Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk  (Lest 1537 ganger)

model3pw

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 178
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #15 på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 19:14 »
Gikk for 35/20/20 - fortsatt fint å se ut gjennom siderutene foran med 35. Men spørs hva som skjer ved kontroll… Ser noe mørkere ut på bildet enn føles i virkeligheten og ser lysere ut mht innsyn når sol.

geirci2

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 486
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #16 på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 19:30 »
Gjorde det samme - måtte fjerne solfilm på siderutene foran :-(

Se forøvrig dette emnet: https://elbilforum.no/index.php?topic=54569.0
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - Firmware: 2021.40.6

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13173
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #17 på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 19:44 »
At det er trafikkfarlig, nja. Når du kjører Tesla ser man vel stort sett alle de andre bilene i sidespeilet uansett?  :laugh:

Common misconception. Det er ikke fordi du skal se ut at du ikke får ha mørke ruter foran, men for at andre skal kunne se inn.
Jeg opplevde det trafikkfarlig/ubehagelig med moderat toning foran B-stolpen. I et kryss rett oppi gata følte jeg rett og slett at det ble for dårlig sikt i mørket, så foran B-stolpen toner jeg aldri igjen. Selv moderat (tror jeg hadde 20-35-50 på bakrute, bak B og foran B).
Hyundai Ioniq 5
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

paalsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 124
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #18 på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 22:26 »
Jeg syntes ikke det er ubehagelig med toning helt frem, men dette er helt sikkert individuelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

knegg

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 448
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #19 på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 23:23 »
Jeg syntes ikke det er ubehagelig med toning helt frem, men dette er helt sikkert individuelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Husk at du skal kunne ha blikkontakt med andre sjåfører. Det er en form for kommunikasjon du mister når du soter helt frem.
2020 Model 3

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4324
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #20 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 09:22 »
Jeg syntes ikke det er ubehagelig med toning helt frem, men dette er helt sikkert individuelt.
Husk at du skal kunne ha blikkontakt med andre sjåfører. Det er en form for kommunikasjon du mister når du soter helt frem.
Ja, det er kanskje det viktigste argumentet mot. Mange tror det kun handler om å se ut, det gjøre det absolutt ikke. Får man ikke blikkontakt, øker usikkeheten. Etter å ha kjørt en del i USA, vet man godt dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/

MIC TMY, LR AWD, Gemini S/V, Hvit/Sort (august -21 til dd)
TM3 LR AWD, FSD, Aero S/V, Midnight Silver (mars -19 til aug-21)

paalsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 124
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #21 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 09:51 »
Er fullstendig klar over hva det handler om, men det går veldig fint, og kombinerer man dette men en bra kjøreadferd, som f.eks tegngivning, hastighet, plassering og en oppmerksom tilnærming så går nok dette bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4324
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #22 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 10:17 »
Er fullstendig klar over hva det handler om, men det går veldig fint, og kombinerer man dette men en bra kjøreadferd, som f.eks tegngivning, hastighet, plassering og en oppmerksom tilnærming så går nok dette bra.
Ja det er jeg enig i, det var en generell kommentar. Det leveres tross alt biler med varierende grad av "toning/soldemping/soting" også foran B-stolpen. Hva kravene er vet jeg ikke, men typen demping, og hvor "mørk" den er spiller en stor rolle.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/

MIC TMY, LR AWD, Gemini S/V, Hvit/Sort (august -21 til dd)
TM3 LR AWD, FSD, Aero S/V, Midnight Silver (mars -19 til aug-21)

Rosstopher

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1563
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #23 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 11:50 »
Er fullstendig klar over hva det handler om, men det går veldig fint, og kombinerer man dette men en bra kjøreadferd, som f.eks tegngivning, hastighet, plassering og en oppmerksom tilnærming så går nok dette bra.

Motorsyklister, politifolk, fotgjengere og andre som er helt avhengig av å få øyekontakt med sine medtrafikanter er nok ikke enige i at det er greit.
Model Y

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

paalsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 124
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #24 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 12:29 »
Det avhenger nok av hvor mørk det er, og ikke uansett %


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13173
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #25 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 12:37 »
Ja det er i mørket toning av vinduene foran kan gjøre at du går fra å se fotgjengere til ikke å se dem. Jeg kjører forbi et 3-veiskryss hver gang jeg kjører hjemmefra, og der medførte toningen at jeg ikke lenger følte jeg hadde oversikt på venstre side av bilen i mørket når jeg kjørte inn i krysset. Dårlig belyst område, men i blant fotgjengere, joggere, syklister uten lys osv. Det gikk helt fint uten toning, men med toning ble det akkurat for mørkt til at jeg opplevde å se godt nok.
Da måtte utseende vike for trygg bruk av bilen.
Hyundai Ioniq 5
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

krister461

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2138
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #26 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 16:38 »


Motorsyklister, politifolk, fotgjengere og andre som er helt avhengig av å få øyekontakt med sine medtrafikanter er nok ikke enige i at det er greit.
Øyekontakt er vel å bra, men "helt avhengig"?

Det er tross alt mørkt store deler av døgnet i store deler av landet vårt og da er mulighetene for øyekontakt ganske begrenset uavhengig av solfilm....

trykkertor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1930
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #27 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 18:36 »


Motorsyklister, politifolk, fotgjengere og andre som er helt avhengig av å få øyekontakt med sine medtrafikanter er nok ikke enige i at det er greit.
Øyekontakt er vel å bra, men "helt avhengig"?

Det er tross alt mørkt store deler av døgnet i store deler av landet vårt og da er mulighetene for øyekontakt ganske begrenset uavhengig av solfilm....
Som mangeårig motorsyklist er jeg rimelig "avhengig" av å kunne se hodet til bilister. Mange av oss mc-førere kjører med holdningen at billisten mest sannynlig ikke har sett oss, og trenger verifikasjon på om så faktisk er.
Selv om det er mørkt, så lyser min mc-lykt opp siden på bilen så jeg ser hodet.
Med solfilm i rutene blir mitt mc-lys ofte reflektert som om ruten er et sort speil. og jeg får ikke sett hodet.

Typiske situasjoner er bil på vei inn i rundkjøring, bil på vei inn fra høyre i et kryss.

paalsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 124
    • Vis profil
Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« Svar #28 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 18:57 »
Ja det skjønner jeg. Og dette er også tegn jeg som bilist ser etter når det gjelder fotgjengere, syklister, motorsyklister, andre bilister osv, har de sett meg? Ser jeg ikke tegn til dette i adferden, slik som at de snur hodet mot meg, bremser, reduserer farten inn mot kryss eller rundkjøring, bruker blinklys etc så er jeg defensiv og kjører ikke på «retten» min. Det er ikke bare blikkkontakt-eller mangel på dette som vurderes, men adferden som helhet slik jeg greier å tolke den på denne vanligvis korte tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk