Har ikke noen forutsetning for å si om 82% for forsetepassasjerer er lavt, men skulle gjerne hatt den på 90-tallet. Det er imidlertid verdt å merke seg at ES8 sin snittscore på 82,5% er bedre enn både Audi e-tron quattro, Q4, Q7 og Q8. Det er bare en hårsbredd bak biler som Skoda ENYAQ og Mercedes GLE. Model X topper alle disse med 86,25% snitt, men resultatet til ES8 er vel likevel ganske bra. En bil som Ford Explorer 77,5%. Porsche Taycan scorer snitt 77,75%
Jeg vet ikke hvordan bilens størrelse og vekt spiller inn på disse resultatene, men for ens egen- og sine passasjerers sikkerhet, er det vel regnet som en fordel å ha stor, høy og tung bil. Det er ES8. Jeg er usikker på om jeg heller ville sittet i en Model 3 i en front mot front mellom disse to, selv om sistnevnte scorer bedre i Euro NCAP.
PS! Jeg opplevde på tross av størrelsen ES8 som lett å kontrollere unnamanøver i opp til 100 km/t med fire voksne i bilen på Eggemoen. Riktig nok på tørr asfalt.