Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leafen tar sikringen ved påkobling til Type 1 ladestolpe, lader fint i 2. forsøk

Startet av Sjalabais, mandag 06. september 2021, klokken 16:30

« forrige - neste »

Sjalabais

De siste to gangene jeg har koblet Leafen på ladestolpen på jobb - ordinær 250V type 1 Schuko - tok den sikringen der straks den var plugget i. Ved å legge om bryteren igjen etterpå, kom strømmen på og alt gikk strålende fint. Jeg har ikke prøvd det hjemme ennå, kun i de to kontaktene som er i stolpen på jobb. Noen innspill til hva som kan ha skjedd der? Bilen har blitt ladet feilfritt på samme stolpe i tre år.
2012 Leaf Tekna

Orbit

Er det noe annet på den sikringskursen, som kanskje har økt forbruk de siste dagene? (Forhåpentligvis er dette en dedikert kurs kun til denne kontakten, som er et minstekrav selv for eldre installasjoner).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trekkoppbil

Kan det være den mekaniske bevegelsen når du plugger i støpselet, som trigger en kortslutning i en eller annen råtten kontakt, mens det ikke er kortslutning når kabelen henger i ro?

Hva om du plugger i schuko før du plugger type 1 i bilen? Vil sikringen gå når bilen ikke er kopla til?

Sjalabais

Det er helt sikkert en egen kurs og jeg er rimelig sikker på at jeg alltid plugger i bilen sist. Skal teste det litt neste gang jeg er innom kontoret, i morges ble jeg bare litt paff av at sikringen var gått - igjen. Håper jo at feilen ligger i systemet der, ikke i ladekladden eller bilen vår. Ingen spesielle lyder eller varsler i det som er vårt.
2012 Leaf Tekna

Sjalabais

...jeg ser at Leafen ladet som den skulld her hjemme i natt og må da anta at det er noe muffins med laderen på jobb. Slapper litt mer av nå.
2012 Leaf Tekna

Erik Ola Ulvestad

Er det kombiautomatsikring (med jordfeilfunksjon) på jobben?
Fukt, kanskje?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Sjalabais

Var en tur på et møte i kveld også, og da gikk ikke sikringen. Men det er altså den første dagen med regn på lenge. Jeg er forvirret.
2012 Leaf Tekna

Orbit

Det blir litt spekulativt å gjette kun ut fra et bilde, men:

  • Ingen av de to støpselene står skikkelig i kontakten. Støpselene er dratt 2-3 mm ut i overkant, mest sannsynlig pga vektbelastning fra kabelen.
  • Er det noen form for oppheng (påkrevd) av boksen på ladekabelen? Jeg ser det er en baggasjestropp rundt stolpen, men er denne (alltid) i bruk på begge kabler? En schukokontakt tåler ikke at kontrollboksen på ladekabelen er hengt opp etter selve kontakten. Det vil ødelegget spennet i kontaktfjærene, og over tid gi dårlig/ustabil kontakt.
  • Plasten rundt høyre kontakt ser brun ut (=varmgang), men det kan også være skinn fra den gule merkelappen. Varmgang er et typisk symptom dersom kontakten er overbelastet med strøm og/eller vekt.
  • Begge ladekablene har støpsler med vinklet kontakt. Pga ladestolpen sin utforming må kablene først gå opp, og så skarpt nedover - både for å få lukket lokket og pga evt tyngdebelastning. Dette gir alt for skarp bøy på kabelen, og over tid brudd/kortslutning inne i ladekabelen, rett ved støpselet. Kontakten på Leaf sine ladekabler passer mekanisk veldig dårlig med Garo sine schuko-ladestolper.
  • Kontaktene er sikret med 16 A. Dette var tillatt før, men erfaring med varmgang gjør at nyinstallasjoner nå bare får sikre schukokontakter med 10 A. Dersom det ofte er biler som lader med godt over 10 A her, kan det i seg selv skape varmgang og feil over tid.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sjalabais

Veldig godt blikk, @Orbit! Lastestroppen er min og slik kabelen er festet nå, er den eneste måten jeg kan pålitelig lade uten fare for ekstrabelastning fra "boksen" på kabelen. Men det er stramt. En Zoe står her nærmest 24/7 med en kabel som går ned til den bilbatteriliknende boksen, og alle andre som jeg har sett vil heller ikke sikre kabelen sin. Så, ja, kanskje det er selve Schuko-kontakten som er blitt sjuskete? Også nå i morges fungerte tilkobling og ladestart som vanlig. Mulig de to sikringsutløsningene var en midlertidig floke, eller et tegn på at ladeboksen begynner å bli slitt.
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Er det overbelastningsvernet eller jordfeilvern som slår ut?

Bruker du samme EVSE andre steder?
Sitat fra: Sjalabais på mandag 06. september 2021, klokken 21:37
Det er helt sikkert en egen kurs og jeg er rimelig sikker på at jeg alltid plugger i bilen sist.
Hva om du prøver motsatt rekkefølge, dersom du har en  mekaniske bevegelsen når sikringen går?

Sjalabais

Nå har jeg ladet på den stolpen igjen alle dager jeg har vært på jobb - uten feilmelding. Men Orbit hadde nok rett i at den boksen ikke er optimal for Leafen sin EVSE. Det er lett for at stikkontakten henger litt skjevt og jeg er mer obs på å følge med på dette nå.
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Ja, man kommer av og til i skvis der kabler og kontakter rett og slett ikke passer sammen.

Standarden som leder mange prodsenter til å ha kort aparatledning på en tung EVSE-kladd, synes jeg er ganske uforsvarlig, og enkelte av disse gamle ladestolpene med schuko er lite fleksible.

Etter min risikobedømming, bør man av og til bruke en kort skjøteledning, der man ikke finner noen bedre løsning.

Og jeg synes det er ganske uforsvarlig av DSB å skremme bilister fra å bruke skjøteledninger, der man ellers må bruke kraftig press for å få støpsell inn i kontakt.

Det jeg synes er det mest fleksible, er å ha EVSe med industristikk. Om man en sjelden gang i blandt trenger å lade fra ei schuko-kontakt, så kan man bruke en overgangsstump, som gjerne er letter, fleksibel og å plugge i schuko-kontakten, og man får litt mer passelig avstand mellom veggkontakt og kladd.

Sjalabais

Ja, det er kanskje ikke så dumt...jeg har alltid med meg en kabeltrommel. Det er to stikkontakter her, men plass #2 ble for et par år siden designert parkering forbudt for en rømningsvei. Så om stikk #1 er opptatt, hender det at jeg ruller ut min skjøteledning og slenger meg på der.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA