Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer etter ferie, børster som henger?

Startet av Rymegnal, tirsdag 31. juli 2012, klokken 21:07

« forrige - neste »

hkaspenberg

#15
Sikringen jeg snakker om, hovedsikringen, synes helt i bunn på bilde #1 (uskarpt). Den løsnes med en 13mm nøkkel (hvis jeg ikke husker feil). Ikke kom borti gods! Når du kopler den inn igjen kan du godt holde en 1K motstand over først, hvis ikke får du en fet gnist når kondisene i motorkontrolleren lades opp.

Det så temmelig grisete ut på de to andre bildene. Hvor langt har denne bilen gått? Beklageligvis ser det temmelig annerledes ut enn på den motoren jeg hadde i min Kewet 5, men det er lett å se hvordan dette skal funke. Fjærene er disse spiralsakene som presser børstene (kullstykker med tvinna ledning på) ned på kommutatoren. Kommutatoren ser oksydert ut. Den bør være blank. Du kan prøve å kjenne på fjærspennet på hver børste, samt om børstene glir lett ut og inn i "styrekanalene". Vipp gjerne de ut og inspiser overflaten ned mot kommutatoren. Den bør være blankslitt. Når du har børsten ute kan du bruke en trepinne av samme størrelse med litt sandpapir på i "styrekanalen" og dreie motoren rundt for å fjerne oksyd. Tilsvarende i hullet ved siden av. Blås eller børst rent etterpå.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

#16
Sitat fra: Rymegnal på fredag 03. august 2012, klokken 18:07
Har også tatt av "luftelokket" til det jeg tror er børster. Det ser rimelig grisete ut oppi der.
Ja dette ser ganske ille ut, synes jeg. Knitringen du hørte da bilen ikke ville gå har nok gjort til at sotbelegg har lagt seg på kommutatoren, dvs den delen som man kan se innerst i åpningen og som roterer. Kommutatoren skal være blank (ikke matt) og kobberfarget.

Sitat fra: Rymegnal på fredag 03. august 2012, klokken 18:07
Ser også at noen av det jeg tror er børster hopper når motoren trefer disse partikklene.
Børstene skal ikke hoppe og det er nok det som lager tikkelyden når motoren dreies rundt. Kommutatoren bør nok dreies og nye børster og fjærer monteres. Jeg tror ikke det vil bli bra nok å bare bruke sandpapir på denne.

Dette kan sikkert repareres, men med de verkstedprisene vi har her i landet er det kanskje billigst å bytte motoren, slik BuddyElectric foreslo (det er jo ikke alle som ofte reiser innom Polen).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rymegnal

Ok, da har jeg blitt litt klokere.

Var på Clas Ohlson og Torshov bilrekvisita på SKi storsenter nå for å se etter verktøy som er isolert. Ingen av de hadde noe som passet. Clas hadde bare skrutrekkere som var isolert.

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 03. august 2012, klokken 18:47
Sikringen jeg snakker om, hovedsikringen, synes helt i bunn på bilde #1 (uskarpt). Den løsnes med en 13mm nøkkel (hvis jeg ikke husker feil). Ikke kom borti gods! Når du kopler den inn igjen kan du godt holde en 1K motstand over først, hvis ikke får du en fet gnist når kondisene i motorkontrolleren lades opp.

Tok et nytt bilde med mobilkamera nå. Hvis jeg forstår deg riktig, så er det å koble fra de grønne mutterene du ser på bildet her.

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 03. august 2012, klokken 18:47
Det så temmelig grisete ut på de to andre bildene. Hvor langt har denne bilen gått?

Bilen har vel rundet like over 33 000Km. Første året ble den kjørt Ski-Oslo-Ski hver dag, ca. 7mil tur/retur. Etter det  har den blitt kjørt andre veien, og da bare litt over 25 km hver dag tur/retur.

"Selvfølgelig" på norske veier som er godt saltet om vinteren hvis det har noe å si. Den er kjørt lite på grus. Tipper tre fire km i uka til og fra ymse bygg på jobben.

Sitat fra: El rayo på fredag 03. august 2012, klokken 21:10
Børstene skal ikke hoppe og det er nok det som lager tikkelyden når motoren dreies rundt. Kommutatoren bør nok dreies og nye børster og fjærer monteres. Jeg tror ikke det vil bli bra nok å bare bruke sandpapir på denne.

Dette kan sikkert repareres, men med de verkstedprisene vi har her i landet er det kanskje billigst å bytte motoren, slik BuddyElectric foreslo (det er jo ikke alle som ofte reiser innom Polen).

Ok, det er vel dette jeg frykter. Buddy snakket om 9 000 kr for ny motor eks mva regner jeg med.  Jeg synes det er rimelig mye penger til en så "gammel" bil å være. Derfor hadde jeg egenlig tenkt å se om jeg fikset dette selv...

--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

El rayo

#18
Sitat fra: Rymegnal på fredag 03. august 2012, klokken 21:42
Derfor hadde jeg egenlig tenkt å se om jeg fikset dette selv...
Det er mye man kan gjøre selv for å spare verkstedtimer.

Tips:
Merk alle kabler/ledninger godt før du begynner å demontere.
Husk at motoren er tung, sørg for at den er støttet opp eller henger i en kran før festene løsnes. Bilen hever seg ganske mye på fjærene når motoren løsnes.

Tror du finner firmaer som kan dreie kommutatoren under "vikleverksteder" i Telefonkatalogen (Gulesider.no), eventuellt spør hos de som selger gaffeltrucker, som ofte har tilsvarende motor.

Spør på forhånd om du kan spare litt arbeidspenger ved å demontere motoren og ta ut ankeret selv, eller om de helst vil ha motoren komplett.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rymegnal

Sitat fra: El rayo på fredag 03. august 2012, klokken 21:59
Sitat fra: Rymegnal på fredag 03. august 2012, klokken 21:42
Derfor hadde jeg egenlig tenkt å se om jeg fikset dette selv...
Det er mye man kan gjøre selv for å spare verkstedtimer.

Det var sandpapir trikset jeg hadde tenkt å prøve på selv.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

hkaspenberg

#20
Det siste bildet ditt viser hovedsikringen. Tror nok du får til dette, du får ihvertfall prøve. Enten går det i dass og du må demontere motoren og sende den til overhaling, eller så får du det til og blir ikke tilsnakkendes på dagesvis. Tror på det siste!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

Sandpapir på kommutatoren kan benyttes for å friske opp en korrodert kommutator.
Din kommutator er stygt brent og må dreies.
Hvor i verden befinner bilen seg?  Jeg kan dreie kommutatoren, men den største jobben er å ta ut motoren og demontere den.

Hvis Buddyen er orange og ofte kjørte gjennom bomstasjonen på Abildsø vet jeg hvorfor kommutatoren har brent.......! Biler med børstemotorer må aldri holdes stille med gassen!


P.S. Sett inn bosted i profilen
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rymegnal

Sitat fra: hens på lørdag 04. august 2012, klokken 00:28
Sandpapir på kommutatoren kan benyttes for å friske opp en korrodert kommutator.
Din kommutator er stygt brent og må dreies.
Hvor i verden befinner bilen seg?  Jeg kan dreie kommutatoren, men den største jobben er å ta ut motoren og demontere den.

Takker for det tilbudet, du har straks en PM.

Sitat fra: hens på lørdag 04. august 2012, klokken 00:28
Hvis Buddyen er orange og ofte kjørte gjennom bomstasjonen på Abildsø vet jeg hvorfor kommutatoren har brent.......! Biler med børstemotorer må aldri holdes stille med gassen!

Som Dumdum Boys sier: feil lukt og feil farge. Bilen har vel ikke vært i Oslo annet enn på service de siste årene. Og ja, er fullstendig klar over at man en ikke skal stå stille med gassen.

Sitat fra: hens på lørdag 04. august 2012, klokken 00:28
P.S. Sett inn bosted i profilen
Ja, jeg vet, men jeg har vært og er på andre forum der uærlige folk desverre innimellom praktiserer under motoet "du har, vi tar" når man har satt bosted. Og derfor blir man kanskje litt paranoid. ;) Ellers går vel greit frem i tråden hvor jeg bor... ;)
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Rio

#23
Hei Rymegnal,

Det er ikke meningen du skal oppgi gatenavn og adresse, men et passende geografisk område - f. eks. Oslo, Kristiansand, Øst Finnmark, Indre Hordaland. Det er bare slik at folk har litt peiling på hvilket område du bor i.

Jeg er selvsagt også opptatt av sikkerhet, men jeg tror ikke det er noen spesiell fare at folk vet at "det bor en fyr med en Buddy i Namsos"; det bor tusenvis av bileiere i Namsos. Hvis du eide den først elektriske Ferrari, derimot, ville jeg nok holdt det hemmelig! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rymegnal

Sitat fra: El rayo på fredag 03. august 2012, klokken 21:59
Tips:
Merk alle kabler/ledninger godt før du begynner å demontere.
Husk at motoren er tung, sørg for at den er støttet opp eller henger i en kran før festene løsnes. Bilen hever seg ganske mye på fjærene når motoren løsnes.

Merkinga tenkte jeg å gjøre med å ta bilder og merke med tape og eks nr1, nr2 og nr 3 i begge ender av kabelen.

Videre sliter jeg litt med å se for meg selve demonteringen. Ut i fra det jeg har sett selv og har sett på videon til hvordan de lager bilen til Bellona, så ser det ut til å være seks skruer "oppe og rundt" samt en stor skrue/bolt på baksiden. (Den har jeg ikke sett på min bil)

På videon til Bellona bruker de vinsj, og det ser ut til å ha vært festet med krok på motoren, har heller ikke sett denne. Kan det være et feste til en krok bare og at Buddy selvfølgelig har tatt ut kroken etter montering.

Er eneste måten å få ut motoren på å ta den ut med vinsj via bagasjehullet?

Er det noen som har en oppskrift på dette?
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

ØysteinBuddy

Den sitter med 3 bolter gjennom girkassa og inn i motoren. (du tar 2 fra oversiden og den siste fra undersiden, 10 mm hode på alle 3) da henger den i motorfestet, 2 bolter inn i motoren evt 1 bolt og av med hele festet. Så er det bare og trekke den ut til siden, du kan evt løsne på demperen og ta bort fjæra og drivakselen på h. Side med bilen godt jekket eller heist opp, så kan du løfte motoren ned. Men vær obs, om du ikke er supermann er det greit og være 2 om og løfte den ut. Ca 60 kg uhåndterbar "blykladd" kan komme fort!

Lykke til!
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

hens

Kewet serie 1 til 5 benyttet forskjellige utgaver av Thrige Titan motorer, de er malt røde og må tas ut sammen med gearkassen da det er vanskelig å skille motor og gearkasse i bilen.
Buddy har Advanced DC. De er sorte
På bildet DSC 0406 ser det ut som motoren har fått mye saltvann, mer enn vanlig vanntåke på saltede veier.
Samler Advanced DC-motorene saltvann på noen måte? F. eks. ved manglende drenering?
I så fall bør en kontrollere disse motorene og eventuelt lage dreneringshull før vannskaden er et faktum.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rymegnal


Tiden går, Gjensidige består sa en før...

Jeg tror jeg må ta halen mellom beina og krype til korset og sette bilen på Økern. (Da kan jeg ta service også) Jeg konstanterer at jeg ikke har mulighet til å gjøre dette selv. Tiden uten elbil begynner å spille en viktig faktor. Spesielt henting/levering barnehage og SFO "kladder" en del nå.

Takk for forslag både her, i PM og på e-post. Jeg har i hvert fall lært en hel masse. Dog neste gang da... ;)
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: Rymegnal på torsdag 09. august 2012, klokken 14:25
Jeg tror jeg må ta halen mellom beina og krype til korset og sette bilen på Økern. (Da kan jeg ta service også) Jeg konstanterer at jeg ikke har mulighet til å gjøre dette selv.

Tar en oppfølger på meg selv. Det har gått en tid nå, og bilen har fått ny motor og ny kontroller(?) Kostet en god slump penger og jobben ble gjort på Økern. (Bilen har gått helt greit, men nå ser det ut som at det er noen batterier som spiller meg et puss.)

Litt ergelig at dette kanskje kan ha vært ungått hvis/om man hadde rutiner på dette når bilen har vært på service. Kan tyde på at det ikke har skjedd. Fikk inntrykk av at dette ikke ble gjort på en del modeller.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

EL-Porsche

lurer på om jeg har nesten samme problem som deg, kom hjem fra 3 ukers ferie og når jeg startet den og skulle begynne å kjøre så hopper den når jeg kjører i gassen, er det noe av det samme du opplever?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA