Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål og svar

Startet av elektro, tirsdag 07. september 2021, klokken 10:56

« forrige - neste »

BubbaJoFet

#75
Samme testen, var bare litt mer detaljer med ladekurver på NAF sine sider. Så at de hadde justert ned WLTP til 488 for ES8.

66,7 kWh på 43 min. for NIO (1.558 kWh pr minutt, 93 kW)
69 kWh på 44 min. for BYD (1.570 kWh per minutt, 94 kW)
55 kW på 40 min. model Y.  (1.375 kWh pr minutt, 82.5 kW)


Synes BYD og NIO gjode det bra, lavt avvik  fra WLTP og greit mottak av strøm.

Endret til kWh pr min.

oStoreBil

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 03. februar 2022, klokken 19:57
Samme testen, var bare litt mer detaljer med ladekurver på NAF sine sider. Så at de hadde justert ned WLTP til 488 for ES8.

66,7 kWh på 43 min. for NIO (93 kWh)
69 kWh på 44 min. for BYD (96 kWh)
55 kW på 40 min. model Y.  (82,5 kWh)

Litt interessant er det at Porsche plattformen er så mye raskere å lade enn koreanerne (200 kWh vs 109 kWh)

Synes BYD og NIO gjode det bra, lavt avvik  fra WLTP og greit mottak av strøm.
Enig! Har selv en Model X. Greit ladetoppene kan være kult å se, men jevn høy ladekurve er lettere å planlegge avreisetid

elektro

#77
Enig i at ladehastigheten til NIO er god nok i praksis. Erfaringsgrunnlaget er til sammen over fem år med både Model S og e-tron 55. At det er aktiv batterivarming og relativt god kurve hjelper. Batteribytte en joker, men over hodet ikke viktig for meg. Når kjørte jeg lenger enn Oslo-Trondheim på én dag sist? Aldri. Trenger jeg en kort bolle+kaffe stopp og én lengre spisepause på 50 mil? Jepp.

En annen ting er at NIO er tilbøyelige til å forbedre ting i software OTA og at batteriet vil kunne oppgraderes fysisk i et som er både større og lader fortere.

Det viktigste blir fortsatt å finne en ledig ladestasjon der det passer deg. Ikke om det trengs 27 eller 44 minutter lading totalt på langturen. Dette problemet løser ikke nødvendigvis batteribytte.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Jeg har fått 2 OTA siden jeg fikk bilen rett før jul, en større release 3.0.5 og en fiks på avdugging, avdugging blåste kald luft og når bilen sliter med dugg ved fuktig veibane, ble det litt ubehagelig i lengden. Nå er det i alle fall varm luft :)

Siden Europa ligger litt etter Kina så kan en få ett innblikk i hva som kommer i neste versjon 3.1, har lys skjem modus, "gjennomsiktig" karosseri i 360, (som jeg håper blir med til Europa) AVAS som kan slåes av og Phone as Key, i Kina har de også 2 kontoer pr bil.

geear

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 03. februar 2022, klokken 19:57
Samme testen, var bare litt mer detaljer med ladekurver på NAF sine sider. Så at de hadde justert ned WLTP til 488 for ES8.

66,7 kWh på 43 min. for NIO (93 kWh)
69 kWh på 44 min. for BYD (96 kWh)
55 kW på 40 min. model Y.  (82,5 kWh)

Litt interessant er det at Porsche plattformen er så mye raskere å lade enn koreanerne (200 kWh vs 109 kWh)

Synes BYD og NIO gjode det bra, lavt avvik  fra WLTP og greit mottak av strøm.
Batteripakken på Y-en som ble testet er ikke 82,5 kWh, den er 77 kWh. Eller er det kW du mener, altså snittstrøm, ikke mengde?

BubbaJoFet

#80
Burde ikke skrive mens jeg har barn hjemme, du har helt rett. Var snitt effekt i kW jeg regnet ut...
Endrer nå.

BubbaJoFet

https://elbil.no/sjekk-hvilken-bil-som-har-best-lys/
Enig at noe mer avansert lys kunne en forventet, men styrken er det ikke noe å si på. Montere led-rampe/bar foran bør også være ganske greit, det er plass til mye der.

https://elbil.no/overraskende-vinner-i-bremsetest-pa-isen/ Bremsene var en av grunnene til at jeg kjøpte bilen, så godt å se de fungerer like bra på snø og is. Bilen stopper på under 34 meter fra 100 km/t på tørr asfalt.
265/45 R21 var dekkdimensjon på bilen.

nilka

Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 04. februar 2022, klokken 11:19
Siden Europa ligger litt etter Kina så kan en få ett innblikk i hva som kommer i neste versjon 3.1, har lys skjem modus, "gjennomsiktig" karosseri i 360, (som jeg håper blir med til Europa) AVAS som kan slåes av og Phone as Key, i Kina har de også 2 kontoer pr bil.

På en QA session med William Li på NIO house i Oslo fikk vi opplyst at NOP skulle komme i en oppdatering i mars og at Bluetooth nøkkel skulle komme i Juni. Ingen husker å spørre om flere kontoer men jeg har blitt forsikret om at det er på vei har jeg fått beskjed om av ansvarlig for brukeropplevelse. Det er snakk om
Kontoer knyttet til skya slik jeg har forstått sånn at man kan dele bilnøkkel til hvem som helst som har NIO-konto og at uansett hvilken NIO du låner er alle innstillinger justert for deg når du setter deg inn. Er i alle fall slik det fungerer i Kina.

BubbaJoFet

En annen NIO eier skal kunne låne bilen med sine innstillinger (i Kina). Men det skal også være mulig å knytte to kontoer til en bil, uten å linke en konto til en bil kan en ikke "låne" bilen eller få tilgang til bilen i app'en. Er greit for den andre parten i ett forhold å kunne forvarme mm.

Var en youtuber som viste at PAK kanskje var noe uferdig, en kunne kjøre avgårde med bilen uten at telefonen var inne i bilen. Sikkert derfor den er utsatt.

Personlig håper jeg at Avas blir justert ned til 20 km/t eller en innstilling som lar en slå det hele av.

kaffenons

Tror det har vært nevnt, men når det gjelder lading hjemme så er det slik at jeg må inn i bilen for å slå av lading (litt tungvint). Er det slik når man har installert Nio veggboks og?

BubbaJoFet

Nei, du stopper lading via appen eller ved oppnådd ladenivå, bilen må være ulåst for å kunne trekke ut kabelen.
Vil tro det gjelder alle ladere, bilen er ganske gjennomført med integrasjoner i Appen, men jeg har bare forsøkt type 2 med min egen hjemmelader.
Man kan også åpne ladeluken med en knapp på hjemmeladeren fra NIO.

kaffenons

Jeg skulle oppdatere programvare på bilen, men fikk beskjed om at det var for lite strøm på 12V batteriet. Bilen er nylig oppladet, men har stått i 14 dager mens jeg har vært på jobb. Jeg har hørt om at 12V batteriet kan skape problemer på elbiler også, men hvordan unngår man det? Lades det kun ved kjøring?

BubbaJoFet

I utgangspunktet skal vel bilen selv håndtere top up på batteriet selv når den slapper av.
Men de fleste elbiler har problemer med 12V batteriet, ikke minst fordi de dimensjoneres litt små (tror Tesla har hatt mellom 30-50Ah og neste gen blir enda mindre strøm 6,9Ah)
https://teslatap.com/articles/12-volt-battery-compendium/

Polestar ser jeg har 70Ah og 12V problematikk er vanlig der, så størrelsen er ikke alt.

Prøvde du en forvarming for å se om det toppet opp batteriet? Eller måtte du kjøre en lengre tur?

kaffenons

Har ikke fått gjort noe enda, får prøve å kjøre en tur i morgen. Prøvde å starte oppdatering igjen for moro skyld for å se om bilen hadde «gjort noe», men fortsatt for lite strøm på 12V batteri.

BubbaJoFet

Teste en forvarming fra App? Det starter opp flere systemer i bilen, min er iallefall langt kjappere i oppstarten av infotainment når jeg har forvarming i gang.
(Er litt nysgjerrig, for funker det kan jeg f.eks. passe på 12V når jeg er på ferie og bilen står parkert i 4-5 uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA