Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor finnes det ikke en kundevennlig løsning for bestilling/produksjonsinfo?

Startet av Poffen, mandag 30. august 2021, klokken 11:10

« forrige - neste »

Poffen

Det burde være en temmelig enkel jobb å få på plass en en mer kundevennlig løsning mht. å finne info om bestilt bil og produksjonstatus.

Forutsetning:
Det finnes en tjeneste, system 1, som registrer en bestilt bil
Det finnes en annen tjeneste, system 2, som håndterer produksjonen av en bestilt bil
De to overnevnte tjenester utveksler informasjon


Mulig løsning:
1. Kunde bestiller en bil via forhandler. Dvs. signerer en kontrakt.
2. Bestilling registeres i system 1 som deretter oversender nødvendige detaljer om ordre, til system 2.
3. System 2 legger bestilling i produksjonskø og rapporterer en foreløbig produksjonsuke tilbake til system 1.
4. Kunde kan logge på en web-portal og hente ut informasjon om sin bestilling fra system 1 inkl. antatt produksjonsuke fem minutter etter at kontrakt er signert.
5. I system 1 kan kunde ev. gjøre oppdatering av sin bestilling (endre utstyr/farge osv) inntil fire uker før antatt produksjonsuke.
6. Før en kunde bekrefter en ev. endring, så kan vedkommende få informasjon om hvorvidt den vil påvirke produksjonsuken ved at system 1 gjør en spørring til system 2.
7. Når system 2 senere bekrefter produksjonsuke fire uker før produksjonsstart, låses bestillingen og system 1 endrer info til å angi den endelige produksjonsuken.
8. System 2 oppdaterer system 1 når produksjon har startet og gir fortløpende oversikt om hvor langt produksjonen har kommet. F.eks lakkering utført.

Punkt 5-6 kan ev. bli utført av forhandler, hvis det blir "slitsomt" å få på plass et tilstrekkelig nivå av sikkerhet ift. kundeautentisering.
Hvis det underveis skulle oppstår leveranseproblemer osv. så kan system 2 oppdatere system 1 med denne informasjonen, hvor det fremkommer årsak til forsinkelse. F.eks manglende chip til infotainment.
Løsningen kan ev. videre utvides til å håndtere antatt og faktisk leveringsuke, men det vil kreve tilgang til tjenester som involverer bl.a. befraktere.

Er det bare jeg som synes dette burde være rett frem, eller har jeg urealistiske forventninger når vi nå skriver år 2021?
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

sjokomelk

Selger og produsent er ikke samme enheten i dette tilfellet. Møller kjøper en bil fra VAG, og så selger de den videre til deg etterpå. Hadde du kjøpt den direkte fra VAG uten mellomledd, så kunne det kanskje vært mulighet for dette.
På samme måte som du ikke kan gå på Rema og ha full kontroll på akkurat din melkekartong fra Tine hele veien fra bonden til den står i kjøledisken. (Ja, litt søkt sammenligning, men tilsvarende prosess.) Varen skal kjøpes og selges flere ganger på veien, og du er bare det siste leddet som kjøper den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Poffen

Hvis årsaken til at dette ikke er mulig, skyldes at Møller ikke produserer bilen selv, så vil jeg påstå at det kun er et spørsmål om vilje.

Når en i dag bestiller en bil, så må Møller på en eller annen måte overføre den bestillingen til Skoda/VAG. Tviler på at de bruker faks eller gjør det muntlig over telefon. Muligens e-post. Uansett, bestillingen vil på en eller annen måte gå digitalt til Skoda. Hvis informasjonen flyter en vei, så kan den også flyte motsatt. Igjen kun spørsmål om vilje.
Det at det er to forskjellige firma medfører ikke at de ikke kan utveksle informasjon på dette nivået.
Hvis de har utdaterte prosesser som krever manuell papirhåndtering, så har de en gylden anledning til å rydde opp i gammel moro.  ;)

Mtp. din sammenligning av Rema og melkekartong. Her er det heller ikke noe problem. I dette tilfellet er det Tine som produserer det ferdig produktet (melkekartong med melk). Melk kan en f.eks. sammenligne med leverandørene av aluminium til karosseriet. Når en bestiller via Oda (som er eid av bl.a Rema) så får en beskjed om varen kan utleveres alle dager eller enkelte dager når en bestiller, og en får oppdatering når varene er på vei osv.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

EV_and_ICE

Slik jeg har forstått det så har Møller direkte kontakt til Skoda via et DOS lignende gamelt system. Alt de legger inn av bestillinger der går rett til fabrikken. Hvis en legger inn ting som forsinker prosessen får de opp endring av antatt levering direkte. Så dette bør ikke være noe problem. De kan hele tiden gå inn og sjekke hvilken status og uke produksjon vil starte.
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA