Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med hengerfeste og takstativ — ikke Tesla?

Startet av Mippen, tirsdag 07. september 2021, klokken 21:08

« forrige - neste »

Mippen

På jakt etter en ny eller nyere forholdsvis rimelig elbil med hengerfeste (tilhenger) og mulighet for takstativ. Vil ikke ha Tesla. Hva er det å velge i nå? Pris ikke mer enn Model 3.
Fremtiden er elektrisk.

Counterpointer

Morsomt at du ikke vil ha Tesla, men bruker en Tesla som prismål Pris blir da variabel fra SR+ til P

EV6 eller ID 4 er alternativer jeg ville vurdert.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

En annen variabel er også hengerlast: 1000kg som for Model 3, evt er 750kg godt nok - eller er forventningen opp mot 1800kg?

Uansett fungerer den "gamle" oversikten her; Google dokumentet kan filtreres på både pris og hengerfeste:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
Jeg kan også lage et øyeblikksbilde dersom variabler som pris og hengervekt er litt mer spesifisert med fra/til område.

Mippen

Ikke mindre enn 6-700 kilo hengervekt. Tenkte under 5-600.000 kroner. Jeg har hatt flere Tesla, men aldri igjen. Derfor jeg er på jakt etter et alternativ. Bilen bør heller ikke vært for stor i forhold til garasjen.
Fremtiden er elektrisk.

DagfinnN

Sitat fra: Mippen på onsdag 08. september 2021, klokken 08:40
Ikke mindre enn 6-700 kilo hengervekt. Tenkte under 5-600.000 kroner. Jeg har hatt flere Tesla, men aldri igjen. Derfor jeg er på jakt etter et alternativ. Bilen bør heller ikke vært for stor i forhold til garasjen.
Husker godt sist du hadde Tesla. Du skrev vel flere hundre innlegg om det. Ikke nødvendig å begynne på den galeien igjen nei.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. september 2021, klokken 08:46
Sitat fra: Mippen på onsdag 08. september 2021, klokken 08:40
Ikke mindre enn 6-700 kilo hengervekt. Tenkte under 5-600.000 kroner. Jeg har hatt flere Tesla, men aldri igjen. Derfor jeg er på jakt etter et alternativ. Bilen bør heller ikke vært for stor i forhold til garasjen.
Husker godt sist du hadde Tesla. Du skrev vel flere hundre innlegg om det. Ikke nødvendig å begynne på den galeien igjen nei.

Må dere slutte med denne barnslige mobbingen - vedkommende spør og er ganske konkret i sine spørsmål.
Mange andre her har stilt tilsvarende spørsmål men der sagt at VAG er helt uaktuelt
(her : https://elbilforum.no/index.php?topic=57538.0)
- så ingen VAG kunder i den tråden som hoppet på og tyr til mobbing slik som dette.

For 500-600k har trådstarter flere muligheter

MEB bilene (VW,Audi og Skoda) - hvor mye bil/utstyr en får for inntil 600k varierer.
Kia EV 6
Hyundai Ioniq 5
Mercedes EQA
Polestar 2

Det er vel disse jeg kommer på i skrivende stund





DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. september 2021, klokken 08:59
Må dere slutte med denne barnslige mobbingen - vedkommende spør og er ganske konkret i sine spørsmål.
Mange andre her har stilt tilsvarende spørsmål men der sagt at VAG er helt uaktuelt
(her : https://elbilforum.no/index.php?topic=57538.0)
Meget stor forskjell på å ikke ville ha et merke vs å skrive 350 artikler for å belyse det. Men ja, noe er mer hårsåre enn andre.
EOD
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. september 2021, klokken 08:59
Må dere slutte med denne barnslige mobbingen - vedkommende spør og er ganske konkret i sine spørsmål.
Mange andre her har stilt tilsvarende spørsmål men der sagt at VAG er helt uaktuelt
(her : https://elbilforum.no/index.php?topic=57538.0)
- så ingen VAG kunder i den tråden som hoppet på og tyr til mobbing slik som dette.
Tro meg det er ikke hyggelig i VAG tråder i det hele tatt. Jeg har desverre mange opplevelser med det. Men har aldri kalt det mobbing. Det er temmelig ufint å dra det kortet på en konkret kommentar.

DagfinnN

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. september 2021, klokken 10:23
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. september 2021, klokken 08:59
Må dere slutte med denne barnslige mobbingen - vedkommende spør og er ganske konkret i sine spørsmål.
Mange andre her har stilt tilsvarende spørsmål men der sagt at VAG er helt uaktuelt
(her : https://elbilforum.no/index.php?topic=57538.0)
- så ingen VAG kunder i den tråden som hoppet på og tyr til mobbing slik som dette.
Tro meg det er ikke hyggelig i VAG tråder i det hele tatt. Jeg har desverre mange opplevelser med det. Men har aldri kalt det mobbing. Det er temmelig ufint å dra det kortet på en konkret kommentar.
:+1:
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Mippen

#9
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. september 2021, klokken 08:46
Sitat fra: Mippen på onsdag 08. september 2021, klokken 08:40
Ikke mindre enn 6-700 kilo hengervekt. Tenkte under 5-600.000 kroner. Jeg har hatt flere Tesla, men aldri igjen. Derfor jeg er på jakt etter et alternativ. Bilen bør heller ikke vært for stor i forhold til garasjen.
Husker godt sist du hadde Tesla. Du skrev vel flere hundre innlegg om det. Ikke nødvendig å begynne på den galeien igjen nei.

Ikke jeg som tar opp det. Jeg bare skriver at det ikke er aktuelt. Ikke mer. Det fordi jeg ikke ønsker å diskutere mer om det. Jeg vil bare ha en diskusjon rundt aktuelle biler. Derfor skriver jeg hva som IKKE er aktuelt for å unngå unødvendig diskusjoner.
Fremtiden er elektrisk.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. september 2021, klokken 09:12
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. september 2021, klokken 08:59
Må dere slutte med denne barnslige mobbingen - vedkommende spør og er ganske konkret i sine spørsmål.
Mange andre her har stilt tilsvarende spørsmål men der sagt at VAG er helt uaktuelt
(her : https://elbilforum.no/index.php?topic=57538.0)
Meget stor forskjell på å ikke ville ha et merke vs å skrive 350 artikler for å belyse det. Men ja, noe er mer hårsåre enn andre.
EOD

Han skriver jo veldig tydelig at han IKKE vil ha Tesla - hvorfor lage et tema om det da?
Noen andre her har skrevet i flere tråder at de IKKE vil ha VAG - det blir respektert, men å ikke ville ha Tesla, nei se det er en annen sak - da blir man stemplet som Tesla hater.

Jeg tror rett og slett en del av dere sitter så dypt i Tesla aksjer at dere er redd for at det skal gjøre vondt.
Vi snakker om en bil for svarte...noen liker den - andre liker den osv...Om noen ikke liker VAG, ikke liker Tesla - så  respekter det da - ikke driv dette frem som en religiøs vendetta mot de som ikke vil ha bilen du liker.
Det er tross alt ikke mer enn en bil....

For å gå sakte tilbake til tema - flere alternativer er angitt.

Her har du en ganske fersk test av både den som ikke er aktuell..og en annen

https://www.tu.no/artikler/test-polestar-2-standard-range-vs-tesla-model-3-sr/511984



1000kwh

Alle kjenner historien til Mippen og Tesla, så derfor er det så gøy å diskutere :D

For å besvare spørsmålet så finnes det så utrolig mange artikler på nett om temaet + at man kan enkelt søke på finn etter elbil med hengerfeste for den prisen man har råd til. Tør nesten si at det gir deg bedre svar enn å spørre her.  ;)

hELgenen

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 08. september 2021, klokken 11:50
Alle kjenner historien til Mippen og Tesla, så derfor er det så gøy å diskutere :D

For å besvare spørsmålet så finnes det så utrolig mange artikler på nett om temaet + at man kan enkelt søke på finn etter elbil med hengerfeste for den prisen man har råd til. Tør nesten si at det gir deg bedre svar enn å spørre her.  ;)

Vel - for å finne frem til utvalget kan en jo alltids gå på finn isteden for å lufte ting her.
Deretter - når man har funnet det utvalget man er interessert i - så kan en jo alltid gå til forumet og spørre
hvilke erfaringer andre har på de man lurer på.

Men dette fungerer jo bare på eksisterende biler - når det kommer til kommende elbiler blir det jo fort litt verre.
Kia EV6 er jo en slik bil som de færreste har noen erfaringer med enn så lenge.
Med 7 års garanti og ok specs. så ser den ok ut på papiret

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 08. september 2021, klokken 00:24
En annen variabel er også hengerlast: 1000kg som for Model 3, evt er 750kg godt nok - eller er forventningen opp mot 1800kg?

Uansett fungerer den "gamle" oversikten her; Google dokumentet kan filtreres på både pris og hengerfeste:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
Jeg kan også lage et øyeblikksbilde dersom variabler som pris og hengervekt er litt mer spesifisert med fra/til område.

Ved å filtrere utvalget i "Lanseringskalenderen" (som også inneholder eksisterende modeller) på pris mindre enn 600 000, hengervekt over 600kg, inkludere taklast og eksludere Tesla, så kommer det frem et større utvalg enn 2-3 alternativer:

- Audi Q4 e-tron
- BMW i4 og iX3
- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Mercedes EQA
- MG Marvel R
- Nissan Ariya
- Polestar 2
- Renault Mégane E-Tech
- ŠKODA Enyaq iV
- Volvo C40 og XC40
- VW ID.4

+ firlingene her:
- Citroën ë-Berlingo
- Opel Combo-e Life
- Peugeot e-Rifter
- Toyota Proace City Verso

E-Trond

Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. september 2021, klokken 11:37
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. september 2021, klokken 09:12
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. september 2021, klokken 08:59
Må dere slutte med denne barnslige mobbingen - vedkommende spør og er ganske konkret i sine spørsmål.
Mange andre her har stilt tilsvarende spørsmål men der sagt at VAG er helt uaktuelt
(her : https://elbilforum.no/index.php?topic=57538.0)
Meget stor forskjell på å ikke ville ha et merke vs å skrive 350 artikler for å belyse det. Men ja, noe er mer hårsåre enn andre.
EOD

Han skriver jo veldig tydelig at han IKKE vil ha Tesla - hvorfor lage et tema om det da?
Noen andre her har skrevet i flere tråder at de IKKE vil ha VAG - det blir respektert, men å ikke ville ha Tesla, nei se det er en annen sak - da blir man stemplet som Tesla hater.

Jeg tror rett og slett en del av dere sitter så dypt i Tesla aksjer at dere er redd for at det skal gjøre vondt.
Vi snakker om en bil for svarte...noen liker den - andre liker den osv...Om noen ikke liker VAG, ikke liker Tesla - så  respekter det da - ikke driv dette frem som en religiøs vendetta mot de som ikke vil ha bilen du liker.
Det er tross alt ikke mer enn en bil....

:+1:
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA