Det var bare de første bilene som kom til Europa hvor de slet med lav ladehastighet på LFP-batteriene. Etter programvareoppdateringen i februar/mars skal dette være betydelig forbedret bl.a. ved at forvarmingen av batteriene starter tidligere. LFP batteriene veier over hundre kilo mer enn NCA batteriene, så naturligvis tar det lengre tid å varme disse opp før hurtiglading.
Blir spennende å se hvordan det fungerer med dette nå til vinteren.
Så en liten presisering av noe som ser ut til å være en missforståelse. Det stemmer ikke at LFP batteriene SKAL lades til 100% slik veldig mange påstår. LFP batteriene tar mye mindre skade av å stå på 100%, og kan derfor lades til dette om du har behov, men de har fortsatt godt av å ligge lavere enn dette i det daglige.
Grunnet den flate spenningskurven på LFP batteriene mellom ca 10-90% SOC, er det vanskelig for BMS å vite eksakt hvor oppladet hver celle faktisk er og balansere disse deretter. Det er derfor anbefalt at du med hyppigere mellomrom fullader batteriet, f.eks. en gang pr uke, slik at cellene blir balansert skikkelig.
Så dersom du har behov for all rekkevidde hver eneste dag, kan du selvsagt fullade hver eneste natt, men det er ikke påkrevd slik enkelte feilaktig påstår.