Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell tomvekt

Startet av atkhobby, tirsdag 07. september 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

OrikkO

Jeg tror ikke man skal legge så mye vekt på målingen(e) til Bjørn. Disse vektene til SVV er ganske "grove" og konstruert for å veie vogntog opp til 50 tonn og mer til om det er spesialtransport (ikke nødvendigvis alle akslingene på en gang). Tipper de fleste har maks kapasitet på 30-60 tonn. Ikke sikkert disse er så nøyaktig på 2+ tonn.
Om jeg ikke husker feil så regnet det en del også den dagen Bjørn var ute med I5'en. Mulig det rett og slett lå 10 bøtter med vann på plata da han kjørte ut på vekta.
Eller at plata, som ligger "løst" innenfor ei ramme, hadde en plassering som ga litt ekstra mye feil akk den dagen.
TMY i bestilling - levering sept.

Jalla

Litt om vektene og måling.

Vi har litt ulike delinger på de stasjonære vektene vi har i Sør Trøndelag. Forskjellen går på en deling på 10 kg på Trafikkstasjonene og en deling på 50 kg eller 20 kg på kontrollstasjonene. Det vil si at vektene med en deling på 50 avrunder til nærmeste 50 kg. Våre vekter på kontrollstasjonene er godkjent fra og med en vekt på 1000 kg.

Veiemetodikk er svært viktig ved veiing på stasjonære plattformvekter. For eksempel kan det å holde foten på bremsepedalen utgjøre en differanse på 100 – 300 kg i forhold til å ikke holde på bremsepedalen. Så all korrekt veiing må utføres med ubremset kjøretøy. Man må også passe på at hele hjulet er inne på vektplaten. Hvis noe av dekket hviler på rammen rundt vektplaten vil dette gi et feil resultat. Man skal heller ikke kjøre fram og tilbake på vekten. Må man rygge, skal man kjøre helt av vekten og starte på nytt igjen.

Vektene må av og til nullstilles fra betjeningspanelet, hvis det har vært store belastninger som f.eks. en bråbrems med et tungt kjøretøy på vekten. Men det vil da stå en annen verdi enn 0 i displayet før bilen kjøres inn på vekten. (for eksempel -2, som da betyr -200 kg på veieresultatet) Det kan være en årsak til feil resultat på vekten.

OrikkO

#17
Sitat fra: Jalla på lørdag 11. september 2021, klokken 20:17
Våre vekter på kontrollstasjonene er godkjent fra og med en vekt på 1000 kg.
I stand corrected 🙂
TMY i bestilling - levering sept.

atkhobby

Da har jeg funnet ut litt selv.

Jeg så en tysk video der de i utgangspunktet klaget på den lave nyttelasten til Model Y.
Der kom det frem at i egenvekt (inkludert 75kg fører) for Model y var fra 2056 - 2071 kg.
Dvs at Model Y har en worst-case nyttelast UTEN fører i bilen på 375 kg. (2371 - 2071 + 75).
Jeg antar at høyeste tall da inkluderer tyngre dekk/felt og hengerfeste.

I den samme videoen viste de tallene til Ioniq 5 til sammenligning.

Der har Ioniq 5 en egenvekt (inkludert 75kg fører) på 2095-2175 kg.
Da er worst-case nyttelast UTEN fører i bilen på 440 kg (2540 - 2175 + 75)
Jeg antar her at høyeste tall da inkluderer tyngre interiør, tyngre dekk/felg, hengerfeste, og tyngre tak hvis en har glass/soltak.

Velger å konsekvent beregne hva bil kan bære før sjåfør er inkludert siden jeg veier 100kg så jeg er ikke den "utopiske" 75kgs sjåføren :)

Dette er fortsatt snaut, men innenfor hva jeg kan akseptere. Model Y derimot er ikke aktuell med den lave nyttelasten.

https://youtu.be/AIWdV_fYUcg?t=180

atkhobby

Da har jeg veid en AWD med bare meg selv i (+ rep.kit og V2L pluggen men ikke ladekabel) og vekten var da 2220 kg.
Jeg veier temmelig nøyaktig 100 kg inkl klær og sko så er reell tomvekt 2120 kg.
Dette er da 100 kg mer enn oppgitt vekt, men det kommer vel av alt ekstrautstyret.

2540 kg - 2120 kg = 420 kg

Jeg lånte også en tom Model Y og veide denne til 2100 kg med meg i bilen så følgelig 2000 kg tomvekt på den.

2371 kg - 2000 kg = 371 kg

Så nyttlasten ca 50 kg høyere for Ioniq 5.

Men, så kommer avrunding inn i bildet. Det kan slå ut maksimalt 20 kg i hver retting.
Ut fra det kan vi anta at Ioniq har 30 - 70 kg mer lastekapasitet enn en Model Y.

moby666

Fikk du veid TMY meg hengerfeste?

Øyvind.h

Sitat fra: moby666 på mandag 08. november 2021, klokken 13:26
Fikk du veid TMY meg hengerfeste?
Er vel ikke så sannsynlig ettersom ingen Y i Norge har fått mulighet til montering?
Men kanskje mest relevant - hadde I5`en veid i dette tilfellet hengerfeste montert?
Komplett feste veier ca 20kg inkludert krok, innfesting/bjelke, kabler etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

atkhobby

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. november 2021, klokken 13:33
Komplett feste veier ca 20kg inkludert krok, innfesting/bjelke, kabler etc.
Hva refererer du til her, Model Y eller Ioniq 5?
Vurderer selv å bestille Ioniq 5 med avtagbart hengerfeste fordi jeg antar det vil spare en del vekt.

turfsurf

Interessant test fra elbilforeningen, her ender I5 opp med samme nyttelast som Y.

https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på lørdag 20. november 2021, klokken 13:03
Interessant test fra elbilforeningen, her ender I5 opp med samme nyttelast som Y.

https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/



vel det er feil

Egenvekt
2 020 kg
Egenvekt med fører
2 095 kg
Tillatt totalvekt
2 540 kg
Maks nyttelast
445 kg


model y har 315 i nyttelast når fører er 75kg
Model 3 2019 LR Rwd

Diravi

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 20. november 2021, klokken 14:26
Sitat fra: turfsurf på lørdag 20. november 2021, klokken 13:03
Interessant test fra elbilforeningen, her ender I5 opp med samme nyttelast som Y.

https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/



vel det er feil

Egenvekt
2 020 kg
Egenvekt med fører
2 095 kg
Tillatt totalvekt
2 540 kg
Maks nyttelast
445 kg


model y har 315 i nyttelast når fører er 75kg

Det er ikke nødvendigvis feil. Ionic 5 veide mye mer reelt enn oppgitt - tydeligvis pga ekstrautstyr. Model Y veide bare 19 kg mer enn oppgitt. Dermed ender Model Y på 371 inkl vekt til fører (skulle vært 390 - altså 315 + 75). Og Ionic altså omtrent det samme, selv om den i brosjyremateriell har mer nyttelast. Veldig interessant - og litt skuffende.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Jambo

Ja, det er vel ganske etablert etter hvert at både Ioniq 5 og Model Y ikke er lastemestere på annet enn tomkasser, så lenge man skal kjøre lovlig. Blir litt merkelig hvis man, som flere ganger ovenfor i denne tråden, skal hevde det må være noe feil hver gang bilen blir kontrollveiet til nær 2,2 tonn i tester, fordi Hyundai sier at den bare skal veie rett over 2,0 tonn. Men det skulle vært interessant å vite hvordan bilen måtte vært utstyrt for å veie 2020 kg uten fører. Hva må man ta bort?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA