Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Supercharger leverer kun: 40kwt

Startet av Teslamari, onsdag 22. september 2021, klokken 19:51

« forrige - neste »

Teslamari

Jeg har en ny model 3 SR+, sikkert veldig dumt spørsmål men: Jeg forvarmte batteri i ca 45minutter før jeg ankom supercharger også står det på skjermen at den lader kun 40kwt, skal ikke denne lade opptil 170kwt? :)
Når jeg lader på bkk etter ca 20minutters kjøretur gir den meg 30kwt.

TøddiVedder

40kw.
Hva mener du med forvarming til superlader?
Navigerte du til superladeren?

Kaldt batteri=lav effekt.

jlan

#2
Vi får kanskje ta en repetisjon på måleenhetene :). Ladeeffekt måles i kilowatt (kW). Mengden energi måles i kilowatt-timer. (kWt eller kWh). Hvis du lader med 50 kW i en halv time, så får du altså 25 kWh inn på batteriet (litt mindre pga tap).  Alltid stor W som forkortelse for watt. https://en.wikipedia.org/wiki/Watt

Oppnådd ladeeffekt er avhengig av hvor mye batteriet er oppladet og hvor varmt det er. Det hender også at superladere ikke leverer full effekt. Du må forresten alltid forkorte til SuC  når disse nevnes :)https://teslaclub.dk/tesla-ord-(forkortelser).html

Her er typiske data for din bil. Dette er innsamlede data fra ABRP fra noe tid tilbake (jeg tror den lader noe raskere nå). Som du ser av de svake "skyggene" får en av og til verdier langt under de  kurvene som viser optimal lading

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Teslamari på onsdag 22. september 2021, klokken 19:51
Jeg har en ny model 3 SR+, sikkert veldig dumt spørsmål men: Jeg forvarmte batteri i ca 45minutter før jeg ankom supercharger også står det på skjermen at den lader kun 40kwt, skal ikke denne lade opptil 170kwt? :)
Når jeg lader på bkk etter ca 20minutters kjøretur gir den meg 30kwt.
Antar at du mener kW? Hvor høy var SoC da du startet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lapskaus

For å få maks effekt må du nesten starte med fullt batteri, og så kjøre det helt ned til under 10%. Det er altså stort sett bare på skikkelig langtur at du oppnår full fart, men det er jo da du har mest bruk for det også :)
Forvarming på SR+ er ganske treg fordi den bare har en motor å jobbe med.

Handyman

Sitat fra: Lapskaus på torsdag 23. september 2021, klokken 08:55
For å få maks effekt må du nesten starte med fullt batteri, og så kjøre det helt ned til under 10%. Det er altså stort sett bare på skikkelig langtur at du oppnår full fart, men det er jo da du har mest bruk for det også :)
Forvarming på SR+ er ganske treg fordi den bare har en motor å jobbe med.
Her mener jeg at du tar feil. Når man navigerer til SuC så varmes batteriet opp. På min TM3 (pana. batt.) ble batteriet varmet til ca. 50 grader på ca. 30 minutter (ikke veldig kaldt batteri ved start), og det var bare bakre motor som genererte varme, helt opp i 92 grader på vannet ut fra motor. Vil tippe at det ikke er svært forskjellig på SR+, bortsett fra at target temp sikkert er forskjellig. På min TMY (LG batt) så er target temp kun rundt 30-35 grader. Verdier avlest med SMT og ODB2.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: Teslamari på onsdag 22. september 2021, klokken 19:51
Jeg har en ny model 3 SR+, sikkert veldig dumt spørsmål men: Jeg forvarmte batteri i ca 45minutter før jeg ankom supercharger også står det på skjermen at den lader kun 40kwt, skal ikke denne lade opptil 170kwt? :)
Når jeg lader på bkk etter ca 20minutters kjøretur gir den meg 30kwt.
Hvor mange prosent var det igjen av batteriet ?

Lapskaus

Sitat fra: Handyman på torsdag 23. september 2021, klokken 09:38
Sitat fra: Lapskaus på torsdag 23. september 2021, klokken 08:55
For å få maks effekt må du nesten starte med fullt batteri, og så kjøre det helt ned til under 10%. Det er altså stort sett bare på skikkelig langtur at du oppnår full fart, men det er jo da du har mest bruk for det også :)
Forvarming på SR+ er ganske treg fordi den bare har en motor å jobbe med.
Her mener jeg at du tar feil. Når man navigerer til SuC så varmes batteriet opp. På min TM3 (pana. batt.) ble batteriet varmet til ca. 50 grader på ca. 30 minutter (ikke veldig kaldt batteri ved start), og det var bare bakre motor som genererte varme, helt opp i 92 grader på vannet ut fra motor. Vil tippe at det ikke er svært forskjellig på SR+, bortsett fra at target temp sikkert er forskjellig. På min TMY (LG batt) så er target temp kun rundt 30-35 grader. Verdier avlest med SMT og ODB2.

Min erfaring er ihvertfall at 30 minutter ikke holder til full effekt, men nå har ikke jeg noe ODB2 å se på så mulig jeg tar feil :)

Mener å ha sett at teslabjørn testa dette og at det var motoren som ikke jobbet med fremdrift som stod og genererte varme mens den andre holdt bilen i gang. Godt mulig at tesla har endra på dette i ettertid.

Counterpointer

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 22. september 2021, klokken 19:55
40kw.
Hva mener du med forvarming til superlader?
Navigerte du til superladeren?

Kaldt batteri=lav effekt.
Tror TøddiVedder har helt rett her.

Sjekket dette i  går på Elverum. Selv etter å ha forvarmet bil og kjørt fra Oslo i høy fart fikk jeg rundt 48 kW på superlader med ca 60% SoC, satte Hernes som destinasjon og brukte 9 minutter dit med forvarming aktivt. Fikk da 94 kW med litt høyere SoC (da jeg hadde fått litt strøm på Elverum).

Så løsningen for trådstarter er å navigere til superlader i navigasjon slik at bilen forvarmer batteriet for superlading. Meget viktig.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 25. september 2021, klokken 07:49
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 22. september 2021, klokken 19:55
40kw.
Hva mener du med forvarming til superlader?
Navigerte du til superladeren?

Kaldt batteri=lav effekt.
Tror TøddiVedder har helt rett her.

Sjekket dette i  går på Elverum. Selv etter å ha forvarmet bil og kjørt fra Oslo i høy fart fikk jeg rundt 48 kW på superlader med ca 60% SoC, satte Hernes som destinasjon og brukte 9 minutter dit med forvarming aktivt. Fikk da 94 kW med litt høyere SoC (da jeg hadde fått litt strøm på Elverum).

Så løsningen for trådstarter er å navigere til superlader i navigasjon slik at bilen forvarmer batteriet for superlading. Meget viktig.
Helt enig, men mine avlesinger viser at bilen forvarmer veldig dårlig. Kanskje den korte ladingen du gjorde hjalp til med varmingen?
94kW på over 60% SoC er svært mye på Y!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på lørdag 25. september 2021, klokken 08:18
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 25. september 2021, klokken 07:49
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 22. september 2021, klokken 19:55
40kw.
Hva mener du med forvarming til superlader?
Navigerte du til superladeren?

Kaldt batteri=lav effekt.
Tror TøddiVedder har helt rett her.

Sjekket dette i  går på Elverum. Selv etter å ha forvarmet bil og kjørt fra Oslo i høy fart fikk jeg rundt 48 kW på superlader med ca 60% SoC, satte Hernes som destinasjon og brukte 9 minutter dit med forvarming aktivt. Fikk da 94 kW med litt høyere SoC (da jeg hadde fått litt strøm på Elverum).

Så løsningen for trådstarter er å navigere til superlader i navigasjon slik at bilen forvarmer batteriet for superlading. Meget viktig.
Helt enig, men mine avlesinger viser at bilen forvarmer veldig dårlig. Kanskje den korte ladingen du gjorde hjalp til med varmingen?
94kW på over 60% SoC er svært mye på Y!
Sorry dette er 2019 Model 3, men prinsippet er likt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA