Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Knirking, knaking og skramling på ujevn vei

Startet av stue, søndag 05. september 2021, klokken 19:36

« forrige - neste »

stue

Så en fin gjennomgang av Model Y på YouTube.  Jeg visste at man ikke kan forvente best komfort eller lydisolering i klassen... Men det var en sekvens som jeg ble ganske skuffet og sjokkert over å se:


https://youtu.be/_V9Qi4XqXBg&t=1545

Her kjører han på ujevn vei, og hele bilen knirker og skramler verre enn verst. Er dette representativt? Eller er han uheldig med eksemplaret han har lånt?


sjokomelk

Du skal ikke ha mye ting liggende i bagasjerommet eller i hanskerommet før ting begynner å bevege på seg og lage lyd. Er de samme lydene i min Model X hvis jeg har ladekabler i bagasjerommet og et par ladebrikker i hanskerommet. Alt som kan bevege på seg vil lage lyd.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Sitat fra: stue på søndag 05. september 2021, klokken 19:36
Så en fin gjennomgang av Model Y på YouTube.  Jeg visste at man ikke kan forvente best komfort eller lydisolering i klassen... Men det var en sekvens som jeg ble ganske skuffet og sjokkert over å se:


https://youtu.be/_V9Qi4XqXBg&t=1545

Her kjører han på ujevn vei, og hele bilen knirker og skramler verre enn verst. Er dette representativt? Eller er han uheldig med eksemplaret han har lånt?


Ble du virkelig sjokkert over dette? Tviler på det var et dårlig eksemplar. Er det noen biler som _ikke_ skramler på vaskebrettsveier? Jeg kjører 7 kilometer på vaskebrettsvei (grus) når jeg er på hytta, og vinterstid er det som regel inntil 20 mil med isunderlag hver vei. Har ikke merket meg noe annerledes med Tesla enn andre. Bilene jeg har hatt i årene før/samtidig med Tesla, er VW, BMW, Volvo, Audi, Land Rover, Kia.. opptil flere av noen av merkene. Kjørt mye Land cruiser på grusveier også, og det skramla iallfall.

Eneste lyden i den sjangeren jeg har merket meg som negativt med Tesla, var når Model X-en vår kom på skrå over en krapp stigning/helning, slik at mesteparten av vekta hvilte på et hjul foran og motsatt bak. Da knirka det litt og opplevdes som at den var litt myk. Ikke et problem, men likte ikke følelsen.

hELgenen

Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 20:43
Sitat fra: stue på søndag 05. september 2021, klokken 19:36
Så en fin gjennomgang av Model Y på YouTube.  Jeg visste at man ikke kan forvente best komfort eller lydisolering i klassen... Men det var en sekvens som jeg ble ganske skuffet og sjokkert over å se:


https://youtu.be/_V9Qi4XqXBg&t=1545

Her kjører han på ujevn vei, og hele bilen knirker og skramler verre enn verst. Er dette representativt? Eller er han uheldig med eksemplaret han har lånt?


Ble du virkelig sjokkert over dette? Tviler på det var et dårlig eksemplar. Er det noen biler som _ikke_ skramler på vaskebrettsveier? Jeg kjører 7 kilometer på vaskebrettsvei (grus) når jeg er på hytta, og vinterstid er det som regel inntil 20 mil med isunderlag hver vei. Har ikke merket meg noe annerledes med Tesla enn andre. Bilene jeg har hatt i årene før/samtidig med Tesla, er VW, BMW, Volvo, Audi, Land Rover, Kia.. opptil flere av noen av merkene. Kjørt mye Land cruiser på grusveier også, og det skramla iallfall.

Eneste lyden i den sjangeren jeg har merket meg som negativt med Tesla, var når Model X-en vår kom på skrå over en krapp stigning/helning, slik at mesteparten av vekta hvilte på et hjul foran og motsatt bak. Da knirka det litt og opplevdes som at den var litt myk. Ikke et problem, men likte ikke følelsen.

Min id.4 og i3 er 100% tyst over ujevn vei og grusvei. Er det heftige vaskebrett hører jeg noen smålyder fra bremseskjoldet på id.4. Jeg har gått over begge biler for å dempe bort absolutt alt av mulige ulyder. På id.4 måtte jeg justere bagasjeromsdøren og jeg dyttet filt mellom plastdeksel og bakvinduet i bagasjedøren. Setebelter er sjekket slik at de ikke slår inn i noe plastikk. Det er deilig stump lyd overalt når jeg kjører. Ingen knirk,ikke noe som skramler. Er allergisk mot alt fra løse nøkler til flasker som gir lyd fra seg i flaskeholder på humpete vei,og jeg har nada slike lyder i mine biler. Har filt i bunn overalt der løse ting legges. Så både id.4 og i3 kan faktisk gjøres til å bli svært,svært så bra mhp å fjerne knirk,skrammel og andre ulyder UTEN å gå ekstremt  til verks  Hjulstøy og slikt er en annen sak og du klarer nok ikke lage et Rolls Royce lydbilde her,men null ulyder som indikrerer at noe er løst...DET lar seg enkelt gjøre. Om det lar seg gjøre på model Y vet jeg ikke. Men dersom vibrasjonene er begrenset og det ikke reellt sett er noe løst..så burde det la seg gjøre her også.

thebadger

Setebeltet på passasjersiden lager masse lyd på ujevnt underlag fordi det slår og skraper mot plastikken på setet. Finnes 2 enkle fikser: juster seteposisjonen eller sett det i holderen.
Ellers er det ingenting som skrangler i min TMY

lars667

Testet en TMY i dag på vaskebrett og grusveier ved Kvitfjell. Veldig stille bil. Stillere enn IONIQ5-en min interiørmessig. Der er det litt gniss her og der.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Leaf_2014

Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA