Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil en EQC være mer "gammeldags" og tape verdi fortere enn en EQA eller EV6?

Startet av Mastiff, tirsdag 07. september 2021, klokken 13:05

« forrige - neste »

Mastiff

Jeg vakler mellom noen forskjellige biler, deriblant en nyere brukt EQC, en ny eller veldig nyere brukt EQA 350  til våren og en EV6, med en liten mulighet for Tesla Y, selv om jeg ikke liker oppsettet uten speedometer rett foran meg. Men hvis det blir Mercedes, vil det da ha noe å si for langsiktig verdi hvilken jeg velger? EQC er jo større, men det har ingenting å si for oss. Vi har nå en XC60 og har hatt alt fra Touran til Chevy Suburban i vår tid. Det er jo fordeler og ulemper med alt av størrelser. Det viktige er at den iallfall kan trekke 1600 kilo (som EV6) og helst mer (som 1800), at den har plass til mastiffen vår baki (om nødvendig med to seter lagt ned) og at den har firehjulstrekk.

Begge Mercene er jo bygd på fossilplattformer, vil det kanskje også ha noe å si for verdi på lang sikt?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Trond.m

Det er ingen som kan gi deg noe eksakt svar på dette. Verditapet er avhengig av så mange faktorer, ikke bare bilmodell. Normal vil en dyrere bil falle mer i pris (både i % og kroner) enn en rimeligere. Så kjøp den bilen som rimeligst og samtidig dekker behov og krav til komfort. Når det gjelder komfort er det ingen som slår EQC. Nå skal det sies at jeg ikke har prøvet EV6, men at Kia slår Mercedes i komfort tror jeg er utopi.

Mastiff

Takk, det høres fornuftig ut. Selvsagt er det aller mest fornuftige å kjøpe en ett år gammel bil der det første verditapet allerede er tatt av noen andre, men det spørs om jeg finner noe sånt som jeg vil ha brukt. EQC fins brukt, men koster like mye som en ny EQA.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

Jeg fikk importert en Edition 1886 via enn bilmegler for en pris jeg var fornøyd med. Jeg har sett bilder (henter den på fredag), og den er uvanlig strøken til å være halvannet år gammel. Så jeg er fornøyd.  :+1:
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Daniel_0007

Ville heller tatt en brukt eqc over eqa, interiøret til eqa føles ganske billig og langt fra Premium som man forbinder med merce.
Premiumbiler har som regel større verdi tap så vil jeg tippe om et par år så vil nok eqa og eqc tapt seg mer i prosent enn ev6
Model 3 2019 LR Rwd

Mastiff

Ja, vi er kjempefornøyde med EQC-en. Ser ut som og føles som ny, utrolig behagelig og stille og jeg har ikke noe imot en 15 minutters pause for å tisse, lufte bikkja og kjøpe en is ved Haugesund som eneste stopp mellom Mandal og Bergen.  :+1: 80 kilo mastiff hadde mer enn nok plass uten å legge ned noen seter. Så får vil heller skrive verditapet på luksusfølelsen.  :D EQA-en forsvant rett ut av vinduet så snart jeg hadde prøvesittet baksetet, tenkte ikke på det første gang. Ufattelig lavt!
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Balaklava

Nå er vel et godt tidspunkt å oppsummere?

Har ikke kontroll på andre priser enn EQC, men vi er vel på halve prisen, dvs formidabelt tap. Men EQC er jo ikke alene om det..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA