Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

230v stikkontakt i e-rifter

Startet av Gogs, tirsdag 07. september 2021, klokken 16:26

« forrige - neste »

Gogs

Var innom forhandler i dag og satte opp bilen med ulike tilvalg. Et av dem var vanlig 230 volt stikkontakt inne i bilen. Selger kunne ikke si noe om strømstyrke i watt eller om dette var fra hovedbatteriet eller 12-volt batteriet. Noen som vet hva som er sannsynlig?
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Svk

Sikkert 12v som blir transformert til 230V

RJK

Nei, det er vel strøm som kommer fra hovedbatteriet, da det som regel er ombordladeren som brukes til å pushe strøm. Så da genererer den fra 400V til 230V. Som regel får du jo ikke brukt disse når bilen lader ved AC eller DC, pga at den ikke kan konvertere til AC samtidig som den holder på med AC-lading, og sannsynligvis heller ikke ved ren DC-lading.

Litt avhengig av leverandøren, så ligger vel dette på alt fra lave 500-750 W, til de "beste" (hyundai/KIA) som gir opp til tror det var 3,6 kW eller 3600 W om du foretrekker den formen. Mulig Ford Lightning har en kontakt som gir mer strøm.

Sier ikke at det ikke kan komme fra 12V-batteriet, men jeg mener sannsynligheten er dårlig for det, for tror det ville tømt batteriet fort. Og da må det uansett hentes fra 400V-batteriet uansett. Men kan jo være noen har løst dette ved å gå via 12V, men da er det vel uansett lite watt man får i kontakten...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Kontakten er jo inni bil å bare 120W. Tipper denngår på 12V anlegget

RJK

Sitat fra: Svk på fredag 01. november 2024, klokken 12:50Kontakten er jo inni bil å bare 120W. Tipper denngår på 12V anlegget
Om det stemmer (har ikke orket å sjekke), så er det nok bare konvertert opp fra 12V. Men at det da lades av hovedbatteriet igjen, for ikke å tømme seg selv så fort!

Så i praksis blir det uansett hovedbatteriet som driver det, dog ikke nødvendigvis direkte.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Uansett for lite effekt, Foretrekker V2l som jeg har. Ellers så har jo alle 12v sig kontakt og USB. Ladeplate...
Ser staten har sent et beredskapskriv til norges befolkning.sjekk postkassa di.
Jeg har vann på flaske og Powerbank på 4 hjul.

RJK

#6
Sitat fra: Svk på lørdag 02. november 2024, klokken 13:31Uansett for lite effekt, Foretrekker V2l som jeg har. Ellers så har jo alle 12v sig kontakt og USB. Ladeplate...
Ser staten har sent et beredskapskriv til norges befolkning.sjekk postkassa di.
Jeg har vann på flaske og Powerbank på 4 hjul.

Den folderen er lagt i papirsøppelet! Det var for min del, bare mer søppel å kaste!

Ja, får jo 150 og 300 W power-invertere som går på 12V, så til strekkelig til å lade noen mobiler, en laptop eller 2 og en kjølebag, men kun når bilen er i drift.

Poenget med V2L er jo å tilby strøm uten å fyre opp "hele" bilen, så man kan leve off-grid på stedet man setter opp (det oppblåsbare) bilteltet, eller få strøm til vannkoker/kaffetrakter, kjølebag, elektrisk luftpumpe, induksjonsplate eller elektrisk grill, airfryer etc.

Eller for de med enda større strømuttak, kanskje til og med holde liv og varme (inkludert AC/varmovn) til en combicamp eller campingovn når man vil være offgrid free-camper!

Eller en offgrid hytte. Kan jo sikkert ha solcellepaneler på den, og lade bilbatteriet om dagen, og bruke V2L til å holde liv og varme i hytta om kveld og natt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Var helt ok den ettermiddagen kraftlaget tok stømmen når de skulle reparere noe som hastet. Tok flere timer. Men fikk jo både internett og tv takket være V2l

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA