendig å lade 12v  batteri på en elbil.

Noen har lav ladespenning, da kan batteri tømmes raskere enn forventet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Sitat fra: _OE_ på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:32
Ja det kan du...fks hvis bilen ikke er i daglig bruk...det er oxo lurt å sjekke spenningen på 12V batteriet av og til

@FTS@

Skjønner ikke helt hvorfor det er nødvendig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

_OE_

Som sagt måler du spenningen på 12V batterit nå og da og spenningen er >12 volt så er det ok....ligger den lavere trenger du å lade av og til...mange elbiler bruker litt strøm når den er "OFF".... Jeg har en 30kWh Kia Soul..kjørt sånn 30k Km...eneste problem har vært for lav spenning ...

@FTS@


Rav4_EV

Noe som er mer viktig enn å lade 12 volts batteriet er å bytte dette etter noen år. Flere elbiler er avhengig at det er noe kapasitet i 12 volts batteriet for at ikke DC/DC omformeren skal kortvarig bli overbelastet. Dette skjedde ofte på Peugeot 106 og Citroen Saxo som var populære for 15 år siden når kuldeperioden startet. Nå ser jeg at de eldste bilene som Miev ofte får havari på DC/DC omformeren. Blybatteri er ikke en konstruksjon som er ment å vare lenge. Bytter du et slikt batteri etter 3 år, er det den beste garanti for at du ikke blir plaget med store reparasjonskostnader.

Man kan sikkert øke levetiden på 12 volts batteriet ved å lade dette eksternt, men hvor mye arbeid skal man legge i å øke levetiden fra 3 til 5 år på noe som koster tusenlappen?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Orbit

Om en først bytter (og skal ha bilen over tid), sjekk om et AGM-batteri passer. De koster litt mer, men varer 2-3 ganger lengre enn vanlige blybatterier. (i3 og e-tron kommer originalt med AGM, kanskje også andre elbiler.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA