Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD Tang, Mercedes EQA 350 AMG, Volvo XC40 eller noe helt annet?

Startet av Mastiff, lørdag 04. september 2021, klokken 20:48

« forrige - neste »

Mastiff

Ja, sånn sett ville kanskje EQC vært aktuell, men den er jo også en del dyrere. Det måtte eventuelt vært en litt brukt en. Da er jo det første verditapet alt tatt...
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

Etter en del snusing og prøving fant jeg endelig ut at det ikke var under cruisekontrollinnstillingene, men at man må slå av fartsgrense fra trafikklys i innstillinger-menyen. Så nå skal jeg snart ut og prøve det. Jeg har sett på Finn, og det ligger et brukbart utvalg av EQC der. Den er jo også mye sterkere enn EQA (400 hester, over 700 Nm), og den klarer faktisk over 40 mil på sommerføre og over 30 på vinteren. I tillegg blir den mye lettere å "selge" til fruen, hun likte virkelig EQA-en, bortsett fra plassen.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

Og da har fruen bestemt oss. EQC it is. Må bare passe på å få en med HUD og Burmeister for min egen del... Og ikke kjøpe en importbil, jeg skal ha med full, norsk garanti.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Vaduz

Om Ioniq 5 var alt for liten må da EQC være alt for, alt for liten? Svært lite bagasjeplass og generelt trang bil var min opplevelse.

Mastiff

#34
Sikker på at du tenker på EQC, og ikke EQA? For EQC er noen hakk større enn A, og den er 12 cm lengre enn Ioniq 5. Og hovedproblemet med Ioniq 5 var at det var for lavt under taket bak. Vi måtte stripset fast beina på mastiffen og løftet henne inn bak. Hvis hun hadde gått på den vanlige rampen sin, ville hun kjørt snuta rett i bakruta når luka var åpen...  Det er omtrent like store bagasjerom i EQC og Ioniq 5 i liter, men EQC er et godt hakk høyere. EQC har faktisk nesten nøyaktig like stort bagasjerom som XC60-en vi har nå. Jeg lurer litt på om Ioniq 5 har samlet bagasjeromsplass oppgitt med det som er under luka bak også, for plassen virket klart mindre enn XC-60-en.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Øyvind.h

Sitat fra: Mastiff på søndag 12. september 2021, klokken 09:32
Og da har fruen bestemt oss. EQC it is. Må bare passe på å få en med HUD og Burmeister for min egen del... Og ikke kjøpe en importbil, jeg skal ha med full, norsk garanti.
Grattis! EQC har helt nydelig komfort. Skal du ha noe mer stillegående/komfortabelt må du opp på EQS...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mastiff

Øyvind.h, takk for det! Jeg er spent på å få prøvd den, men jeg regner med å like den. Tydelig at du gjorde det, du har jo hatt to av den og bare én av det meste annet, unntatt Model S...  :D Men jeg dropper AMG, tror jeg. Jeg liker ikke setene som er i EQA-en jeg låner, og den er AMG-styling.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

#37
Da lånte jeg en EQC fra går ettermiddag til i dag morges for å prøvekjøre den, og det var absolutt suverent. For å ha noe å sammenligne med, prøvde jeg en XC40 rett før, og den er primitiv i forhold. Særlig når det gjelder støy, både jeg og fruen var enige i at XC40-en støyet mer i 60 enn EQC-en i 150. Så da var det ingen tvil. Problemet var at jeg også hørte Burmester-anlegget i bilen til en av de ansatte der (GLC, men ellers lik), og dermed forsvant alle tankene på å kjøpe en bil uten det. Nybil ble da uaktuell, jeg gidder ikke vente til forsommeren for å få en med det utstyret jeg vil ha.

Dermed blir en pent brukt 1886 Edition med absolutt alt av utstyr og ettermontert hengerfeste bestilt i morgen gjennom en bilmegler i Rogaland. Jeg får importert bil samtidig som en kompis, så får vi en litt ekstra god handel. Garantigreiene var faktisk mye letere å ordne enn jeg trodde, vi kjøper med Autoconcepts Platinum-garanti når den tyske går ut, og i tillegg er det visst alltid åtte år/160 000 km på batteriene. Så da trengte det ikke være norsk bil likevel.

Ladeboks av den typen som er koblet til Tibber, er bestilt gjennom lokal elektriker, og jeg vurderer sterkt om jeg også skal få satt på en Tibber Pulse også. Den kan bremse ladingen for bilen hvis det begynner å bli mye. Men jeg tror ikke det er noe problem, det er 63 amperes hovedsikring i sjappa, så jeg kan sette på en 32 ampere til ladingen. Ut over varmepumpa er det ikke noe annet enn komfyren som drar store greier der, og det vil jo da Pulsen fikse. Og pumpa styrer jeg med Sensibo Sky, som jeg gjør i utleiedelen av huset, og som jeg skal gjøre på hytta også. Greit at det er blitt så enkelt å styre huset nå, da jeg begynte med hjemmeautomasjon for 20 år siden, var det ganske mye vanskeligere...
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA